حوضه آبریز دریاچه ارومیه سال‌هاست که با چالش بزرگی به نام خشک شدن روبه‌روست. هرچند که کارشناسان تلاش‌هایی برای جلوگیری از این مشکل و احیای آن دریاچه صورت داده‌اند، اما با این حال دریاچه برای زنده ماندن نیاز به توجه بیشتری دارد.

حال دریاچه ارومیه خوب نیست/اعتباری که تصویب شد ولی اعطا نشد!

علیرضا لعل اکبری: حوضه آبریز دریاچه ارومیه سال‌هاست که با چالش بزرگی به نام خشک شدن روبه‌روست. هرچند که کارشناسان تلاش‌هایی برای جلوگیری از این مشکل و احیای آن دریاچه صورت داده‌اند، اما با این حال دریاچه برای زنده ماندن نیاز به توجه بیشتری دارد.

بحرانی که از ۱۸ سال قبل رقم خورد

نماینده مردم ارومیه در مجلس درباره روند خشک شدن دریاچه در گفت‌وگویی با خبرنگار ما می‌گوید: بحرانی که دریاچه ارومیه با آن روبه‌روست ظرف ۱۸ سال گذشته، به وجود آمده است.

سید هادی بهاری می‌افزاید: بهبود وضعیت دریاچه ارومیه به عنوان یک پروژه مطرح می‌شود و در این خصوص طرح‌هایی از سوی کارشناسان پیشنهاد شده که بخشی از این طرح‌ها اجرایی نیز شده است.

وی اظهار می‌دارد: با اجرای بخشی از این طرح‌ها شاهد هستیم طی دو، سه سال اخیر روند خشک شدن دریاچه ارومیه سرعت کمتری گرفته و تا حدودی این وضعیت تثبیت شده است.

دریاچه حال خوبی ندارد

وی تصریح می‌کند: هرچند میزان افت سطح آب دریاچه مثل گذشته نیست، اما هر سال ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر شاهد کاهش سطح آب هستیم و در مجموع دریاچه حال خوبی ندارد و نیاز به عنایت ویژه دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید می‌کند: تنها راه درمان دریاچه ارومیه تخصیص به موقع اعتبار است و تا زمانی که این نیاز برآورده نشود، دریاچه احیا نخواهد شد.

اعتباری که تصویب شد ولی اعطا نشد!

بهادری می‌گوید: سالانه با معرفی پروژه‌ها در کشور، اعتبارات متناسب با آن‌ها تخصیص داده می‌شود و سال گذشته، احیای دریاچه ارومیه به عنوان پروژه‌ای مطرح و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای آن تصویب شد، اما در طول سال اعتباری به این منظور داده نشد.

وی می‌افزاید: با این حال مقداری پول اواخر سال گذشته به دستگاه‌های اجرایی طرح احیای دریاچه داده شد که این اعتبار خیلی دیر به دست آن‌ها رسید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح می‌کند: پروژه احیای دریاچه ارومیه با بقیه پروژه‌های کشور متفاوت و به عنوان پروژه‌ای حیاتی مطرح است.

وی تأکید می‌کند: دریاچه ارومیه همچون بیماری است که در «سی. سی. یو» بستری و در حال مرگ است و چنانچه به موقع به آن رسیدگی نشود از بین می‌رود.

بهادری می‌افزاید: متأسفانه پروژه احیای دریاچه ارومیه در کنار دیگر پروژه‌های کشور قرار گرفته و با هر بارندگی که در منطقه رخ می‌دهد، اولویت رسیدگی به آن به تأخیر می‌افتد!

نوش دارویی برای نجات دریاچه

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می‌کند: مشکل عمده اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه بحث تخصیص بودجه است.

وی می‌افزاید: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور بسیاری از پروژه‌های تعریف شده، معطل تخصیص اعتبارات لازم هستند و پروژه احیای دریاچه ارومیه هم معطل بودجه است.

بهادری تصریح می‌کند: اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به دلیل اختصاص نیافتن به موقع اعتبارات مورد نیاز طولانی شده و این در حالی است که اجرای بهنگام این طرح‌ها، دریاچه را نجات خواهد داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان می‌کند: بهبود وضعیت دریاچه ارومیه با نظام بودجه‌ریزی کشور ارتباط مستقیم دارد و زنده مانده آن به پول نیاز دارد.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر ۹۰ درصد بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود و پولی برای پروژه‌های عمرانی باقی نمی‌ماند.

۸۰ درصد دریاچه، تابستان خشک می‌شود

در همین حال مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه از تبخیر ۸۰ درصدی دریاچه ارومیه در سه ماه تابستان خبر می‌دهد.

مسعود تجریشی می‌گوید: با گرم‌تر شدن هوا و در روزهای بین خرداد ماه تا شهریور تراز دریاچه کاهش خواهد یافت.

تجریشی خاطرنشان می‌کند: اکنون که دریاچه دارای عمق کم با شیب ملایم است با تبخیر جزئی آب، تغییرات نمود یافته و برای عموم نیز قابل مشاهده است.

وی می‌افزاید: در روزهای گرم سال تبخیر تا یک متر و ۱۰ سانتی‌متر اتفاق می‌افتد و در چنین شرایطی با رخداد این مقدار از تبخیر، تراز دریاچه از دست می‌رود.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید: امسال ۶۰ درصد از سطح دریاچه که دارای ترازی کمتر از ۶۰ سانتی متر است، خشک می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.