۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 518830

افزایش قیمت سیب زمینی سرو صداهای زیادی به راه انداخته چرا که به سبب عدم رعایت الگوی کشت در یک سال با مازاد و در سال دیگر با کاهش و افزایش قیمت روبرو هستیم.

سیب زمینی چرا گران شد؟! + قیمت
به گزارش قدس آنلاین، در روزهای نخست سال قیمت برخی اقلام اساسی روند صعودی به خود گرفت که البته گرانی این اقلام خیلی دور از ذهن نیست چرا که همه ساله شاهد این رویداد هستیم.
البته ناگفته نماند که افزایش قیمت سیب زمینی سرو صداهای زیادی به راه انداخته چرا که به سبب عدم رعایت الگوی کشت در یک سال با مازاد و در سال دیگر با کاهش و افزایش قیمت روبرو هستیم.
هدایت اصغری مدیر عامل بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران با اشاره به دلایل اصلی افزایش قیمت سیب زمینی اظهار داشت: تغییرات جوی و طولانی شدن فصل سرما موجب تولید دیررس محصولات شد که درنهایت این دو عامل زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کرد.
وی افزود: با رسیدن محصول نو از مناطق گرمسیری ظرف ده الی ۱۵ روز آینده پیش بینی می‌شود که به سبب تعادل عرضه و تقاضا شرایط عادی شود.
اصغری در پاسخ به این سوال که صادرات محصول می‌تواند افزایش قیمت را به همراه داشته باشد، گفت: در شش ماهه اول شرایط کشورهای روسیه، عراق به گونه است که امکان فراهم شدن محصولات سبزی و صیفی با قیمت مناسب در پیرامون وجود دارد و تنها به سبب سرمای شدید این کشورها صادرات در شش ماهه دوم انجام می‌شود که از این رو این امر نمی‌تواند ارتباطی به افزایش قیمت این محصول داشته باشد.
*** تولید سیب زمینی کاهش یافت
حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: سال گذشته به سبب مازاد تولید سیب زمینی روی دست کشاورزان ماند که همین امر موجب شد تا آن‌ها کشت محصولات دیگر را جایگزین این محصول نمایند.
وی افزود: همچنین کاهش قیمت سیب زمینی طی چند ماه اخیر موجب شد که برخی کشاورزان از کشت بهاره محصول امتناع نمایند که درنهایت این امر افزایش قیمت را به همراه داشت به طوریکه در شرایط کنونی نرخ هر کیلو سیب زمینی در میدان از هزار و ۶۰۰ تا هزار و ۸۰۰ تومان است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.