تولیت آستان قدس رضوی اعتکاف را بستری مناسب برای ظرفیت سازی اسلامی و مصون سازی اجتماعی دانست.

اعتکاف بستری برای ظرفیت سازی اسلامی و مصون سازی اجتماعی است

  به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه شنبه ۲۲ فروردین ماه، همزمان با میلاد خجسته امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) و در اولین روز از ایام اعتکاف ماه رجب در جمع معتکفین مسجد جامع گوهرشادحرم مطهر رضوی حضور یافت و با معتکفین دیدار و گفت‌وگو کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در حاشیه این دیدار، اعتکاف را به جان خریدن سختی همراه با شوق و اشتیاق برای ارتقای معنویت دانست و بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی چنین اجتماعات باشکوهی در اعتکاف به هیچ عنوان مشاهده نمی‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بویژه در دو دهه اخیر اقبال بسیار زیاد مردم و بویژه جوانان به اعتکاف در مساجد سراسر کشور نمود دارد که خود فرصتی مغتنم برای معرفت افزایی و افزودن ظرفیت دینی است.
وی اشتیاق عمومی برای حضور در مراسم اعتکاف را از جمله برکات انقلاب اسلامی معرفی و بیان کرد: اعتکاف عبادتی برای تهذیب نفس، تقرب پروردگار، ظرفیت سازی و خودسازی است که ریشه در فرهنگ دینی و سنت نبوی دارد.

*تعمیق معنویت، راه برون رفت از گره‌های اجتماعی
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی یکی از برکات مهم اعتکاف را مصون سازی جامعه در برابر تهدیدات فرهنگی و اعتقادی خواند و عنوان کرد: اعتکاف اساس فراهم آوردن شرایطی برای توجه به خداوند و به دنبال آن مصون سازی است؛ امروز جامعه ما برای گشودن بسیاری از مشکلات و گره‌های اجتماعی نیازمند تعمیق معنویت و مصون سازی دینی است.
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه عبودیت و بندگی خداوند برای یک انسان عبد، عین حریت است، افزود: معکتفین  در مسجد به نوعی خود را در حصن حصین و محصوریت قرار می‌دهند و با این حصار در واقع افکار، اخلاق و اعمال خود را از بند هرچه غیر خداست آزاد می‌کنند.
وی اعتکاف را یکی از راه‌های خودسازی و جامعه سازی قرآنی برشمرد و تصریح کرد: اعتکاف بر خودسازی و جامعه سازی قرآنی و به دنبال آن درک مشکلات اجتماعی، تصمیم گیری و آینده سازی برای امت اسلامی تاثیرگذار است؛ زیرا خودسازی فردی در اعتکاف باعث خودسازی اجتماعی می‌شود.

*لزوم ظرفیت‌سازی دینی برای جامعه سازی قرآنی
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه به جایگاه ظرفیت سازی اسلامی اشاره و بیان کرد: افراد با ظرفیت کسانی هستند که در فراز و نشیب‌های زندگی، عرصه عبودیت را از دست نمی‌دهند. این افراد در غنا و فقر، سلامت و مریضی و بطورکلی در تمام حالات زندگی، بنده و شکرگزار پروردگار هستند؛ چنین افرادی در عرصه‌های مختلف و در برابر تهدیدات اجتماعی خود و جامعه‌شان را حفظ می‌کنند.
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه ظرفیت دینی جز در پرتو عبودیت و بندگی خداوند متعال حاصل نمی‌شود، اظهار کرد: عباداتی همچون اعتکاف و زیارت مضجع منور ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، یکی از نمودهای عینی حفظ ارتباط با خاندان عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) و ظرفیت سازی دینی در انسان و این ظرفیت سازی یکی از ملزومات برای جامعه سازی قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) در نهج البلاغه خطاب به کمیل بن زیاد می‌فرمایند: «قلب‌ها مانند ظرف‌هایند، پس بهترین آن‌ها باظرفیت‌ترین آن‌هاست»، تصریح کرد: یکی از بهترین مناسک برای افزایش ظرفیت قلوب، اعتکاف است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان به برخی ویژگی‌های افراد با ظرفیت اشاره کرد و گفت: انسان‌های باظرفیت آنهایی هستند که با تهدید، میدان دفاع از ارزش‌های اسلامی را خالی نمی‌کنند؛ با تطمیع از عرصه عبودیت خارج نمی‌شوند و با داشتن خشیت از خداوند در برابر مشکلات ایستادگی می‌کنند.
شایان ذکر است، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جریان این بازدید، ضمن گفت و گوی صمیمانه با معتکفان، نحوه ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی به معتکفین را نیز از نزدیک مشاهده و ارزیابی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.