تولید لوازم اداری نیز به صنف ما مربوط می شود اما تولید آن در داخل کشور اصلا به صرفه نیست چون اگر بخواهیم ماشین آلات مربوط به آن را وارد کنیم باید شرایط اقتصادی خوب باشد و هر روز بخشنامه جدیدی ابلاغ نشود، یعنی باید شرایط اقتصادی عادی و با ثبات باشد تا سرمایه گذار و تولید کننده از سرمایه گذاری و تولید خود اطمینان خاطر داشته باشند.

۷۵ درصد بازار لوازم التحریر ایران در اختیار کالاهای خارجی است/  شرط اول برای افزایش تولید داخلی ثبات اقتصادی و تسهیل شرایط بانکی است

اختصاصی قدس آنلاین- موسی فرزانیان رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی درباره میزان واردات کالاهای مصرفی در این بازار به خبرنگار قدس آنلاین گفت: وضعیت بازار لوازم التحریر در ایران به گونه ای است که حدود ۷۵ درصد محصولات موجود در ایران از طریق واردات تامین شده و صرفا چیزی حدود ۲۵ درصد بازار که عمده آن نیز مداد و خودکار است از طریق تولیدات داخلی تامین می شود. وی درباره کالاهای مورد استفاده در این صنف خاطرنشان کرد: عمده کالاهای اصلی موجود در این صنف مانند خودکار، مداد، پاک کن و تراش هستند که در کنار کالاهای ثانویه مانند لوازم اداری و مهندسی وجود داشته اما متاسفانه تولید آن ها در داخل کشور به رغم وجود توانایی تولید صرفه اقتصادی ندارد، چرا که عمدتا به دلیل شرایط اقتصادی و بانکی فروش یک سری از  تولیدات کارخانه های ایرانی کاهش یافته   و فقط برخی از کارخانه ها که از تکنولوژی های روز برخوردار هستند در حال رقابت با کالاهای خارجی هستند.

فرزانیان تصریح کرد: الان در ایران  خودرویی مانند پراید  سال ها است که بدون هیچ تغییر خاصی در حال تولید است اما چون بخش مهمی از لوازم تحریر مانند مداد و خودکار و... با نسل کودک و نوجوان سر و کار دارند  تنوع سهم مهمی در آن داشته لذا  باید  تولید آن به روز باشد. به خاطر همین وقتی می خواهیم خودکار جدیدی تولید کنیم برای ایجاد قالب جدید و تغییر و تنوع طرح قبلی باید هزینه های جدیدی را تقبل کرد. رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌ افزار و لوازم مهندسی خاطرنشان کرد: به همین خاطر اگر چه تولید لوازم التحریر به تکنولوژی خاصی نیاز ندارد اما چون از تنوع زیادی  برخوردار است نیاز به، به روز رسانی و ایجاد تنوع داشته و تولید آن در داخل کشور برای برخی از تولید کنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

این فعال صنفی با اشاره به این موضوع که صنف لوازم التحریر به گونه ای است که تولید کننده می تواند در کنار محصول اصلی خود محصولات جانبی هم تولید کند تصریح کرد: تولید لوازم اداری نیز به صنف ما مربوط می شود اما تولید آن در داخل کشور اصلا به صرفه نیست چون اگر بخواهیم ماشین آلات مربوط به آن را وارد کنیم باید شرایط اقتصادی خوب باشد و هر روز بخشنامه جدیدی ابلاغ نشود، یعنی باید شرایط اقتصادی عادی و با ثبات باشد تا سرمایه گذار و تولید کننده از سرمایه گذاری و تولید خود اطمینان خاطر داشته باشند.

فرزانیان در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در بخش تولید در ایران اظهار داشت: با وجود تغییر هر روزه در قوانین و مقررات شرایط تولید بسیار سخت است وگرنه توان تولید تمام این کالاها در داخل کشور وجود دارد. وی افزود: اگر چه تولید لوازم التحریر به تکنولوژی خاصی نیاز ندارد اما ظرافت های خاص خودش را دارد و کارخانه های ایرانی می توانند  با واردات ماشین آلات جدید و سبک تر  به مرور زمان تمام کالاهای مورد نیاز را در کشور تولید کنند. چون هزینه های تولید در ایران بالا است و از طرفی اطمینان خاطر برای تولید کننده وجود ندارد نمی توان یکباره ماشین آلات جدید را وارد کشور کرد ضمن اینکه تولیدات این ماشین آلات آنقدر بالا است که نه تنها جوابگوی  بازار ایران که توان تامین نیاز بازار منطقه را نیز دارد. لذا باید حتما به فکر صادرات نیز بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.