نقش بانک ها در اقتصاد مقاومتی به اینگونه است که کارکردهای بخش واقعی اقتصاد را تقویت کنند. اما متاسفانه در حال حاضر منابع بانک ها عمدتاً به سمت حوزه های دلالی و واردات و حوزه های رانتی است و کمتر به حوزه های مورد نیاز در اقتصاد می پردازند.

ادامه روند فعلی دولت موجب بیداری اژدهای نقدینگی و افزایش تورم خواهد شد/ وظیفه بانک ها در اقتصاد مقاومتی هدایت منابع به سمت بخش واقعی اقتصاد است/تا وابستگی به نفت وجود دارد باید منتظر بحران های اقتصادی بود

اختصاصی قدس آنلاین- عبدالحمید انصاری کارشناس اقتصادی و مدیرعامل اسبق بانک ملی با اشاره به این موضوع که اگر عملیات های بانکی با ریسک بالا انجام و منجر به زیان بانک ها شود این زیان بین همه شرکا از جمله بین سپرده گذاران و سهامداران سرشکن می شود به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این در حالی است که اگر از این عملیات های بانکی سودی حاصل شود این سود عمدتا بین سهام داران توزیع شده و سود تعلق گرفته به سپرده ثابت است؛ که این امر را به نوعی می توان تخطی از  قوانین بانک مرکزی دانست. وی خاطرنشان کرد: اگر چه در این سال ها تلاش شده این ابهامات به حداقل رسیده و صورت های مالی شفاف شود اما همچنان این موضوع یکی از مشکلات نظام بانکی است.  

انصاری با اشاره به این موضوع که کارکرد نقدینگی برای تبدیل به تورم به عناصر دیگری در اقتصاد بستگی دارد اظهار داشت: این طور نیست که نقدینگی بالا در اقتصاد بلافاصله تبدیل به تورم شود. یعنی این نقدینگی در صورتی که شرایط دیگری داشته باشد ممکن است موجب بروز  تورم یا حتی رکود اقتصادی شود. وی با اشاره به شرایط رکودی موجود در اقتصاد ایران تصریح کرد: ما در چندمین سال رکود اقتصادی قرار داریم، به طوریکه حتی در حوزه های پر سودی مانند مسکن نیز اگر شرایط فراهم و دولت بتواند این نقدینگی را طی برنامه ای به بخش واقعی اقتصاد و تولید هدایت کند،  می توان افزایش تورم را مهار کرد؛ اما اگر دولت به همان شیوه بدون برنامه کنونی و همین دست فرمان بخواهد حرکت کند این نگرانی وجود دارد که اژدهای نقدینگی بیدار شده و به بخش هایی مانند مسکن، طلا و  ارز  ورود کرده و التهاباتی که در سال ۱۳۹۱ وجود داشت تکرار شود.

وی با اشاره به وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی خاطرنشان کرد: مشکل این است که اقتصاد ایران می خواهد تا آخر نفت فروخته و بر اساس درآمدهای آن گذران عمر کند. لذا وقتی مانند سال های ۵۱، ۵۲ یا دهه ۸۰ با افزایش ناگهانی قیمت نفت مواجه می شویم شاهد سیاست های اقتصادی تقریبا مشابهی هستیم و این دلار ها هیچگاه نکته مثبتی را در اقتصاد ایران ایجاد نکرده است، به طوریکه ایجاد اشتغال از قبل این درآمدها تقریبا نزدیک به صفر بوده است.   انصاری افزود: هرگاه دولتی اقتصاد خودش را بر اساس قیمت فروش نفت تنظیم کند، باید منتظر این اتفاقات منفی در اقتصادش باشد، در واقع کاهش قیمت نفت یک سری از  مشکلات و افزایش آن نیز مشکلات دیگری را ایجاد می کند. یعنی یا نفرین منابع اتفاق افتاده و تورم افزایش می یابد و یا رکود ایجاد می شود. بحث مهم این است که ما با درآمدها و امکاناتی که داریم می توانیم هر وقت که خواستیم در چاه های نفت را ببندیم و اقتصاد را منهای نفت اداره کنیم اقتصادی که به این گونه اداره شود این التهابات و نوسانات آزاردهنده را نخواهید دید.

انصاری با تاکید بر این موضوع که در اقتصاد مقاومتی مشخصاً به موضوع بانک ها اشاره شده است تصریح کرد: وظیفه بانک ها در همه اقتصادها و مشخصا مطابق اصول ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی اینگونه است که باید منابع موجود در جامعه را به طور صحیح جمع آوری کرده و به طور درست به بخش واقعی اقتصاد هدایت کند. مدیرکل سابق اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر نقش بانک ها در اقتصاد مقاومتی به اینگونه است که کارکردهای بخش واقعی اقتصاد را تقویت کنند. اما متاسفانه در حال حاضر منابع بانک ها عمدتاً به سمت حوزه های دلالی و واردات و حوزه های رانتی است و کمتر به حوزه های مورد نیاز در اقتصاد می پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.