قم- اگر افتخار تشرف به حرم مطهر را پیدا کردید و تصمیم گرفتید با خودروی شخصی خانواده را به زیارت ببرید، باید بناچار خودروی خود را در فلکه جهاد یا خیابان عماریاسر پارک کرده و خود را برای پیاده روی طولانی تا تشرف به حرم آماده کنید.

پارکینگ های قم از پذیرش خودرو های زائران و شهروندان سر باز می زند

به گزارش قدس آنلاین، شهر قم به دلیل بهره مندی از برکات حرم مطهر حضرت معصومه(س) سالانه میزبان ۲۰میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است، اما کمبود پارکینگ در اطراف حرم حضرت معصومه(س) مشکلی دیرینه است که هنوز مسئولان از عهده حل آن بر نیامده‌اند.

با اینکه بیشترین آمار استفاده از پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر مربوط به پارکینگ‌های طبقاتی زائر و شرقی حرم مطهر است، اما تقریباً در طول سال این نیاز وجود دارد.

زخم کهنه

فرماندار قم از کمبود پارکینگ لازم برای شهروندان بویژه شهروندان به عنوان زخمی کهنه یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: این کمبود سال‌هاست که زائران و شهروندان قمی را آزار می‌دهد.

رضا سیار با اشاره به اینکه درحال حاضر به علت نبودن پارکینگ مناسب شاهد ضعف بزرگی در هسته مرکزی شهر هستیم به خبرنگار ما می‌گوید: برای کمبود این خلأ چاره‌ای نداریم جز اینکه این نقص را از طریق تأمین وسیله نقلیه عمومی برطرف کنیم.

وی البته معتقد است که باید پارکینگ‌ها در نقطه دورتری از حرم پیش بینی شود و مردم درمناسبت‌های خاص همچون ایام محرم و صفر، اعیاد فطر و قربان، لیالی قدر، راهپیمایی‌ها و همچنین زمان تحویل سال با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی به حرم مطهر منتقل شوند.

وی با اشاره به ایام نوروز امسال و ورود خیل عظیم مشتاقان اهل بیت(ع) به قم ادامه داد: البته در ایام نوروز امسال تأمین نبودن اتوبوس برای رساندن مردم به حرم کریمه اهل بیت(س) در هنگام تحویل سال، یکی از مشکلاتی بود که رخ نشان داد.

وی ادامه داد: مجموع این نقص‌ها موجب شده تا خیابان‌های دورتر از حرم به دلیل توقف خودروی شهروندان و زائران اشغال و بر ترافیک آن افزوده شود.

ظرفیت پارکینگ‌ها ۲ برابر می‌شود

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه چگونه این مشکل را باید حل کرد، بیان می‌کند: در حال حاضر شمار پارکینگ‌های موجود بویژه در اطراف حرم پاسخگوی نیاز زائران بخصوص در مناسبت‌های خاص نیست و لذا افزایش دو برابری ظرفیت پارکینگ‌های سطح شهر در دستور کار قرار دارد.

حسین شعبان‌زاده در این زمینه بیان می‌کند: در حال حاضر پارکینگ‌های سطح شهر قم حدود ۵۲۰۰ خودرو ظرفیت دارد که به همین دلیل، ساخت پارکینگ‌های جدید در دستور کار شهرداری قرار گرفه است.

وی با اشاره به اینکه تا دوسال آینده، ظرفیت پارکینگ خودرو تا ۱۱هزار دستگاه خواهد رسید، گفت: با ساخت چهار پارکینگ تا دو سال ظرفیت پارکینگ خودرو در قم دو برابر می‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه پارکینگ شهید فاطمی حدود ۳۰۰۰ خودرو ظرفیت دارد، افزود: پارکینگ شرقی حرم مطهر هم با ظرفیت ۴۰۰خودرو قبل از عید نوروز به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: پارکینگ الزهرا و پارکینگ مقابل شهرداری هم هر کدام ۴۰۰خودرو ظرفیت دارند که در حال حاضرعارضه سنجی همه این پارکینگ‌ها و مطالعات فاز یک پارکینگ طبقاتی الزهرا انجام شده است.

شعبان‌زاده با اشاره به اینکه ۳۰درصد تملک پارکینگ الزهرا باقی مانده است، افزود: با انجام شدن این ۳۰درصد تملک هم مطالعات فاز دو پارکینگ آغاز می‌شود و وارد بحث ساخت می‌شویم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه پارکینگ طبقاتی شهید فاطمی در خیابان صفائیه عارضه سنجی و گودبرداری شده است، بیان کرد: پارکینگ شهید فاطمی در خیابان شهید فاطمی می‌تواند برای روان سازی ترافیک این منطقه مفید باشد که با همکاری شهرداری و بخش خصوصی در دست انجام است.

پارک ۱۷۷هزار خودرو در ۱۵ روز

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: در ایام نوروز بیش از ۱۷۰هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌های مرکز شهر قم تردد داشتند.

شعبان زاده با اشاره به اینکه در ایام نوروز سعی شد، بخشی به ظرفیت پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر قم اضافه شود، افزود: مجموع ظرفیت پارکینگ‌های سطح شهر قم در نوروز به ۶۳۰۰ خودرو رسید و با این وجود همچنان کمبود فضای پارکینگ در هسته مرکزی شهر داریم.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز پارکینگ‌های طبقاتی زائر، شرقی حرم مطهر، روح‌الله و انقلاب در هسته مرکزی شهر به مردم خدمات رسانی می‌کرد، یادآور شد: از ابتدای سال جدید تا پایان تعطیلات نوروز ۱۷۷هزار و ۷۱۰ خودرو در این پارکینگ‌ها تردد داشته‌است.

وی گفت: بیشترین آمار استفاده از پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر مربوط به پارکینگ‌های طبقاتی زائر و شرقی حرم مطهر بود، به طوری که در آخرین روزهای تعطیلات بویژه در یازدهم فروردین بیش از ۱۹هزار خودرو از این پارکینگ‌ها استفاده کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.