۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
کد خبر: 519380

نمایندگان کشورهای غربی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با حمله به نظام سوریه در ارتباط با فاجعه شیمیایی خان شیخون، از ضربه موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات حمایت کردند؛ درحالی که برخی کشورها خواستار تحقیقات مستقل در این زمینه شدند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل چه گذشت؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از العالم، جلسه شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با موضوع حمله شیمیایی خان شیخون با اعتراض‌های نماینده روسیه متشنج شد.اوضاع زمانی متشنج شد که ولادیمیر سافرونکوف، نماینده روسیه خطاب به همتای انگلیسی خود در درگیری لفظی شدید گفت: شما خواب هستید؟ شما می‌خواهید همکاری‌ها برای صلح در سوریه را تضعیف کنید. به من نگاه کنید وقتی با شما صحبت می‌کنم! چرا به جای دیگر نگاه می‌کنید!؟

سافرونکوف افزود: به نظر می‌آید تغییر رژیم برای شما بیش از موضع دیگر اعضا شورای امنیت اهمیت دارد. سازمان ملل برای شما اهمیتی ندارد.

وی همچنین گفت: آمریکا چطور بدون داشتن شواهدی مبنی بر بمباران شیمیایی به دولت مستقر در سوریه حمله کرده است؟
 

فرانسه : حمله آمریکا متناسب با حمله شیمیایی خان شیخون بود
 

نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه اعلام کرد: اقدام آمریکا در حمله نظامی به پایگاه نظامی الشعیرات سوریه متناسب با حمله شیمیایی در منطقه خان شیخون بوده است.

فرانسوا دلاتر گفت: اقدامات خصمانه در سوریه متوقف نشده است و نظام سوریه برای محقق شدن این هدف هیچ کاری انجام نداده است.

وی افزود: باید نظام سوریه را وادار کرد تا به توافق ترک مخاصمه احترام بگذارد و اجازه بدهد کمک‌های بشردوستانه وارد این کشور شود.

دلاتر گفت: باید درباره یک راه‌حل سیاسی که منجر به آغاز سریع دوره انتقالی در این کشور می‌شود، توافق کنیم.

وی مدعی شد: نظام سوریه به صورت عامدانه در مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه مانع‌تراشی می‌کند.

نماینده فرانسه افزود: باید نظام سوریه بداند دوره فرار از مجازات، پایان یافته است.
 

تکرار ادعای انگلیس علیه سوریه
 

متیو ریکرافت، نماینده انگلیس در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه اعلام کرد، حمله به منطقه خان شیخون بخشی از حملات شیمیایی بوده که توسط نظام بشار اسد صورت گرفته است.

وی گفت: روسیه از حق وتوی خود برای دفاع از نظام سوریه و اقدام این کشور در استفاده از سلاح شیمیایی سوء استفاده کرده است.

وی مدعی شد: روسیه به جای حمایت از جامعه بین المللی، طرفداری از یک قاتل را انتخاب کرده است.

ریکرافت گفت: هنوز، زمان از دست نرفته است و روسیه فرصت همکاری با جامعه بین‌المللی به عنوان یک شریک سازنده را دارد.

وی بیان داشت: از اقدام آمریکا در حمله نظامی به پایگاه نظامی الشعیرات حمایت می‌کنیم.
 

تقاضای مصر برای تحقیقات مستقل درباره خان شیخون
 

نماینده مصر در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه هم اعلام کرد: مصر به تلاش‌های خود برای پایان یافتن جنگ نیابتی در سوریه ادامه می‌دهد.

وی گفت: خواهان تحقیقات دقیق و مستقل و بی‌طرف درباره استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه خان شیخون سوریه هستیم.
 

ژاپن: محاصره شهرهای مختلف سوریه شوک‌آور است
 

نماینده ژاپن در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه اعلام کرد: محاصره شهرهای مختلف در سوریه برای ما شوک‌آور است؛ همان‌طور که از استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور شوکه شدیم.

وی افزود: هرگز ملت سوریه را فراموش نخواهیم کرد.
 

نماینده سنگال: از تلاش کمیته حقیقت‌یاب حمایت می‌کنیم
 

 نماینده سنگال در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه اعلام کرد: امیدواریم توافق ترک مخاصمه در سوریه تقویت شود.

وی افزود: نشست آستانه در جهت حمایت از تلاش‌های سیاسی در ژنو قرار دارد.

وی بیان داشت: از تلاش کمیته حقیقت‌یاب برای مشخص شدن عاملان حمله شیمیایی در منطقه خان شیخون سوریه حمایت می‌کنیم.
 

اوروگوئه: شورای امنیت به گروه‌های مذاکره کننده فشار آورد
 

نماینده اوروگوئه هم در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه اعلام کرد: از تلاش های استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای حل بحران این کشور حمایت می‌کنیم.

وی افزود: باید شورای امنیت علیه گروه های سوری مذاکره کننده اعمال فشار کند.

نماینده اوروگوئه بیان داشت: نرسیدن به راه حل سیاسی به معنای کشتار بیشتر مردم سوریه است.
 

آمریکا: آماده‌ایم به درگیری در سوریه پایان دهیم

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد: واشنگتن  آماده است به درگیری سوریه پایان دهد.

هیلی در ادامه نشست شورای امنیت درباره سوریه یادآور شد: کشورش آماده است در مسیر حل دیپلماتیک درگیری شش ساله در سوریه، همکاری کند.

وی افزود: ما آماده‌ایم منابع و قدرت خود را در پشتیبانی از دیپلماسی به کار گیریم؛ ما آماده‌ایم برای پایان دادن به این درگیری، همکاری کنیم.
 

بشار جعفری: گاز سارین از ترکیه به سوریه منتقل شده است
 

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت: دمشق ۹۰ نامه درباره این که گروه‌های تروریستی سلاح شیمیایی در اختیار دارند، به شورای امنیت فرستاد. محتوای برخی از این نامه‌ها که به سازمان ملل متحد ارائه کردیم، قاچاق سارین از ترکیه به سوریه را شامل می‌شود.  

بشار جعفری افزود: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور را به طرف ایفای نقش جدید با اظهارات افراطی و غیر عقلانی نماینده این کشور درباره سوریه سوق داده است.

نماینده سوریه در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع کشورش اعلام کرد: قبل از حمله به عراق به سخنان کالین پاول درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق گوش می‌دادیم و همه سخنان روسای کمیته‌های بازرسی را به یاد می‌آورند که گفتند هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود ندارد.

وی گفت: به نظر می‌رسد انگلیس به دلیل خارج شدن از اتحادیه اروپا به دنبال ایفای نقش جدیدی بوده و در این راه بیان سخنان افراطی را انتخاب کرده است.

وی افزود در گذشته نیز نقش جنایتکارانه تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس را در حمله به عراق شاهد بودیم.  

وی خاطرنشان کرد: یک هفته پیش فکر می‌کردیم که قرار است در نشست شورای امنیت دستاوردهای گفت‌وگوهای ژنو و آستانه را بررسی کنیم ولی آمریکا تلاش کرد نمایش خونبار سابق خود را با عنوان تسلیحات کشتار جمعی تکرار کند.

وی گفت: آمریکا به تقدیم همه نوع کمک‌ برای گروه‌های مسلح تروریست در سوریه عادت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت مستقیم از گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه محدود به کشورهای عضو ائتلاف آمریکا نیست و اسرائیل در حمایت از تروریست‌ها در سوریه پیشرو بوده است و تروریست‌ها را در بیمارستان های خود درمان و برای آنان حمایت‌های هوایی در نظر گرفته است.

بشار جعفری بیان داشت: آمریکا احساس کرد گروه‌های مسلح تروریستی مورد حمایت مالی این کشور در حال نابودی هستند و به این دلیل دست به تجاوز علیه پایگاه نظامی الشعیرات سوریه زد.

وی گفت: برخی از نامه‌هایی که در اختیار سازمان ملل قرار داده ایم درباره قاچاق گاز سارین از ترکیه به سوریه بوده است. همچنین گزارش هایی وجود دارد که نشان می‌دهد قطر از ترویست‌ها در سوریه حمایت مالی کرده تا از سلاح شیمیایی استفاده کنند.

وی یادآور شد: دولت جدید آمریکا به همراه متحدان این کشور بهانه‌ای جز سلاح شیمیایی در سوریه پیدا نکرده‌اند.

جعفری گفت دولت آمریکا از جنگ نیابتی به سمت جنگ مستقیم حرکت می‌کند و به دنبال جنگ در سوریه است.  

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد افزود: حمایت نظامی از گروه‌های تروریستی تنها به ائتلاف بین‌المللی محدود نمی‌شود بلکه رژیم صهیونیستی نیز به صورت مستقیم به تروریست‌ها کمک می‌کند. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.