موزه هایی که تعاملی با دیگر موزه های دنیا و کشور خود ندارند مرده محسوب می شوند.

امانت بخشی از آثار موزه لوور به ایران در سال آینده

قدس آنلاین - موزه هایی که تعاملی با دیگر موزه های دنیا و کشور خود ندارند مرده محسوب می شوند. محمدرضا کارگر، با بیان این مطلب گفت:امروزه از متداول ترین فعالیت های موزه ها در جهان برگزاری نمایشگاههای بین موزه ای است. چنانکه  سال گذشته رئیس سازمان موزه های جهان (ایکوم) طی بازدید از موزه های کشور نسبت به این مقوله تأکید داشت. از این رو در حال حاضر اگر موزه ها بخواهند به رسالت خود یعنی افزایش سطح آگاهی مردم  بپردازند باید در تعامل و تبادل فرهنگی با دیگر موزه ها باشند و آثار تاریخی خود را به آن ها امانت داده و آثار آن ها را نیز به امانت بگیرند.

مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول و تاریخی میراث فرهنگی با اشاره به  پیشینه برگزاری این گونه نمایشگاه ها در جهان افزود:کشور مصر مدت ۱۷ سال   نمایشگاهی  از آثار عصر توتانخامون  که در زمره ارزشمند ترین آثار این کشور است را برای معرفی جلوه های فرهنگی خود در کشورهای مختلف برگزار کرد. چرا که  بنابر کارکرد مؤثر افکار عمومی  امروزه نه تنها  این تبادلات فرهنگی فرصتی برای معرفی آشنایی ملل مختلف با حوزه های تمدنی یکدیگر فراهم می کند که منجر به تقویت تعامل اقتصادی و رونق گردشگری کشورها نیز می شود. به طوری که می توان سفر ۲۱ میلیون گردشگر به مصر را  محصول شناخت ملل گوناگون از  جاذبه های فرهنگی این کشور دانست. تا مردم از حوزه تمدنی دیگر کشورها آگاه نشوند انگیزه ای برای سفر به آن ها ندارند. باید برای افزایش سفرها  رغبت ایجاد کرد که این علاقه مندی نیز محصول شناخت است. همچنین وقتی نمایشگاهی از آثار تاریخی در کشورهای دیگر برگزار می شود تنها معرفی محدود و شماتیکی صورت می گیرد  بنابر این طی بازدید از این آثار انگیزه ها برای سفر به خاستگاه این جلوه های تمدنی تقویت می شود.     

محمد رضا کارگر، خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی در سایر کشورها  از حدود ۱۶ سال پیش به طور جدی در کشور انجام شده است. چنانکه اولین نمایشگاهی که مشارکت داشتیم « ۷ هزار سال تمدن آثار هنرایران» بود که در قالب تور  ۵ ساله در برخی کشورهای اروپایی،   آمریکایی و آسیایی برگزار شد. از دیگر نمایشگاه های برپا شده نیز می توان به «شکوه ایران»، «فرهنگ و تمدن ایران در دوره صفوی» در موزه لوور و همچنین «امپراطوری فراموش شده هخامنشی» درموزه بریتانیا اشاره کرد.

وی ادامه داد : برای برپایی نمایشگاه های سایر کشورها در ایران نیز برنامه هایی صورت گرفت که از این موارد تفاهمنامه ای است که با مکزیک منعقد شده که با وجود تلاش هایی که در این زمینه انجام گرفت به دلیل محدودیت های مالی موفق به برگزاری آن نشدیم اما هنوز فرصت برای به فرجام رسیدن این برنامه وجود دارد. از این رو از دولت انتظار می رود برای حمایت مالی از این برنامه ها همت افزونتری داشته باشد. همچنین در تعامل با موزه لوور قرار است سال آینده نمایشگاهی  در حوزه «آثار تاریخ دوران  اسلامی» کشور ما در این موزه دایر شود و در مقابل بخش های از آثار این دوره از موزه لوور برای نمایش به کشور ما امانت داده شود. همچنین به دلیل آنکه سطح موزه داری ما در دنیا قابل قبول محسوب می شود پیشنهادهایی برای برگزاری اینگونه نمایشگاه ها از کشورهای  مختلف مطرح شده است.

کارگر تأکید کرد:برگزاری این نمایشگاه ها علاوه بر تعامل فرهنگی دستاوردهای اقتصادی نیز برای موزه ها دارد چراکه تمام هزینه برگزاری این نمایشگاه ها همانند انتقال و بیمه بر عهده کشور میزبان است. همچنین درصدی از فروش بلیط های این نمایشگاه به موزه کشور مبدأ اختصاص پیدا می کند.

گفتنی است : امروز کشور آلمان میزبان  ۴۴۶ اثر تاریخی  کشور ما از هزاره هفتم پیش از میلاد تا اوایل دوره هخامنشی است که در قالب نمایشگاه «ایران فرهنگ کهن بین آب و بیابان» به نمایش در می‌آید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.