استان ها: به تازگی فرو ریختن دیوار فرسوده یک مدرسه در آبادان، دانش‌آموز علاقه مند به فوتبال از ناحیه پا به شدت آسیب دید که به گفته پزشکان شاید دیگر نتواند به دنیای فوتبال بازگردد.

سایه سنگین دیوارهای لرزان بر سر دانش آموزان/ وجود مدارس ۸۰ ساله در آبادان

به گزارش قدس آنلاین، خاطرات فضای آموزشی کشور ما همراه است با خطرات متعددی که گاه جان دانش آموزان، گاه آسیب دیدگی اعضا و گاه هم امنیت و سلامت روان آنها را هدف گرفته است. آوار سقف بر روی دانش آموزان، آتش سوزی در مدارس و این بار فرو ریختن دیوار بر روی نوجوان دانش آموز حاکی از بی توجهی و یا دست کم، کم توجهی به بخش آموزش کشور است.

نقطه پایانی نا امنی مدارس کجاست!

تجربه نشان داده هرجای کشور برای مقاوم سازی مدارس و بازسازی و استاندارد سازی بناهای آموزشی هزینه شده فضایی امن برای تحصیل و پناهگاهی ایمن برای شهروندان ایجاد گردیده که در راستای پدافند غیرعامل از آن بهره برداری شده است، ازجمله  در زلزله ورزقان علیرغم  تخریب زیرساختها، فضاهای آموزشی سالم ماند و محلی برای اسکان، امداد و نجات مصدومین بود.

چندی پیش کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بررسی برنامه ششم توسعه، مصوبه ای داشت که در طول اجرای برنامه ششم، سه میلیارد دلار با تنوع منابع و از محل‌های مختلف برای مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس هزینه شود. از طرفی دیگر در کشور ما بزرگترین مجموعه خیریه مربوط به خیرین مدرسه ساز است و بنیاد برکت نیز نهضت ساخت مدارس و مراکز مجهز آموزشی در سراسر کشور را به راه انداخته  و در همین راستا سال گذشته  در شهرهای استان خوزستان از جمله آبادان ۲۸ مدرسه بهره برداری شد و همه اینها نوید دهنده آن است که در پایان برنامه ششم نگرانی آموزش و پرورش و خانواده ها در مورد مدارس نا امن پایان یابد.

مدارس ۸۰ ساله آبادان

اما به تازگی فرو ریختن دیوار فرسوده یک مدرسه در آبادان، دانش‌آموز علاقه مند به فوتبال از ناحیه پا به شدت آسیب دید که به گفته پزشکان شاید دیگر نتواند به دنیای فوتبال بازگردد. این در حالی است که علیرغم مشاهده فرسودگی هیچ اقدامی برای تعمیر و بازسازی این مشکل نشد تا اینکه این اتفاق ناگوار رخ داد. بنا به گفته اعظم قاسمی‌زاده مدیر آموزش‌ و پرورش آبادان ساختمان اغلب مدارس آبادان بالای ۸۰ سال عمر داشته و قدیمی هستند و این موضوع خطرساز است.

هرچند مسئولین محلی آموزش و پرورش و نیز باشگاه صنعت نفت آبادان قول مساعدت برای درمان این دانش آموز داده اند؛ ولی طبق سنتی همیشگی درمان اصلی و اندیشیدن چاره برای حل ریشه ای این معضل به فراموشی سپرده می شود و چه بسا مدارس متعدد دیگری هستند که به علت فرسودگی در امنیت پایینی قرار دارند و امکان تکرار حوادثی از این دست وجود دارد.

دولت نگاه مثبتی داشته باشد

قانون‌گذاری برای تسهیل تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش و چکش‌کاری بودجه سالانه این وزارتخانه، همه از وظایف کمیسیون آموزش و تحقیقات محسوب می‌شود. سید محمد باقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه مجلس همواره به صورت جدی بحث بازسازی مدارس را مورد توجه قرار می دهد، گفت: مقاوم سازی مدارس  از این نظر حائز اهمیت است که کشور ما در یک منطقه زلزله خیز واقع شده و مدارس ما که مرکز تجمع فرزندان ما هستند باید در برابر حوادث مفاوم باشند. این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات جزو دغدغه های ما بوده و زمان تنظیم بودجه ما اعتبارات لازم را برای نوسازی و مقاوم سازی در نظر می گیریم منتهی از طرف دولت همیشه مشکلاتی در زمینه تخصیص بودجه پیش می آید.

مشارکت مردمی در نوسازی و همچنین مدیریت کار و همراهی با مدیران مربوطه مسئله ای است که نه تنها به حل این موضوع کمک می کند بلکه به عنوان یک عمل خیر مصداق بارزی از  باقیات الصالحات و صدقه جاریه مطرح است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  همچنین گفت: به نظر من آنچه که تا کنون انجام شده با توجه به نیازهای شدیدی که در این موضوع وجود دارد کافی نیست و کمبودها را جبران نمی کند آنچه که مهم است این است که دولت هم باید به این قضیه نگاه مثبتی داشته باشد یعنی هم در زمان تنظیم بودجه و هم موقع اختصاص اعتبار،  توجه لازم به موضوع نوسازی و مقاوم سازی مدارس بشود تا امنیت جانی و روانی دانش آموزان و خانواده ها فراهم شود.

این نماینده مجلس افزود: نکته دیگری که مهم است نقش مردم در این زمنیه است که می تواند بسیار تأثیر گذار باشد. مشارکت مردمی در نوسازی و همچنین مدیریت کار و همراهی با مدیران مربوطه مسئله ای است که نه تنها به حل این موضوع کمک می کند بلکه به عنوان یک عمل خیر مصداق بارزی از  باقیات الصالحات و صدقه جاریه مطرح است که آثار دنیوی و اخروی فراوانی دارد چرا که چیزی بهتر از سرمایه گذاری در راه علم و دانش و تربیت نسل آینده وجود ندارد.

با مقصران برخورد شود

حوادثی که هر از گاه برای دانش آموزان اتفاق می‌افتد علی رغم اینکه به گوش همه می‌رسد باز هر سال به شکل‌های مختلف تکرار می‌شود و معمولا با چند شعار و وعده پس از مدتی به فراموشی سپرده می شود. گویا با توجه به فروریختن دیوار مدرسه نخبگان آبادان و صدمه دیدن یک دانش‌آموز در این حادثه، مقرر شده کمیته‌ای برای بررسی این موضوع در اداره آموزش‌وپرورش آبادان تشکیل ‌شود. عزیز الله شهبازی فرماندار آبادان بابیان اینکه تمامی مقصران این حادثه مشخص می‌شوند، می گوید: برابر قانون با این افراد برخورد می‌شود تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری به عمل آید.

فرماندار آبادان همچنین با بیان اینکه بر اساس تشخیص این کمیته اگر عزل یا جابه‌جایی نیاز است نیز باید انجام شود  تا خدای‌ناکرده ایمنی و جان فرزندان مردم به خطر نیفتد، می گوید: به‌هیچ‌وجه نباید اجازه بدهیم تا آرامش خانواده‌ها و دانش‌آموزان ما از بین برود و در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.