کرمانشاه- عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون مشکل بیکاری در کشور و به ویژه کرمانشاه بیداد می‌کند​، گفت: وزیر کشور در سفری که به استان داشتند از این وضعیت بسیار نگران بودند و اکنون مدیران ارشد استان رشد بیکاری را کمتر از ۲۲ درصد اعلام می‌کنند در حالی با ادامه این وضعیت این نرخ به ۲۶ درصد هم می‌رسد.

تعطیلی صنایع کوچک در کرمانشاه/ مشکل بیکاری بیداد می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، سید قاسم جاسمی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات بر حق مردم کرمانشاه پیگیری مطالبات سفر مقام معظم رهبری در سفر به استان است، اظهار داشت: بخشی از مطالبات این سفر که مربوط به دفتر رهبری است به طور کامل محقق شده اما بخش دیگر آن که دولت باید پیگیری و تخصیص اعتبار برای آن در نظر می‌گرفت، هنوز به طور کامل محقق نشده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ گفت: تلاشهای فراوانی از سوی مجمع نمایندگان استان در قانون برنامه ششم توسعه در راستای اهداف استان انجام شد و به مدت دو ماه اعضای نماینده در کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه به صورت سه شیفت کاری در جلسات برای احقاق حقوق مردم به برنامه‌ریزی مشغول بودند.

جاسمی با بیان اینکه در تمام جلسات انسجام و وحدت رویه نمایندگان استان در راستای اهداف مشترک و اخذ مطالبات مردم مشاهده می‌شود، بیان کرد: همین وحدت رویه در عملکرد مجمع نمایندگان نقطه قوت ما در پیگیری مطالبات بر حق مردم است.

وی با اشاره به اینکه اراده جمعی و همت نمایندگان استان دولت را به این نتیجه رساند که باید به برخی از وعده‌های خود در سفر به استان عمل نماید، عنوان کرد: در سفر ریاست جمهوری مجمع نمایندگان استان از دولت درخواست کردند که در بحث زیرساختها به خصوص تکمیل راه آهن غرب کشور توجه خاصی از سوی دولت صورت بگیرد و اعتبارات مناسب در این زمینه صورت بگیرد که دولت روحانی قول دادند که تا پایان سال ۹۵ ساخت راه‌آهن به اتمام برسد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد تجاری در قصرشیرین یکی از مصوبات خوب مجلس در سال گذشته بود که خوشبختانه تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده، عنوان کرد: برخورداری استان از این منطقه در رفع مشکلات بیکاری استان بسیار مؤثر است.

وی افزود: با وجود اینکه استان از لحاظ رتبه بیکاری در صدر نخست جدول کشور قرار دارد اما دارای ظرفیتهای بالقوه فراوانی است از جمله دارای ذخایر نفت زیرزمینی فراوان در منطقه سرپل‌ذهاب، شیان اسلام‌آباد غرب و سومار است و طبیعت بکر و طبیعی، رودخانه های مرزی سیروان در این استان وجود دارد.

جاسمی با اشاره به اینکه اکنون مشکل بیکاری در کشور و به ویژه کرمانشاه بیداد می‌کند​، گفت: وزیر کشور در سفری که به استان داشتند از این وضعیت بسیار نگران بودند و اکنون مدیران ارشد استان رشد بیکاری را کمتر از ۲۲ درصد اعلام می‌کنند در حالی با ادامه این وضعیت این نرخ به ۲۶ درصد هم می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در ایجاد و رونق صنایع کوچک​ و زودبازده اقتصادی اما اکثر صنایع کوچک در استان تعطیل شده‌اند​، اظهار کرد: از مجموع ۱۰۰ درصد صنایع کوچک استان، تنها ۳۰ درصد آنها فعال است که این ۳۰ درصد صنایع هم در کل تنها ۴۰ درصد فعالیت دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال با توجه به تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر رونق تولید و حل مشکلات اشتغال جوانان باید تمرکز مدیران اجرایی استان نیز در این نقطه متمرکز شود، گفت: اکنون در استان باید برای افراد سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کنیم و در جذب گردشگران داخلی و خارجی با توجه به ظرفیتهای مناسب استان و حدود ۴ هزار آثار و ابنیه تاریخی که بیش از ۲ هزار از این آثار ثبت ملی شده برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد اما تاکنون از ظرفیت‌های فرهنگی استان استفاده لازم نشده و این به دلیل ضعف مدیریت مدیران اجرایی کشور است و مردم در این بین ضرر کنندگان واقعی هستند.

وی وظیفه​ اصلی نمایندگان مجلس را قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین دانست و اظهار کرد: از آنجایی که دولت در فراهم کردن امکانات برای جذب و اشتغال جوانان ناتوان است و نمی‌تواند این همه نیروی جوان را جذب کند اما باید تا حد توان زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی را تقویت کند.

جاسمی با اشاره به اینکه اما متأسفانه این کارها تاکنون انجام نشده و مدیران سرمایه‌گذاران را به جای جذب فراری می‌دهند، گفت: ایران با کشور عراق ۳۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و باید این به یک فرصت تبدیل شود و با ایجاد و رونق ترانزیت کالا از طریق عراق به دروازه‌های اقتصادی اروپا ورود پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان به طور جدی پیگیر وضعیت پالایشگاه آناهیتا هستند که اکنون متاسفانه به علت عدم پیگیری وزیر نفت دارد تبدیل به یک آثار تاریخی می‌شود، بیان کرد: با وجود اینکه ۱۰ سال از ساخت این پالایشگاه می‌گذرد و در صورت پیگیری جدی وزیر نفت زمینه اشتغال ۴ تا ۵ هزار نفر جوان را فراهم می‌کرد اما در واقع تاکنون این اقدام انجام نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان از وزیر نفت توقع قانونی دارند که به این پالایشگاه رسیدگی شود، گفت: بعید است که در این دو ماهه باقی مانده از دولت اتفاق مثبتی در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در این وضعیت بغرنج پالایشگاه آناهیتا، دولت در حال واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی است، افزود: این پالایشگاه که قدمتی ۹۰ ساله دارد یکبار در سال ۹۲ به قیمت ۱۲۰ میلیارد و اکنون به قیمت ۲۱۰ میلیارد تومان به فروش می‌رسد​ و ‌در صورت واگذاری بین ۷۰۰ تا هزار نفر از کارگران بیکار و در عسر و حرج می‌افتند در صورتی که روال این واگذاری غیرقانونی است.

جاسمی با اشاره به اینکه اکنون اقداماتی در ارتباط با تأمین‌ اعتبار راه‌های روستایی استان باید صورت بگیرد، اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان و در جلسه شورای اداری قرار بر این شد که هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین زیرساخت‌ها و حل مشکلات بیکاری تخصیص یابد اما سئوال اینجا است که آیا این اعتبار تاکنون جذب شده و در صورت تخصیص این مبلغ در کجا هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین مجمع نمایندگان استان با تلاش‌های پیاپی در سال ۹۵ توانستند درصد مالیات گیری استان را از ۲۷ درصد به سرانه متوازن ملی یعنی ۱۷ درصد برسانند، عنوان کرد: پیگیری مطالبات دهیاران و جذب ۳۰۰ ناظر کشاورز جوان بیکار استان به طور جدی در دستور کار نمایندگان قرار دارد و حقوق معلمان در برنامه بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: در این مدت همچنین با همت نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق حقوق رزمندگان معسر پیگیری و ده درصد اعتبارات ملی به این حوزه اختصاص یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.