۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 518956

کم نیست تعداد مراکز بهداشتی درمانی یا همان مراکز خدمات جامع سلامت در سطح شهرها که واحدهای دندانپزشکی فعال دارند اما آیا این واحدهای دندانپزشکی رسالت خود که همانا ارتقای سطح سلامت دهان و دندان و درمان افراد جامعه می باشد را انجام می دهند یا خیر؟

قدس آنلاین - کم نیست تعداد مراکز بهداشتی درمانی یا همان مراکز خدمات جامع سلامت در سطح شهرها که واحدهای دندانپزشکی فعال دارند اما آیا این واحدهای دندانپزشکی رسالت خود که همانا ارتقای سطح سلامت دهان و دندان و درمان افراد  جامعه می باشد را انجام می دهند یا خیر؟

دندانپزشکان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی یک شیفت کاری را در مراکز مربوطه می گذرانند تا به نحو احسن بتوانند خدمات را برای شهروندان عزیز انجام دهند ولی با یک حلقه مفقوده مواجه می باشند که خدمت رسانی در مراکز بهداشتی درمانی را مختل کرده است و هر کس مشکل را بر دوش دیگری گذاشته و خود را مبرا می سازد و هیچکس پاسخگو نیست. در این بین سرمایه های بالقوه عظیم دندانپزشکان به هدر رفته و خدمت گیرندگان که همان شهروندان عزیز می باشند از گرفتن خدمت محروم و سیستم کلی بهداشت و درمان متضرر می باشند. واحدهای دندانپزشکی در سیستم بهداشتی درمانی در سطح شهر مشهد با توجه به مرکزیت استان با امکانات محدود و بصورت ابتدایی و منفعل اداره می شوند دندانپزشکان زبده و کوشا معترضند که با توجه به طرح تحول سلامت و سیستم های نوین و پویا و ایده های نو؛ شیوه سنتی، کارمندگونه و تبعیضات دریافتی بین پرسنل هم پایه بهداشتی با پرسنل درمانی، رسالت این واحدها را به خطر انداخته و بازدهی و راندمان کار را با افت شدید خدمات مواجه کرده که با اندک تحول یعنی مشارکت دندانپزشکان در اداره کردن واحدهای مربوطه قابل اصلاح است. مسئولان زیربط با تمرکز بر خدمات صرفاً بهداشتی و پزشکی و نگاه سطحی بر این واحدها  خدمات دندانپزشکی را کم رنگ جلوه داده اند و همین مسئله سبب شده است مراکز دندانپزشکی سلامت که عموماً قشر آسیب پذیر و نیازمند و محروم طیف وسیعی از مراجعان آن ها را تشکیل می دهند به مراکزی منفعل و گاه نیمه تعطیل تبدیل شوند. کم نیستند دندانپزشکانی که به علت های فوق با عوامل قهری از سیستم جدا شده اند و تعداد بیشتری از شهروندان را از خدمات دولتی محروم کرده اند. امید است با حسن نیت مسئولان محترم این مشکلات نیز برطرف گردد. ان شاالله

دندانپزشک*

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.