اهواز _ مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: در سال ۹۵، با هماهنگی اداره ثبت اسناد استان برای ۶ هزار و ۴۵۰ مسکن روستایی سند مالکیت صادر شده است و در این زمینه با بانک‌های عامل استان صحبت‌هایی شده تا سند این واحدها را به عنوان ضمانت تسهیلات بپذیرند.

صدور بیش از ۶ هزار سند روستایی در سال ۹۵

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد خانی نوذری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  و حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) اظهار کرد: در سال ۹۵ اجرای طرح‌های عمرانی در یکهزار و ۱۸۱ روستا آغاز شد که از این تعداد توانستیم در ۲۵۰ روستا پروژه‌ها را به اتمام برسانیم و کار در سایر روستاها در حال انجام است.
وی افزود: پارسال  بیش از ۰ ۶۷ میلیارد ریال  اعتبارات دولتی از سه محل نفت، استانی و ماده ۱۸۰ و همچنین حدود ۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات حوادث برای خوزستان در نظر گرفته شده بود.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان بیان کرد: تخصیص این اعتبارات آخر سال انجام گرفت و تا کنون تخصیص اعتبارات ۵۷ درصد است و از این میزان نیز توانسته‌ایم حدود ۴۵ درصد جذب داشته باشیم.

خانی نوذری ادامه داد: طبق آمار جمعیتی سال ۹۰، حدود ۴ هزار و ۱۹۵ آبادی و روستا در استان داریم و طبق برنامه پنجم توسعه باید برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان که دوهزار و ۷۲ روستا هستند، طرح هادی تهیه می‌شد که خوشبختانه این امر در استان محقق شد.
وی گفت: اگر روستاهای زیر ۲۰ خانوار تجمیع شوند بهتر می‌توان خدمات آب، برق و گاز را در اختیار آن‌ها قرار داد و به دلیل دغدغه‌های قومیتی و معیشتی، مردم این روستاها سعی می‌کنند در محلی که فعالیت و معیشت دارند، زندگی کنند و به این دلیل سخت‌تر می‌توان امکانات را در اختیار این روستاها قرار داد.  
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان تصریح کرد: پراکندگی روستاها باعث افزایش هزینه ها می شود و اگر روستاهای استان که جمعیتی زیر ۲۰ خانوار دارند، باهم تجمیع شوند و به صورت متمرکز باشند بهتر می‌توان به آن‌ها خدمات ارائه داد.
خانی نوذری اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با منطقه آزاد اروند داشتیم از ۱۰۱ روستای آبادان و خرمشهر، در ۸۰ روستا عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی آغاز شده و در ۵۰ روستا فاز ۱ و ۲ به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به بحث گردشگری روستایی و انجام اقداماتی از جانب بنیاد مسکن خزوستان برای آماده سازی زیر ساخت  گردشگری در این روستاها، تصریح کرد: در برخی از روستاهای آبادان و خرمشهر با هدف گردشگری کارهایی انجام شده است تا شاهد رونق بحث گردشگری در این روستاها باشیم.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان یادآور شد: باید به روستاهایی که پتانسیل گردشگری دارند، کمک کرد تا رونق بیشتری پیدا کنند.
 خانی نوذری  گفت:بنیاد مسکن این آمادگی را دارد و می‌تواند در آن روستاهایی که پتانسیل گردشگری دارند، خدمات ارائه دهد تا اشتغال در آن روستاها ایجاد شود و در نهایت شاهد افزایش ماندگاری در روستاها باشیم.  
وی افزود: در سال ۹۵، با هماهنگی اداره ثبت اسناد استان برای ۶ هزار و ۴۵۰ مسکن روستایی سند مالکیت صادر شده است و در این زمینه با بانک‌های عامل استان صحبت‌هایی شده تا سند این واحدها را به عنوان ضمانت تسهیلات بپذیرند.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان عنوان کرد: بنیاد مسکن برای اولین بار در بحث فاضلاب روستایی ورود کرده است و توانستیم اولین روستای استان که در مرز بین آبادان و خرمشهر واقع است را به سیستم فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز کنیم؛ این روستا به سیستم فاضلاب مجهز شده و فاضلاب آن کاملاً تصفیه خواهد شد و سپس برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خانی نوذری ادامه داد: از سال ۷۲ که قانون صدور سند مالکیت برای مسکن‌های روستایی مصوب شد، ۱۶۰ هزار سند ملکی در استان با هماهنگی اداره ثبت و راه و شهرسازی استان صادر شده و از تعداد ۲۴۵ هزار واحد روستایی در استان برای بیش از ۶۰ درصد آن‌ها سند صادر شده است.
وی بابیان اینکه  باید برای روستاییان درآمد ایجاد کنیم و آن‌ها خودشان به پایداری و ماندگاری این درآمدها کمک کنند،  ادامه داد: تأمین مسکن روستایی برای محرومین و مستضعفان وظیفه اصلی بنیاد است و در این زمینه سالانه ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن روستایی در کشور اختصاص می‌یابد.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان تصریح کرد: در بحث بازسازی واحدهای روستایی ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۵ ابلاغ شد که فقط بانک‌های تجارت و سپه اعلام آمادگی کردند تا تسهیلات پرداخت کنند.
وی اضافه کرد: این اعتبارات برای بازسازی و تعمیرات مسکن است و رقم تسهیلات پرداختی برای بازسازی ۳۰ میلیون تومان و برای تعمیرات ۱۲ میلیون تومان است و در سال ۹۵، ارایه وام برای ۲۸۰۰ واحد مسکن روستایی مصوب شده که این وام‌ها ۱۸ و ۲۰ میلیون تومانی و با کارمزد ۵ درصد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.