کشاورزان برای فعالیت در سال آینده جهت خودکفایی باید انگیزه داشته باشند؛ با کدام انگیزه کار کنند و گندم تولید کنند که ۶ ماه بعد پولشان پرداخت شد؟

انتقاد از وزارت کشاورزی در بررسی اقلیم استان برای کشت گیاهان/برای محصولات قارچی گران قیمت بازاریابی صورت نمی گیرد/تاخیر ۶ ماهه در پرداخت معوقات کشاورزان

قدس آنلاین - شهرام کوسه غراوی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: استان گلستان ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارد ولی هیچ‌وقت کار اساسی برای رشد این حوزه‌ها انجام نشده است.

نماینده مردم کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه ادامه داد: در حوزه گردشگری، جنگل گلستان، خالدنبی، گنبد کاووس و آبشارهای متعدد استان، ظرفیت‌های مهمی برای پیشرفت گردشگری هستند.

وی با بیان اینکه  تولید گندم استان بیش از یک میلیون تن است اظهار داشت: . بهترین گلوتن در ایران در استان گلستان قرار دارد و کیفیت گندم استان ما بسیار بالاست. حوزه انتخابیه من در تولید کلزا در سال ۷۰ استان، اول بوده است.

کوسه غراوی ادامه داد:  هشت سال پیش در استان ما در ۲۵ هزار هکتار از استان زیتون کاشته شد، امسال سرما زد و کل محصول هشت ساله کشاورز از بین رفت؛ حتی یک ریال خسارت هم به کشاورزان پرداخت نشد. کارشناسان جهاد کشاورزی اطلاعات دقیق به کشاورزان ندادند و زیتونی که در غرب استان گلستان کاشته شده بود، در شرق استان نیز کاشته شد؛ در صورتی که این نوع زیتون با آب و هوای شرق استان تطابق نداشت. این کشاورزان در هشت سال هزینه‌های زیادی را پرداخت کردند که هیچ‌کس پاسخگو نیست.

وی گفت: هزینه خرید تضمینی گندم بعد از ۶ ماه به کشاورزان پرداخت شد. امسال کشور در تولید گندم به خودکفایی رسید. کشاورزان برای فعالیت در سال آینده جهت خودکفایی باید انگیزه داشته باشند؛ با کدام انگیزه کار کنند و گندم تولید کنند که ۶ ماه بعد پولشان پرداخت شد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: حوزه انتخابیه بنده قارچی به نام «دنبلان» کاشته می‌شود که کیلویی۳۰ هزار تومان از کشاورز خریداری شده و با واسطه‌های متعدد در کشورهای خارجی کیلویی یک میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: چندین هزار هکتار در استان گلستان پسته تولید می‌شود؛ پسته ارگانیکی که در ایران وجود ندارد، اما حمایتی از کشاورزان صورت نمی‌گیرد.

کوسه غراوی گفت: اگر در جنگل گلستان تله‌کابینی از ابتدای جنگل تا پایان آن زده شود، گردشگر بسیاری جذب می‌شود. ۱۸ میلیون زائر سالانه از استان گلستان عبور می‌کنند اما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود. با برقراری پرواز فرودگاه کلاله، گردشگری رونق پیدا می‌کند. مرقد خالدنبی در استان گلستان قرار دارد. سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار زائر به این منطقه سفر می‌کنند که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر آن از خارج کشور است. شناسایی این ظرفیت‌ها در حوزه اقتصاد تأثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.