۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 518631

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر ضمن تشریح اقدامات این نهاد مردمی در زلزله اخیر خراسان، ابراز امیدواری کرد که هلال احمر بر خلاف چند سال گذشته، سال ٩٦ را بدون دغدغه مالی پشت سر بگذارد.

علت عدالتخواهی هلال احمر در فصل بودجه

به گزارش «قدس آنلاین»  وحید رحمتی در یادداشتی با عنوان "علت عدالتخواهی هلال احمر در فصل بودجه" آورده است: «هنوز یک هفته از پایان تعطیلات نوروزی نگذشته بود و مردم، چادرها و نجاتگران هلال احمر را در جاده‌ها به یاد داشتند که دو اتفاق پشت هم باعث شد بار دیگر نام هلال احمر سر زبان‌ها افتد.

اولین رویداد، زمین‌لرزه شانزدهم فروردین در روستای سفیدسنگ شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی بود که اگرچه تلفات جانی فراوان نداشت، اما تخریب منازل کاهگلی روستایی و بی‌خانمانی مردم ثابت کرد که دلیل عدالت‌خواهی هلال‌احمر در فصل بودجه و پیگیری برای کم‌نشدن اعتبارات، پیش‌بینی چنین روزهایی بود.

عملیات نجات به فاصله دقایقی بعد از زلزله و همزمان با آن امدادرسانی غذایی، زیستی و اسکان اضطراری روستاییان زلزله‌زده خراسان رضوی از مسئولیت‌های هلال‌احمر بود که نیروهای امداد و نجات در عرض چند ساعت وظیفه خود را انجام دادند. اما همین امدادرسانی در زلزله‌ای که تلفات و خسارات گسترده نداشت، باز نیازمند منابع پشتیبانی و اقلام امدادی مکفی در انبارها بود که هلال احمر هر آنچه در خراسان و استان‌های معین در توان داشت ارسال و توزیع کرد تا بهار روستائیان زلزله‌زده در فریمان، تربت جام، رضویه و مشهد؛ خزان نشود.

اگر امروز مسئولان می‌توانند بابت خدمت شایسته به مردم در زلزله خراسان، نفس راحتی بکشند، با لطف خداوند و به پشتوانه وجود جمعیت هلال احمر است. در اولین ساعت زلزله خراسان رضوی، دبیرکل جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان امداد و نجات بی‌درنگ راهی مناطق زلزله‌زده شدند، ستاد هلال احمر؛ مردم را به آرامش دعوت کرد و از سوی دیگر امدادگران و نجاتگران هلال احمر؛ عملیات جستجو، نجات و امداد را همزمان انجام دادند تا نقش تعیین‌کننده هلال احمر در زمان حوادث بار دیگر و بی‌بدیل‌تر از گذشته روشن شود.

بازدید رئیس جمعیت هلال احمر از مناطق زلزله‌زده نیز در همراهی وزیر بهداشت علاوه بر آنکه تسکین دهنده آلام زلزله‌زدگان بود، نیازهای مردم آسیب دیده را از نزدیک مقابل دیدگان رئیس هلال احمر گذاشت تا اقدامات پس از سانحه با اشراف بیشتری انجام شود.

رویداد دوم، بهره‌برداری از پایگاه امداد هوایی هلال احمر در استان سمنان بود که یک روز پس از زلزله خراسان رضوی انجام شد. شاید آشنایی بسیاری از مردم با فعالیت‌های هلال احمر محدود به جاده‌ و کوهستان باشد و کمتر به این مهم توجه کنند که هلال احمر در آسمان‌ نیز به فکر جان مردم است.

جمعیت هلال احمر با خرید ۱۰ بالگرد طی چهار سال گذشته و توسعه پایگاه‌های امداد هوایی؛ به این نکته توجه دارد تا در زمان حوادث، زمان طلایی رساندن مجروحان و مصدومان را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را از دست ندهد و اقلام امدادی را با سرعت بیشتر به زلزله‌زدگان، سیل‌زدگان، مسافران گرفتار در برف و کولاک جاده‌ها و ... برساند.

هلال احمر به این توجه می‌کند که استان سمنان به عنوان منطقه عبور و مرور میلیون‌ها زائر به مشهد مقدس، با ترددهای فراوان و حوادث رانندگی محتمل جاده‌ای مواجه است، بنابراین طی دو سال، یک پایگاه امداد هوایی مجهز که امکان نشست همزمان چهار فروند بالگرد را دارد، در منطقه بهره‌برداری می‌کند تا در روزهای سخت حادثه مقابل مردم روسفید باشد.

در این میان، صحبت‌های رئیس جمهور درباره خدمات جمعیت هلال احمر باعث قوت قلب و دلگرمی امدادگران، نجاتگران و داوطلبان این جمعیت می‌شود. وقتی رئیس جمهور سرعت عمل و خدمات فوری هلال احمر را در کمک به زلزله‌زدگان عنوان می‌کند، یعنی به حساسیت کار هلال‌احمر مشرف است و می‌داند بخشی از وظیفه خدمت رسانی و آن هم در بالاترین و بی‌بدیل‌ترین سطح داوطلبانه در گرو خدمات هلال احمر است.

کمتر از یک ماه دیگر و در میانه اردیبهشت، "هفته هلال احمر" است و این جمعیتِ مردمی، داوطلبانه و عام‌المنفعه؛ طرح‌های امدادی و بشردوستانه دیگری را در راستای خدمت به مردم افتتاح خواهد کرد.

حال که اهمیت خدمات هلال احمر بیش از همیشه به مسئولان ثابت شده، آیا می‌توان امیدوار بود که هلال‌احمر بر خلاف چند سال گذشته، سال ٩٦ را بدون دغدغه مالی پشت سر بگذارد و دغدغه خدمت در شأن مردم عزیز، همراه و همیشه در صحنه را نداشته باشد؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.