طبق گزارش مرکز آمار ایران سال ۹۴ هزینه خانوار شهری ۷.۵ درصد افزایش یافت.

سال ۹۴ هزینه خانوار شهری ۷.۵ درصد افزایش یافت

  به گزارش «قدس آنلاین»،  یافته‌های مهم آمارگیری از طرح هزینه و درآمد خانوارهای شهری سال ۱۳۹۴ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری کشور، در سال ۱۳۹۴ با مراجعه به ۱۸۸۷۱ خانوار نمونه، با جمعیتی برابر ۶۵۲۹۴ نفر، طی ۱۲ ماه انجام گرفته است.

خصوصیات اجتماعی و اقتصادی خانوار

متوسط تعداد افراد خانوار ۳.۴۶ نفر بوده است و توزیع خانوارهای نمونه برحسب تعداد افراد خانوار، نشان می‌دهد که خانوارهای ۴ نفری با ۳۰.۴ درصد، بیشترین و خانوارهای ۱۰ نفر و بیشتر با ۰.۱ درصد کمترین تعداد خانوارهای نمونه را به خود اختصاص داده‌اند. خانوارهای نمونه بدون فرد باسواد ۵.۹ درصد بوده است و خانوارهای دارای ۳ نفر باسواد با ۲۷.۲ درصد بیشترین سهم را در کل خانوارهای نمونه داشته‌اند.

متوسط تعداد افراد شاغل خانوارهای نمونه ۰.۹ نفر و متوسط تعداد افراد دارای درآمد ۱.۴ نفر بوده است. خانوارهای دارای یک نفر شاغل با سهم ۵۹.۸ درصد از کل خانوارهای نمونه، بیشترین و خانوارهای ۵ نفر شاغل و بیشتر با ۰.۰۴ درصد، کمترین تعداد خانوارهای نمونه را به خود اختصاص داده‌اند. خانوارهای بدون فرد شاغل ۲۵.۶ درصد از خانوارهای نمونه را تشکیل داده است.

جدول یک درصد خانوارها برحسب وضع فعالیت سرپرست آنها را نشان می‌دهد که براساس آن وضع فعالیت سرپرست اغلب خانوارها شاغل است.

بررسی فعالیت اصلی محل کار سرپرست خانوار نشان می‌دهد که ۱۱.۲ درصد در بخش «ساختمان»، ۱۰.۹ درصد از سرپرستان خانوارهای نمونه در هر یک از بخش‌های «صنعت» و «عمده فروشی، خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت‌ها و کالاهای شخصی و خانگی»، ۹.۸ درصد در بخش «حمل و نقل، ‌ انبارداری و ارتباطات»، ‌۴.۱ درصد در بخش «اداره امور عمومی، دفاع و تامین اجتماعی اجباری»، ۳.۴ درصد در بخش «کشاورزی، شکار و جنگلداری»، ۳.۳ درصد در بخش آموزش، ۳۶.۴ درصد «غیرشاغل» و ۱۰.۱ درصد در سایر فعالیت‌های اقتصادی اشتغال داشته‌اند.

نتایج طرح نشان می‌دهد که در بین خانوارهای شهری وضع شغلی سرپرست اغلب خانوارها مزد و حقوق‌بگیر خصوصی و پس از آن کارکن مستقل است.

در جدول ۴ توزیع خانوارهای نمونه شهری برحسب سطح سواد سرپرست خانوار نشان داده شده است. ۱۶.۲ درصد خانوارهای دارای سرپرست با سطح سواد فوق لیسانس و بالاتر ۳.۵ درصد خانوارهای نمونه را تشکیل می‌دهد.

یادآوری می‌شود از سال ۱۳۹۳، طبقه‌بندی مدرک تحصیلی تغییر داده شد و همچنین دوره‌های علوم دینی در مدارک نظیر آن ادغام گردید.

امکانات و تسهیلات مورد استفاده خانوار

در این بخش ابتدا درصد خانوارهای نمونه شهری برحسب نحوه تصرف مسکن مورد استفاده خانوار نشان داده شده است. در سال ۱۳۹۴ نحوه تصرف بالغ بر ۶۶.۴ درصد خانوارهای نمونه به صورت ملکی (ملکی عرصه و اعیان و ملکی اعیان) است.

بررسی خانوارها از نظر تعداد اتاق در اختیار آنها نشان می‌دهد که ۴۰.۹ درصد خانوارهای نمونه دارای ۴ اتاق ۳۶.۰ درصد دارای ۳ اتاق، ۱۲.۳ درصد دارای ۵  اتاق، ۷.۰ درصد دارای ۶ اتاق و بیش‌تر و ۰.۸ درصد دارای یک اتاق بوده‌اند.

نتایج بررسی در سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد ۹۸.۸ درصد از خانوارهای نمونه از اجاق گاز، ۹۸.۳ درصد از تلویزیون رنگی، ۹۴.۷ درصد از تلفن همراه، ۹۰.۰ درصد از جاروبرقی، ‌۸۳.۲ درصد از ماشین لباسشویی، ۵۸.۷ درصد از یخچال فریزر، ۴۷.۶ درصد از ویدئو، DVD و VCD، ۴۶.۶ درصد از اتومبیل شخصی، ۴۶.۴ درصد از چرخ خیاطی، ۴۳.۵ درصد از یخچال، ۴۱.۹ درصد از پنکه، ۴۰.۴ درصد از رایانه،۲۰.۲ درصد از فریزر، ۱۵.۷ درصد از موتور سیکلت، ۱۲.۲ درصد از رادیو ضبط، ضبط و پخش صوت، ۱۰.۷ درصد از دوچرخه، ۹.۹ درصد از ماکروویو و فرهای هالوژن‌دار، ۶.۳ درصد از رادیو، ۵.۶ درصد از ماشین ظرفشویی، ۴.۱ درصد از کولر آبی متحرک، ۲.۲ درصد از کولر گازی متحرک و ۰.۶ درصد از تلویزیون سیاه و سفید استفاده کرده‌اند.

هزینه‌های خانوار

در سال ۱۳۹۴ متوسط هزینه خوراکی و دخانی یک خانوار شهری، برابر ۶۲۴۳۱ هزار ریال بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۳ به میزان ۷.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس نتایج این بررسی، در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی بیشترین سهم، ۲۲.۰ درصد، مربوط به هزینه «آرد، رشته، نان، ‌غلات و فرآورده‌های آن» بود و هزینه های مربوط به «گوشت» با ۲۱.۰ درصد، «میوه‌ها و سبزی‌ها» با ۱۷.۶ درصد، ‌ «شیر و فرآورده‌های آن و تخم پرندگان» با ۱۱.۶ درصد و «نوشابه‌ها، غذاهای آماده و دخانی‌ها» با ۷.۷ درصد در مراتب بعدی اهمیت قرار داشته است.

در سال ۱۳۹۴ هزینه‌های خوراکی‌ و دخانی یک خانوار شهری اعم از «آرد، رشته، نان، ‌غلات و فرآورده‌های آن» ۱۲.۷ درصد، «ادویه‌ها، چاشنی‌ها و سایر ترکیب‌های خوارکی» ۱۰.۸ درصد، «خشکبار و حبوب» ۱۰.۷ درصد «قند، شکر، شیرینی‌ها، ‌ چای، قهوه و کاکائو» ۱۰.۵ درصد، «روغن‌ها و چربی‌ها» ۸.۵ درصد، «شیر و فراورده‌های آن و تخم پرندگان» ۷.۹ درصد، «گوشت» ۴.۵ درصد، «نوشابه‌ها، ‌غذاهای آماده و دخانی» ۳.۸ درصد و «میوه و سبزی‌ها» ۳.۰ درصد نسب به رقم هزینه مشابه سال قبل افزایش داشته است.

در سال ۱۳۹۴، ‌متوسط هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار شهری برابر ۱۹۹۹۶۷ هزار ریال بوده است، که در مقایسه با سال قبل، افزایشی برابر با ۱۳.۱ درصد نشان می‌دهد. هزینه «مسکن» با سهمی معادل ۴۴.۲ درصد از کل هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم را دارا بوده است. هزینه‌های «حمل و نقل و ارتباطات» با ۱۵.۱ درصد، «بهداشت و درمان» با ۱۳.۸ درصد، «کالاها و خدمات متفرقه» با ۱۲.۵ درصد و «پوشاک و کفش» با ۵.۵ درصد در مراتب بعدی قرار دارند.

در سال ۱۳۹۴ هزینه‌های غیرخوراکی شهری اعم از «بهداشت و درمان» ۲۳.۳ درصد، «حمل و نقل و ارتباطات» ۱۴ درصد، «کالاها و خدمات متفرقه « ۱۳.۳ درصد، «مسکن» ۱۲.۵ درصد، «تفریحات، سرگرمی‌ها، تحصیل‌ و آموزش» ۸.۴ درصد، ‌ «لوازم، ‌اثاث و خدمات خانوار» ۵.۹ و «پوشاک و کفش» ۳.۵ درصد و نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

درآمدهای خانوار

براساس نتایج به دست آمده، متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری در سال ۱۳۹۴، برابر ۲۷۸۸۷۲ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل، ۱۵.۶ درصد افزایش داشته است. بررسی منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که ۵۰.۳ درصد درآمد از محل «درآمدهای متفرقه»، ۳۳.۴ درصد از مشاغل «مزد و حقوق‌بگیری» و ۱۶.۳ درصد از محل مشاغل «آزاد» تامین شده است.

بررسی متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری برحسب فعالیت اصلی محل کار سرپرست خانوار نشان می‌دهد، خانوارهایی که فعالیت اصلی محل کار آن‌ها، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» است با درآمد اظهار شده سالانه ۴۶۷۱۹۴ هزار ریال، ‌بیشترین درآمد و خانوارهایی که فعالیت اصلی محل کار سرپرست آن‌ها «خانوارهای معمولی دارای مستخدم» است، ‌با درآمد اظهار شده سالانه ۱۸۱۶۵۷ هزار ریال کمترین درآمد را در سال ۱۳۹۴ داشته‌اند.

متوسط هزینه‌ها و درآمد خانوار برحسب استان

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران ۳۷۴۵۷۴ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ۱۵۶۱۲۷ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ۱۳۹۴ داشته‌اند.

براساس نتایج بدست آمده استان تهران با ۳۰۶۸۵۱ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۱۲۰۰۲ هزار ریال کمترین متوسط هزینه‌های غیرخوراکی سالانه یک خانوار شهری را در سال ۱۳۹۴ دارا می‌باشد. استان چهارمحال و بختیاری با ۸۸۹۳۴ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ۳۹۸۱۴ هزار ریال کمترین متوسط هزینه خوارکی و دخانی سالانه یک خانوار شهری را نشان می‌دهد.

همچنین استان تهران با ۳۷۴۶۴۷ هزار ریال بیشترین و استان ایلام با ۱۹۷۹۸۱ هزار ریال، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ۱۳۹۴ به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.