مشهد- رخدادِ قطع درختان برای چندمین باردر مشهد و استان در حالی اتفاق می‌افتد که مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار می‌دارد: ما در خصوص قطع درختان قوانین سخت و محکمی داریم !

تیشه بی تدبیری بر ریشه درختان طرقبه شاندیز/درختان«جاغرق» در سکوت مسوولان غرق شدند

هنگامه طاهری:مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی اعتقاد دارد قطع درختان، گاه در حوزه مستثنیات انجام می‌شود که متولی آن امور اراضی است و در حوزه رودخانه، آب منطقه‌ای مسئول است، اما اگر هر کدام از این ارگان‌ها نتوانند، کاری انجام بدهند و به منابع طبیعی محول کنند، ما هم پیگیری می‌کنیم.

طبق گفته باقری اراضی مربوط به جهاد کشاورزی جزو مستثنیات است و در عین حال امور اراضی جهاد کشاورزی نباید اجازه قطع درختان را بدهد.
با این حال مدیرکل منابع طبیعی استان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر مجوز دار بودن قطع درختان می‌گوید: «نمی‌دانم» و سپس تصریح می‌کند: در مجموعه ما مجوزی صادر نشده.
وی ادامه می‌دهد: در حوزه ما صرفاً در قالب طرح‌ها مانند طرح‌های پرورشی یا جلوگیری از شیوع آفات مجوز صادر می‌شود.

بی‌اطلاعی مدیر جهاد کشاورزی و شهردار طرقبه

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از قطع درختان کنار جاده جاغرق بیان می‌دارد: تیمی برای بررسی موضوع آماده شده‌اند تا علت قطع درختان را گزارش کنند.
جوانبخت خاطر نشان می‌کند: تعدادی از این درختان با مجوز قطع شده‌اند، اما قطع بیشتر آن‌ها بدون مجوز صورت گرفته. گاهی هم برای یک نقطه مجوز می‌گیرند و درختان مکان دیگری را قطع می‌کنند.

وی می‌افزاید: بعضی افراد برای قطع درختان غیر مثمر که استفاده اقتصادی دارند، مجوز می‌گیرند، اما چون شهرستان طرقبه کوهپایه‌ای است، علی رغم اینکه قانون به دهیاری‌ها اعلام شده، برخی از افراد تخطی کرده و همکاری نمی‌کنند، درحالی که اگر در خصوص مجوز اقدام کنند، ظرف یکی دو روز به آن‌ها مجوز قطع و حمل ارائه می‌شود.

اگرچه برخی توپ قطع غیر مجاز درختان را در زمین شهرداری و بخشداری انداختند، اما شهردار طرقبه منطقه مذکور را جزو حیطه مسئولیت‌های شهرداری نمی‌داند.

فرماندار بینالود هم بی‌اطلاع است

فرماندار استان بینالود نیز در خصوص قطع درختان حاشیه جاده جاغرق اظهار می‌دارد: تصمیم در خصوص قطع درختان توسط کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی، رئیس مسکن و شهرسازی،مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و یک نماینده استاندار گرفته می‌شود.

به گفته سید حسن حسینی این‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند این اراضی قابل کشت هست یا خیر.

او می‌افزاید: حتی ممکن است، زمین مورد نظر وقف باشد و طبق آن کاشت درختان غیر مثمر در زمین مذکور برای استفاده صنعتی صورت گرفته یا طول عمر درخت تمام شده باشد، اما حق تغییر کاربری ندارند.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه ما اصل را بر زراعت می‌گذاریم، اما گاه با مواردی از قبیل آنچه گفته شد در مستثنیات روبه‌رو می‌شویم.

سریال تکراری

سال گذشته که پیگیر قطع درختان ارغوان در طرقبه شدیم، گفتند که بومی‌ها این درختان را برای اهداف اقتصادی بریده‌اند و معیشت شان از همین راه تأمین می‌شود. کمی پس از آن خبر قطع درختان در حاشیه رودخانه مایان منتشر شد.

در این اتفاق نیز منابع طبیعی ما را ارجاع داد به جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی هم گفت که اگر قطع درختان بدون مجوز باشد، فقط اخطار می‌دهیم. در نهایت آنچه بر آن تأکید شد این بود که این درختان جزو اراضی ملی نبود و جزو مستثنیات بود. این همان پاسخی بود که در مورد درختان مایان هم به آن اشاره کردند.

نا گفته نماند با اینکه هر بار مسئولان سعی می‌کنند درختان قطع شده را به مستثنیات ربط دهند، اما این بار قطع درختان نه در باغ‌ها و نه در حریم رودخانه که کنار جاده رخ داده بود. گواه ما تصویری است که خودمان از درختان نیم تنه بریده شده در حاشیه جاده جاغرق گرفتیم. اگر قطع درختان مستثنیات ملک شخصی محسوب می‌شود، اگر حریم رودخانه به آب منطقه و غیره و ذلک مربوط می‌شود، قطع درختان واقع در امتداد جاده به کجا مربوط است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.