۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 518948

در شرایطی که دولت به دلیل بار مالی خدمات دندانپزشکی از تحت پوشش قراردادن این خدمات طفره می رود چگونه شرکت های خصوصی چنین دست و دلباز از مشتریان خود حمایت می کنند؟

دندان تیز بیمه های خصوصی برای خدمات دندانپزشکی

قدس آنلاین - صدای زنانه ای با حوصله از خدمات دندان پزشکی شرکت خود می گوید: «دریافت دفترچه برای یک نفر ۱۵۰ هزارتومان بوده که با تخفیف نوروزی ۱۰۵ هزارتومان شده؛ شما می توانید اطلاعات کد ملی را تلفنی بدهید و پیک دفترچه را به شما می رساند. خدمات ما بین ۳۰ تا۵۰ درصد تخفیف ارایه می شود و هیچ سقفی برای تمامی خدمات وجود ندارد. سابقه فعالیت دندانپزشکان طرف همکاری ما بیش از۱۰-۱۲ است...».

این نمونه ای از تبلیغات شرکت های بیمه فراتکمیلی است که این روزها شاهد فعالیت چشمگیر آن ها هستیم. شرکت هایی که حتی مدعی اند اکثر خدمات دندانپزشکی را با۷۰ درصد تخفیف ارایه می کنند!

*وعده های واهی با درمان های غیرواقعی

باتوجه به آنچه گفته شد این پرسش مطرح می شود که در شرایطی که دولت به دلیل بار مالی خدمات دندانپزشکی از تحت پوشش قراردادن این خدمات طفره می رود چگونه شرکت های خصوصی چنین دست و دلباز از مشتریان خود حمایت می کنند؟

دکتر ذبیح الله کشیری، رئیس اداره امور درمان دندانپزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درپاسخ به گزارشگر ما تأکید می کند: رویه  بیمه های  فرا تکمیلی بخش خصوصی که مدعی تحت پوشش قراردادن خدمات دندانپزشکی هستند و پول می گیرند کلاه برداری است و از نظر ما فاقد مجوز می باشند. چرا که در واقع تخفیف های آن ها غیرواقعی است.   برای نمونه این شرکت ها اعلام می کنند که هزینه عصب کشی ۶۰۰ هزار تومان است  اما برای شما با۴۰۰ هزار تومان انجام می دهیم در حالی که تعرفه های تعیین شده این خدمت از سوی وزارت بهداشت ۳۰۰ هزارتومان است.

وی با اشاره به برنامه های این وزاتخانه برای گسترش خدمات دندانپزشکی می افزاید: با الحاق بیمه سلامت به وزارت بهداشت درسال جاری امیدواریم این مقوله بستری برای ارایه خدمات افزونتر در حوزه دندانپزشکی باشد.

دکتر علی یزدانی، معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی تهران نیز در این باره می گوید: این تبلیغات و تماس های شرکت های خصوصی فریبکاری است. چرا که بنابر شواهد موجود، این شرکت ها در سایه آشنایی و روابط با سازمان ها و دستگاه ها با آن ها قرار داد می ببندد. سپس در تعامل با دندانپزشکان خرید خدمت خود به آن ها توصیه می کنند که خدمات محدودی به بیمار ارایه شود. به راستی وقتی خدماتی پرهزینه است چگونه می توان ارزانتر ارایه شود؟ چگونه ممکن است از کارمندی ۲۰ هزارتومان برای خدمات دندانپزشکی بگیرند و بعد دو میلیون تومان خدمات ارایه بدهند؟ آیا این به نظر شما منطقی است؟ در حالی که در هیچ کشوری تمام خدمات دندانپزشکی از سوی بیمه های پایه تحت پوشش قرارنمی گیرد و اولین بار نیز که این خدمات به طورکلی در «نچرال هلث» انگلیس تحت پوشش بیمه قرار گرفت سرانجام با ورشکستگی این شرکت محدود شد.

نورالدین نوردینی، دکترای اقتصاد سلامت با اشاره به این که درحال حاضر شرکت های خصوصی خدمات  دندانپزشکی خود را کاهش داده اند نیز در این باره خاطر نشان می کند:این گونه خدمات درمانی بهانه ای است که شرکت های خصوصی با وجود ضررهایی که این حوزه دارد بر خدمات یادشده  ادامه دهند تا از این طریق دیگر بیمه ها همانند بیمه آتش سوزی، مسئولیت را نیز عرضه کنند.

چراکه در حال حاضر ضریب خسارت شرکت های خصوصی که خدمات بیمه دندانپزشکی را انجام می دهند  بین ۳۰۰ تا۴۰۰ درصد برآورد می شود.

وی همچنین می افزاید: تا امروز تحقیقاتی برای تعیین وضعیت خدمات  بیمه های  فراتکمیلی و خصوصی  صورت نگرفته تا به طور قطع محرز شود چقدر این خدمات صوری و غیرواقعی است اما بنابر برآوردهایی که در حوزه خدمات بیمه تکمیلی صورت گرفته معلوم شده بین ۲۰تا ۲۵ درصد تخلف در این عرصه شکل می گیرد که در این تخلفات نیز بیمه شدگان، پزشکان و شرکت های ارایه دهنده خدمت سهیم هستند.

*غربت خدمات دندانپزشکی

بنابر گفته فعالان حوزه سلامت هزینه‌های  درمان بیماری‌های دهان و دندان بیش از ٢٤‌درصد از کل هزینه‌های پرداختی مردم درحوزه سلامت را شامل می‌شود. همچنین بیش از ٩٠‌درصد از هزینه‌های درمانی دهان و دندان را مردم، خود می پردازند درحالی که بیش از ۹۳ درصد اینگونه خدمات در مراکز درمانی غیردولتی انجام می شود. چرا  بیمه ها رغبتی به حمایت از این حوزه نشان نمی دهند؟

حسن شرقی، کارشناس اقتصاد سلامت دراین باره می گوید: بسته های خدمتی بیمه ها تابع دومقوله است، نخست اولویت های نظام سلامت چرا که این حوزه نهایتی ندارد و بی شمار خدمت را به مشتریان ارایه کند. بنابراین برای پوشش خدمات از سوی دولت، مراکز بیمه و حتی خرید خدمتی که از سوی مردم انجام می شود نیازمند است که اولویت بندی صورت بگیرد. عامل دیگر را باید توان مالی دستگاه های ارایه کننده خدمات سلامت یا همان منابع موجود دانست. چراکه امورمتعددی است که می تواند تحت پوشش خدمات بیمه قرار بگیرد همانند دندانپزشکی،   جراحی قلب، تأمین داروهای بیماران خاص وموارد دیگر اما برای انجام این برنامه باید به منابع موجود توجه داشت تا درآتیه روند خدمت رسانی دچار مشکل  وتنگنا نشود. این همان چالشی است که امروزه طرح  تحول نظام سلامت با آن مواجه شده زیرا خدمات بسیاری با منابع محدود تعریف شده است. بنابراین برای هرگونه تحت پوشش قراردادن خدمات از سوی بیمه ها اولویت با بررسی منابع مالی است.   

*قهر ایرانی ها با سلامت دندان ها

وضعیت سلامت دندان درجامعه ما ناخوشایند است چنانکه گفته می شود هرساله  درکشور ۴ میلیون دندان  دایمی کشیده می شود. همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا افراد بالای ۵۰ سال ۲۸ دندان دارند، اما در کشور ما به طور متوسط هر ایرانی  ۲۱ دندان دارد. به طور میانگین نیز هر هموطن بالای ۴۵ سال ما  حدود ۱۲ دندان  پوسیده دارد.

دکتر علی یزدانی، متخصص دندانپزشکی ترمیمی در این باره تأکید می کند: اگر تمام بودجه کشور از طریق بیمه ها صرف خدمات دندانپزشکی مردم شود باز هم کفایت نمی کند زیرا وضعیت سلامت دندان درجامعه ما بحرانی است. حال آنکه  خدمات دندانپزشکی همانند گذشته نیست که به کشیدن دندان و قراردادن پروتزی خلاصه شود بلکه این خدمات امروزه متنوع و پر هزینه شده است.

وی می افزاید:من به عنوان پزشک ناراحت نیستم که بیمه ها همه خدمات این حوزه را پوشش دهند و بیماران هم به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان مکرر مراجعه کنند اما معتقدم با ادامه این وضعیت ارایه خدمات بیمه دندانپزشکی به معنای دور ریختن سرمایه ومنابع  مالی کشور است.

دکتر نوردینی، صاحبنظر در حوزه اقتصاد سلامت نیز می گوید:گسترش خدمات دندانپزشکی در کشور برنامه های بلندمدتی را می طلبد تا با پیشگیری های انجام شده سطح سلامت دندان در جامعه را به شرایط استاندارد برسانیم چرا که هزینه خدمات دندانپزشکی گران  تمام می شود. به طوری که با حق بیمه های متداول که بیمه های پایه دریافت می کنند نمی توان تمام  این خدمات را تحت پوشش بیمه قرارداد.

وی می افزاید:دولت می تواند در ادامه مسیری که در طرح تحول نظام سلامت پیش گرفته با تکیه بر آموزش و پیشگیری وضعیت سلامت دندان جامعه را بهبود ببخشد. چنانکه در قالب برنامه چندین ساله و تمرکز سرمایه گذاری ها؛ بر ارایه خدمات همگانی دراین مقوله بپردازد. همچنین درگام بعدی برای کاهش هزینه های درمانی دندانپزشکی یارانه هایی را برای ورود تجهیزات و مواد مورد نیاز درنظر بگیرد تا این خدمات ارزانتر تمام شود. به این ترتیب ضریب خسارت بیمه ها در ارایه اینگونه خدمات کاهش پیدا کرده و آن ها نسبت به فعالیت در این زمینه رغبت بیشتری نشان خواهند داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.