مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان از تدوین لایحه درج نشان اهدای عضو بر روی گواهینامه رانندگی خبر داد و گفت: در حال حاضر نامه درخواست درج نشان تمایل اهدای عضو بر روی کارت گواهینامه پس از ارجاع به وزارت بهداشت، راهنمایی ورانندگی و وزارت کشور برای تدوین لایحه در دست هیات محترم دولت قرار دارد و در آخرین مراحل عملیاتی شدن خود به سر می‌برد

۴ میلیون ایرانی بزرگسال کارت اهداء عضو دارند/درج نشان اهدای عضو بر گواهینامه رانندگی در انتظار تصویب دولت

به گزارش «قدس آنلاین»،  اهداء عضو برای نخستین بار بر روی رونالد لی هریک انجام شد که کلیه برادر دو قلویش را در سال ۱۹۵۴ به او پیوند زدند. بعد از آن پیوند و اهداء اعضاء در سراسر دنیا رواج یافت و افرادی که دچار مرگ مغزی بودند گزینه های اهدای عضو برای افرادی که حیات آنها در اثر بیماری و از کار افتادن و یا از بین رفتن یکی از اعضای حیاتی بدن چون کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه بود قرار می گرفتن و این اتقاق با رضایت شخص مرگ مغزی پیش از وقوع حادثه و یا اعضای خانواده او پس از مرگ مغزی محقق می شود.  مرگِ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود. درچنین وضعیتی همهٔ نورونهای مغز درنتیجهٔ هیپوکسی تخریب می‌شوند. مرگ مغزی یکی از معیارهای قطعی تعیین کنندهٔ مرگ است. هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد،  امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.

بیش از ۲۸ سال از اولین روزی که دکتر ایرج فاضل، وزیر وقت بهداشت، فتوای اهدای عضو فرد مرگ مغزی را از امام خمینی (ره) دریافت کرد، سپری می‌شود و با استناد به آمار و ارقام این مقوله در کشور، همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی اهدای عضو از مرگ مغزی هستیم؛ چراکه به گفته مسوولان، عدم فرهنگ‌سازی مناسب و مغفول ماندن زمینه‌های تاثیرگذار در این حوزه، موجب می‌شود روزانه بین هفت تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند اعضای پیوندی، جان خود را در لیست انتظار از دست بدهند.

باید توجه کرد که یکی از موثرترین راه‌های ارتقای فرهنگ اهدای عضو در جامعه و نجات جان بیمارانی که پیوند تنها راه ادامه حیات‌شان است، اعلام تمایل به اهدای عضو قبل از بروز حادثه است تا با این کار بتوان تصمیم‌گیری برای خانواده را در آن شرایط دشوار،   ساده‌تر کرد.

بنابر اعلام انجمن اهدای عضو ایرانیان، در حال حاضر ۴۶ درصد بزرگسالان آمریکا و یک‌سوم مردم انگلستان رضایت‌شان را برای اهدای عضو پس از مرگ مغزی، اعلام کرده‌اند. این در حالی است که از میان ۵۰ میلیون بزرگسال ایرانی تنها حدود چهار میلیون نفر کارت اهدای عضو دریافت کردند. بر این اساس یکی از علل مهم این اختلاف بارز، درج نشان تمایل به اهدای عضو بر روی کارت‌های گواهینامه رانندگی در کشورهای غربی است.

بدیهی است در شرایطی که حدود ۵۰ درصد مرگ‌های مغزی در کشور بر اثر سوانح رانندگی اتفاق می‌افتد، درج نشان تمایل به اهدای عضو می‌تواند یکی از موثرترین اقدامات برای افزایش آمار رضایت به اهدای عضو باشد، زیرا به خانواده فرد این امکان را می‌دهد تا با توجه به خواست قبلی عزیزشان در سخت‌ترین شرایط درست‌ترین تصمیم را بگیرند.

بر این اساس انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز برای نیل به اهداف خود در زمینه فرهنگ‌سازی اهدای عضو، اقدامات پیگیرانه و رایزنی‌های فراوانی را با اداره راهنمایی و رانندگی، وزارت بهداشت و وزارت کشور برای عملیاتی ساختن این طرح موثر انجام داده است.

درج نشان اهدای بر روی گواهینامه در یک قدمی تصویب

در این زمینه دکتر کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت‌گو با ایسنا، اظهار کرد: از سال‌ها قبل، اقدامات و رایزنی‌های فراوانی را در این زمینه انجام دادیم که متاسفانه به نتیجه نرسید تا اینکه با تشکیل انجمن در سال گذشته و نامه‌ای که از سوی رییس هیات مدیره و رییس هیات امنای انجمن (دکتر علی نوبخت و دکتر ایرج فاضل) به وزیر محترم بهداشت نوشته شد، این مساله به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شد.

وی افزود: در حال حاضر نامه درخواست درج نشان تمایل اهدای عضو بر روی کارت گواهینامه پس از ارجاع به وزارت بهداشت، راهنمایی ورانندگی و وزارت کشور برای تدوین لایحه در دست هیات محترم دولت قرار دارد و در آخرین مراحل عملیاتی شدن خود به سر می‌برد و این انجمن مجدانه پیگیر به ثمر رساندن آن است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همچنین تاکید کرد: امیدواریم با تدوین و تصویب این لایحه و درج نشان تمایل به اهدای عضو پس از مرگ مغزی در گواهینامه رانندگی، در آینده نزدیک بتوانیم شاهد روزی باشیم که هیچ فرد مرگ مغزی اعضای با ارزش خود را به زیر خاک نبرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.