مشهد- محله «بازه شیخ» در زمره مناطق به اصطلاح شهری است که به گفته ساکنانش سال هاست مسوولان در این محله قدمی بر نداشتند و خالی از اقدام و عمل مانده است.

محله «بازه شیخ» در انتظار بازدهی وعده های مسوولان/ محله ای خالی از اقدام و عمل

مهناز خجسته نیا: مشکلات در محله «بازه شیخ» یا «پورسینا» به حدی روی هم تلنبار شده که برخلاف قول‌های مساعدهای شهردار منطقه ۶ «آش همان‌ آش و کاسه همان کاسه» است.

اینجا چهره شهر حتی از دورافتاده ترین روستاهای مرزنشین هم نازیباتر است و اهالی هنوز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که شاید در خیلی از این روستاها سال‌هاست برطرف شده است.
برای واکاوی مشکلات بازه شیخ اصلاً نیازی به گفت وگو با اهالی نیست و هر گزارشگری فقط با تماشای کوچه‌های محله می‌تواند مثنوی هفتاد من مشکلات «پورسینا» را بنویسد.
«بازه شیخ» یا «پورسینا» سال‌هاست با طرحی کلنجار می‌رود که اگر همت مدیران شهری یار او شود چهره‌اش یک دنیا با شکل و شمایل امروزش متفاوت می‌شود.
این محله که جزو محله‌های قدیمی مشهد است جدا از همه محرومیت‌ها، ظاهرش هنوز با چهره شهرنشینی فاصله زیادی دارد.

عرض بسیار کم و طول بسیار زیاد خیابان اصلی این محله که یکی از مهم‌ترین مشکلات است، سال‌هاست قرار شده سروسامان پیدا کند، اما سرعت لاک پشتی اجرای این طرح خودش مشکلی بزرگ‌تر از مشکلات «بازه شیخ» شده، به گونه‌ای که هرگز مشابه خیابان اصلی «بازه شیخ» را نمی‌توانی در سایر محلات مشهد پیدا کنی!
اینجا معادله‌ای نوشته شده که متولیان امر به جای حل آن انگار پاک کردن صورت مسئله برایشان راحت‌تر است.
معادله‌ای که یک طرف آن عرض بسیار کم خیابان و تردد انبوه خودروها در کنار جمعیت زیاد اهالی است و طرف دیگر آن هم خیابانی پررفت و آمد بدون پیاده رو و تداخل عجیب و غریب پیاده و سواره و تصادفات هر روزه است.
آسفالت نبودن کوچه‌ها و ساخت و سازهای غیر قانونی و یکشبه همه موجب شده زندگی در این محله و عبور ومرور در این خیابان به سختی انجام گیرد.
البته جدا از همه مشکلاتی که گفته شد تبدیل اراضی رها شده انتهای خیابان‌های فرعی «بازه شیخ» به پاتوق معتادان قوز بالا قوز مشکلات اینجا شده است.
 به گفته اهالی سال‌هاست که مردم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند اما تحمل کردن عربده‌های مستانه شبانه، خرید و فروش‌های علنی مواد مخدر، سرقت و جولان ساقی‌ها امانشان را بریده است به طوری که کسی اصلاً جرئت ندارد از این پاتوق‌های خطرناک رد شود چون آن‌قدر وحشتناک است که حتی نمی‌شود به آنجا نزدیک شد.

چشم اهالی به همت مسئولان دوخته شده

بنا به اصرار اهالی وارد خیابان پورسینا ۵۱ می‌شویم و تا به جایی پیش می‌رویم که علفزار و زمین‌های سبزی آن را بن بست کرده‌اند. واحدهای مسکونی ریز دانه موجب شده در این کوچه‌ها به جای دیوار همه در حیاط باشد.  
وقتی به سراغ زنان کوچه می‌روم، انگار دست به درد دلشان زده‌ایم. همه می‌خواهند مسائلی را مطرح کنند که بین همه آن‌ها مشترک است.
مهم‌ترین مشکل آن‌ها انباشت فاضلاب‌های جاری خانه‌ها در انتهای کوچه است که مردابی از فاضلاب بوجود آورده است.
آن‌ها می‌گویند: حالا اگر بارندگی باشد همین فاضلاب‌های متعفن روانه خانه‌های همجوار می‌شود و زندگی آن‌ها را از بین می‌برد.
چون زمان تعطیلی مدارس است مادران زیادی به انتظار فرزندانشان در مقابل خانه‌ها ایستاده‌اند. یکی از آنان در گفت وگو با گزارشگر ما می‌گوید: چشم همه اهالی «بازه شیخ» سال‌هاست به همت مسئولان دوخته شده، اما متأسفانه مسئولان نمی‌خواهند با اهالی «بازه شیخ» آشتی کنند.
او با بیان اینکه مردم این محله چاره‌ای جز تحمل محرومیت‌ها ندارند می‌افزاید:۲۰ سال است که چشم به راه همت مسئولان برای رفع مشکلات هستیم اما هنوز کسی گذرش به انتهای این خیابان نیفتاده است.
زن جوانی هم با بیان اینکه اوضاع این کوچه‌ها در زمان برف و باران خیلی اسفبار است اظهار می‌دارد: شب‌ها نیز اوضاع به حدی آشفته بازار است که از غروب رفت و آمد مختل می‌شود.
او دعوا و درگیری بین معتادان و توزیع کنندگان مواد مخدر را یکی از صحنه‌های تکراری هر روزه عنوان می‌کند و می‌گوید: نمی‌دانم گناه این مردمان چیست که باید از ترس ناامنی‌ها دخترکان خود را از تحصیل محروم کنند.
مرد جوانی هم از ما می‌خواهد بنویسیم که سهم اهالی پورسینا از فضای سبز و پارک محله صفر است و مردم باید هر روز از تماشای زباله لذت ببرند.
او ما را به تماشای کانال جمع آوری آب‌های سطحی پورسینای ۵۱ می‌برد و می‌گوید: احداث این کانال قطعاً هزینه کلانی برای شهر دربر داشته، اما نه تنها درد اهالی را درمان نکرده بلکه مشکل ساز هم شده است.
به گفته وی پیمانکار جوی سیمانی بزرگی را ساخته و بلوکه‌های سیمانی را روی آن انداخته بدون اینکه بلوکه‌ها را محکم کند و یا اینکه توری برای جلوگیری از ورود زباله و مسدود شدن آن بزند.

ابتلای کودکان به بیماری‌های پوستی

یکی از اهالی هم بچه‌های قدو نیم قد همسایه‌ها را جمع می‌کند تا به ما نشان دهد که آلودگی زیست محیطی چه به سر آن‌ها آورده است.

او با بیان اینکه همه این بچه‌ها به بیماری‌های پوستی لاعلاج مبتلا شده‌اند، می‌افزاید: این کودکان معصوم هم باید اینگونه تاوان محرومیت‌ها را بدهند.
در هنگام گذر از خیابان اصلی پورسینا هم متوجه می‌شویم اوضاع آن هم خیلی بهتر از فرعی‌ها نیست. بلبشوی پیاده و سواره در خیابانی پرتردد و شلوغ به حدی بغرنج است که تحمل آن‌ها شب‌ها غیر ممکن می‌شود.
این در حالی است که اجرای طرح تعریض خیابان اصلی سال‌هاست کلید خورده اما تمام شدنی نیست.
یکی از کسبه این خیابان می‌گوید: اجرای طرح تعریض به جای همت مسئولان از چیزی رنج می‌برد که آن را «بودجه» می‌نامند.
او معتقد است طولانی شدن این طرح موجب شده تا مشــکل اینجا با عقب نشینی برخی مغازه‌ها و خانه‌ها هم برطرف نشود، زیرا کهنگی بناها همچنان ســر جایش باقی خواهد ماند.
به گفته وی، متأسفانه ســاختار ۹۰ درصــد خانه‌ها در ایــن محله غیرقانونی اســت.
دیگــر شــهروند محلــه هم به شلوغی و ترافیک اینجا اشاره می‌کند و می‌گوید: جدا از جمعیت زیاد، شمار خودروها نیز به دلیل تعمیرگاه‌های فراوان بیشتر از سایر محلات حاشیه شهر است.
وی با بیان اینکه هر چه به آخر خیابان می‌رسیم عــرض خیابــان به حدی کم می‌شــود که حتی اتوبوس نمی‌تواند دور بزند، می‌گویــد: در این شــرایط به جای اینکه طرح تعریض را تسریع کنند، متأسفانه بیشتر تعلل می‌کنند.

خبرهای خوش شهردار منطقه ۶ برای «بازه شیخ»

گزارشگر ما برای پاسخ به مسائل مطرح شده از سوی اهالی به سراغ شهردار منطقه ۶ می‌رود.

زوکی نژاد این بار هم مانند جلسه مهرماه ۹۵ که برای واکاوی مشکلات بازه شیخ تشکیل شده بود قول‌هایی برای رفع مشکلات اینجا می‌دهد و می‌گوید: همه مشکلات که به دست شهرداری قابل حل نیست.
او با بیان اینکه شهرداری برای تعیین تکلیف اراضی خصوصی رها شده که نمی‌تواند کاری کند، می‌گوید: این در حالی است که فشار شهرداری برای دیوار کشی این اراضی هم تاکنون نتوانسته تجربه موفقی باشد.
او تمایل و همکاری مالکین را شرط تعیین تکلیف این اراضی عنوان می‌کند و می‌افزاید: در کنار آن محدودیت بودجه تملک شهرداری هم وجود دارد.
شهردار منطقه ۶ مشهد درخصوص انباشت زباله در این اراضی هم اظهار می‌دارد: چون امکان تردد ماشین‌های جمع آوری زباله تا انتهای معابر فرعی به دلیل عرض کم وجود ندارد بنابراین گاهی چاره‌ای جز انباشت زباله وجود ندارد البته حداکثر دو روزه این زباله‌ها جمع آوری می‌شوند.
وی نسبت به رسیدگی به اوضاع کانال جمع آوری آب‌های سطحی و تأمین فضای سبز در محله پورسینا نیز قول مساعد می‌دهد و می‌گوید: اما جمع آوری معتادان و رفع پاتوق متخلفان برعهده شهرداری نیست و دستگاه‌های امنیتی باید به جدیت در این حوزه وارد شوند.
به گفته وی در عین حال با همکاری شهرداری و دستگاه قضایی طی سال گذشته بیش از ۴۰ واحد مسکونی عرضه مواد مخدر در این محله پلمب شده است.
زوکی نژاد در پایان نسبت به اتمام مرحله اول طرح تعریض خیابان پورسینا تا پایان سال جاری خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند کل طرح نیزدرقالب سه مرحله در صورت تأمین اعتبار سه ساله به نتیجه برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.