بردسکن- درپی سرمازدگی آذرماه سال قبل به ۱۰۰ درصد باغات انجیر و بیش از ۸۵ درصد باغات انار شهرستان خسارت وارد شد که باغداران نسبت به کف بر کردن آنها اقدام کردند و در حال حاضر اقتصاد بسیاری از خانواده های روستایی متزلزل شده است.

نابودی کامل باغات انار بردسکن/۸۵ درصد درختان انجیر از بین رفتند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، بردسکن که تنها قطب تولید محصول انجیر استان بود این روزها حال خوشی ندارد و روزگار خاکستری را سپری می کند.

روستاهای باب الحکم و ابراهیم آباد بردسکن که قطب تولید انجیر شهرستان بود  سرمازدگی تنه خشک درختان انجیر شهرستان را به تیغ اره باغداران سپرد.

 درخت انجیر که ریشه اش از بهشت و ذکرش در قرآن آمده است امروز زیر دندان های اره موتوری ناله می کشد و فریادها می زند.  ناله ای و فریادی  از سر سوز سرمای ۸ درجه زیر صفر آذرماه سال گذشته   و طی ۱۵ سال گذشته  این دومین باری است که باغداران زحمت کش این اوضاع ناخوشایند را تجربه می کنند.

 خبرنگار ما سفر کوتاهی به روستای باب الحکم که قطب تولید انجیر بردسکن و حتی استان است کرد و پای درد دل باغداران نشست.

اقتصادی که دچار تزلزل شد

 سید علی عظیمی که خود سال هاست مقیم مشهد است و به عشق روستای خود آب و ملک در روستای باب الحکم دارد گفت:  اصلی ترین ممر درآمد روستاییان به دست پر هیبت سرمای زود هنگام آذرماهی بسته شد و درختان انجیر از کف  خاک بریده شد و حداقل تا ۴ سال  طول می کشد تا مجدد درختان به بار  نشینند البته اگر دوباره سرمایی برپیکر لطیف آن حمله ور نشود.

وی عنوان کرد : در فصل برداشت  محصول انجیر روزانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ کارگر زن در باغم کار می کردند و خرج زندگی خود را تامین می کردند که با این مهم اقتصاد خانواده ها نیز دچار مشکل می شود.

 محمد ایزدپناه که از باغداران باسابقه است می گوید: با سرمازدگی درختان انجیر اقتصاد خانواده های روستایی دچار مشکل می شود و تعداد زیادی کارگر ، باربر، مغازه دار و .... که از این راه ارتزاق می کردند باید به فکر منبع دیگری باشند. 

وی عنوان کرد: میادین بار مشهد از مشتریان پر و باقرص انجیر باب الحکم، ابراهیم آباد و بردسکن  هستند که امسال باید فقط آب دهن قورت بدهند.

معصومی که تمام عمر خود را کشاورزی کرده است به خبرنگار ما گفت:  تنها درآمد مردم روستا  باغات انجیر بود چرا که در فصل برداشت کوچک و بزرگ ، زن و مرد همه در باغات انجیر مشغول کار بودند و از این طریق امرار و معاش می کردند.

وی اظهارداشت: انجیرکاران علاوه براینکه تا ۴ سال دیگر هیچ درآمدی ندارند باید طی این مدت نیز درختان جوان را تقویت کنند تا به ببار بنشینند.

وی از مسئولان امر خواست تسهیلاتی به صورت قرض الحسنه و یا بلاعوض در اختیار باغداران قرار دهند تا طی این مدت بتوانند  درختان بریده شده را بزرگ کنند.

وی از سرما و خشکسالی  به عنوان زلزله خاموش یاد کرد و گفت:  وقتی که وارد باغات می شوی آن وقت می بینی سرما زدگی چطوری برپیکر درختان ضربه وارد کرده است.

صاحبی یکی دیگر از باغداران  می گوید: کارشناسان جهادکشاورزی شهرستان به کرات از این حادثه تلخ بازدید کرده اند و دستور کف بر درختان را داده اند تا مجدانه بجوشند و جای اجداد خود را پر کنند. اما آنچه  از مسئولان ذی ربط انتظار می رود جبران اندکی ازاین بلای طبیعی است که متاسفانه روستاییان کمتر به فکر بیمه باغات بوده اند و ازاین منظر کسی به داد این قشر زحمت کش نخواهد رسید.

سرما سرمایه کشاورزان را خشک کرد

درهمین رابطه حسین محمدی مدیر جهادکشاورزی بردسکن گفت:  شهرستان بردسکن با دارا بودن ۲۰۰ هکتار باغات انجیر و تولید ۲ هزار تن  اولین تولید کننده محصول انجیر در استان  می باشد و  روستاهای باب الحکم و ابراهیم آباد نیز قطب تولید این محصول در بردسکن می باشند که درآمد انجیرکاران بردسکن  سالانه بالغ بر ۸ میلیارد ریال بوده است.

وی عنوان کرد:  سرمای زود هنگام آذرماه سال ۹۵ باعث شد ۱۰۰ درصد باغات انجیر شهرستان  از سوز سرما خشک و کف بر شوندو به نوعی می توان گفت بردسکن تا ۴ سال دیگر از تولید این محصول ارگانیک محروم  است.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن  افزود: انجیر محصولی بود که  در فصل برداشت بیشترین اشتغال زایی را در بین محصولات داشت و خانوارها از این طریق امرار و معاش می کردند وبه لحاظ قیمت نسبت به دیگر محصولات قیمت خوبی داشت و باغداران  از تولید و قیمت آن راضی بودند.

محمدی گفت:   متاسفانه سرمای بی سابقه در سال ۸۶ نیز باعث شد درختان انجیر کف بر شود و سرمای بدهنگام در آذرماه  سال قبل با توجه به اینکه  درختان  هنوز بیدار بودند و قبلش هوا گرم بود یکباره  دما زیر صفر رفت وبه درختان  ضربه وارد کرد .

وی  میزان خسارت وارد شده به درختان انجیر را ۱۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: دراین رابطه گزارشات لازم به فرمانداری ، سازمان جهادکشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان  اعلام شده است.

وی اظهارداشت:  تنها راه پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت دیده  بیمه کردن محصولات است که می طلبد بهره برداران بخش کشاورزی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

باغ های بدون بیمه

مدیرعامل نمایندگی صندوق بیمه محصولات کشاورزی بردسکن  دراین رابطه از پرداخت ۱۰۰ درصد غرامت  به کشاورزان انارکاری که تنه و محصول خود را تحت پوشش بیمه قرار داده اند  خبرداد.

  محمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: متاسفانه هیچ یک از باغ های انجیر شهرستان  تحت پوشش بیمه قرار ندارند و دراین رابطه صندوق بیمه هیچ کمکی را نمی تواند انجام دهد چرا که تنها راه پرداخت غرامت  بیمه کردن محصولات کشاورزی است.

وی از بیمه کردن بیش از ۳۰۰ هکتار از باغات انار شهرستان بردسکن خبرداد و گفت:  ازاین میزان ۶۰ هکتار آن تحت پوشش بیمه تنه و محصول قرار دارد که دراین رابطه ۱۰۰ درصد خسارت وارده به باغداران پرداخت می شود.

وی افزود:  با توجه به اینکه انارکاران در سال ۹۴ فقط باغات خود را بیمه کرده بودند و در سال گذشته فقط تعداد اندکی مراجعه کرده بودند با پی گیری های دکتر بنیادی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مهندس علی نیا فرماندار بردسکن و مساعدت مهندس فرزانه مدیریت بیمه استان  بیمه باغداران در سال ۹۵ بدون مراجعه از طلبکاری آنها کسر و  بیمه آنها تمدید شد.

وی عنوان کرد: باغدارانی که تنه و محصول خود را بیمه کرده اند به ازای هر هکتار ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کسانی که فقط محصول آنها تحت پوشش بیمه است به ازای هر هکتار ۳ میلیون تومان به آنها غرامت پرداخت می شود.

مدیر عامل نمایندگی صندوق بیمه کشاورزی بردسکن گفت: کار کارشناسی و بازدید از باغات خسارت دیده در حال انجام می باشد که پس از ثبت خسارت و اقدامات قانونی ظرف مدت ۴۵ روز از طریق صندوق بیمه  محصولات کشاورزی کشور به حساب باغداران  واریز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.