قم- آیت الله مکارم شیرازی اعتکاف را از عوامل بیداری انسان از غفلت دانست و گفت: استقبال گسترده جوانان از اعتکاف موجب شگفتی دشمنان اسلام شده است.

اعتکاف پرشور جوانان موجب شگفتی دشمنان شده است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله ناصر مکارم شیرازی روز دوشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با تحسین استقبال گسترده جوانان از اعتکاف اظهار داشت: مشتری اصلی اعتکاف جوانان هستند و این موضوع اثرگذاری این مراسم معنوی را بیشتر می کند چرا که جوانان بیشتر در معرض حوادث سوء هستند و اعتکاف موجب زدودن زنگارهای دل از گناه می شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیاری از ارزش های اسلامی پیش از انقلاب اسلامی کمرنگ و یا به فراموشی سپرده شده بود، خاطرنشان کرد: نماز جمعه، حفظ، قرائت، تلاوت و تفسیر قرآن، زیارت خانه خدا و اعتکاف؛ امور معنوی بود که با انقلاب اسلامی این ارزش ها زنده شد و مورد استقبال مردم به خصوص جوانان قرار گرفته است.

وی افزود: منظور از مسجدی که می توان اعتکاف در ان برگزار کرد، مسجدی است که به طور معمول نماز در آن اقامه می شود و محل اقامه نماز است و بر اساس آن برگزاری اعتکاف در سایر مساجد غیر از مسجد جامع، مسجد دانشگاه و حتی مسجد روستاها که به طور معمول در ان اقامه نماز می شود بدون اشکال است.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: با وجود افزایش تعداد مساجد، به دلیل کثرت داوطلبان حضور در مساجد، مساجد ما جوابگوی مشتاقان اعتکاف نیست.

وی اعتکاف را گوهری گران بها دانست و افزود: با ارج نهادن به این سنت حسنه و استفاده درست از این فرصت معنوی شاهد تجلی آثار آن در جامعه باشیم.

وی طبیعت دنیا را غفلت کننده دانست و گفت: فرورفتن در خواب غفلت موجب کشته شدن قلب انسان می شود و اعتکاف از عوامل بیداری انسان ها و زدودن زنگارها از غفلت است .

آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه روزه ماه رمضان، زیارت خانه خدا، نمازهای پنجگانه و اعتکاف از عوامل بیدار کننده قلب انسان است افزود: در اعتکاف انسان سه روز تمام از زندگی مادی، بیرون می آید و با خدا راز و نیاز و خلوت می کند، از گناهان خود توبه می کند.

این مرجع تقلید با تاکید بر گسترش فساد در دنیا گفت: در هیچ زمانی عوامل فساد به اندازه امروز در دنیا وجود نداشته و دنیای امروز عوامل فساد بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

وی فضای مجازی را از عوامل مهم گسترش فساد دانست و ادامه داد: از میان عوامل متعدد فساد در دنیای امروزی، فضای مجازی از همه بدتر است که هنوز با وجود تاکیدات فراوان اصلاح نشده و باید هر چه سریعتر نسبت به اصلاح امور فاسد در این فضا اقدام های لازم صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.