زاهدان - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه چابهار منطقه ای فوق العاده زیبا برای گردشگری است، گفت: باید گونه های دیگر نظیر خرس سیاه، دلفین ها، یوزپلنگ و دیگر گونه های ارزشمند با اقدامات لازم حفظ شوند.

 تشدید حوادث بزرگ آب و هوایی/ چابهار منطقه ای فوق العاده زیبا برای گردشگری است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر به چابهار گفت: حفظ محیط زیست یکی از برنامه های ویژه دولت است و در این رابطه با کشورهای همجوار برای بحث های زیست محیطی در ارتباط هستیم.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، معصومه ابتکار با اشاره به اهمیت مباحث تغییر اقلیم در سطح بین المللی و دستور کار مهم کشورها در این حوزه، افزود: تغییر اقلیم نه به عنوان اقلیم طبیعی جهان بلکه به عنوان پدیده ای انسان ساخت در حال رخ دادن است و یکی از عوارض آن، تشدید حوادث بزرگ آب و هوایی به عنوان بحران ها و مخاطره های طبیعی جهان است.

معاون رئیس جمهور حل مشکلات حوزه محیط زیست را رویکرد علمی و ارایه برنامه دقیق و کارشناسی عنوان کرد و افزود: سیستان وبلوچستان با طبیعت بکر و زیبا و گونه های منحصربفرد جانوری می تواند در بحث محیط زیست و گردشگری جذابیت خوبی داشته باشد.

وی اظهار کرد: بی توجهی و تخریب تالاب ها، رودخانه ها و بستر آن ها منجر به تشدید آسیب های ناشی از سیل در کشور شده است.

ابتکار در ادامه تاکید کرد: نباید با تکرار اشتباهات گذشته به طبیعت و محیط زیست آسیب وارد کنیم.

وی به موضوع سد سازی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: سدسازی در برخی مناطق تجربه تلخی است که اکنون در پایین دست سدها مشکلات زیست محیطی بوجود آمده و بخش وسیعی از اراضی به کانون ریزگردها و گرد و غبار تبدیل شده است.

ابتکار در ادامه با اشاره به برنامه های جامع برای احیای تالاب ها در کشور و بخصوص سیستان و بلوچستان افزود: شرایط تالاب هامون در شمال استان سیستان وبلوچستان به نسبت سال ۹۲ بسیار خوب است برنامه های خوبی برای احیای تالاب ها داریم.

معاون رئیس جمهور، مدیریت زیست بومی درست و علمی برای جنگل ها، مراتع، رودخانه ها، تالاب ها و کلیه اکوسیستم های طبیعی را تلاش برای حفظ سرمایه ها و ثروت های ملی، همچنین تلاش برای پیشگیری از تشدید حوادث و بحران های طبیعی دانست و اظهار کرد: حفاظت و مدیریت درست، همچنین بهره برداری پایدار و خردمندانه از منابع طبیعی منجر به توسعه پایدار در کشور می شود.

وی خاطرنشان کرد: مداخلات وسیع در چرخه هیدرولیک تالاب، رودخانه و سفره های آب زیرزمینی منطقه منجر به تشدید طوفان های گرد و غباری شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار مطالعه زیست محیطی برای طرح های صنعتی شد و افزود: همه طرح ها باید قبل از اجرا مجوز سازمان محیط زیست را داشته باشند.

وی با بیان اینکه چابهار منطقه ای فوق العاده زیبا برای گردشگری است گفت: باید گونه های دیگر نظیر خرس سیاه، دلفین ها، یوزپلنگ و دیگر گونه های ارزشمند با اقدامات لازم حفظ شوند.

وی  همچنین جلوگیری از کشند قرمز در سواحل مکران را از برنامه های محیط زیست عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.