سیل بی خبر می‌آید ویران می‌کند و همه چیز را با خود می‌برد. امسال البته بارش‌های بهاری ایام نوروز استان‌های شمالی و جنوبی کشور از بحران و حادثه کوبنده طبیعی «سیل» خبر داده بود، اما باز هم «غافلگیری» سهم مسئولان و از دست دادن همه دار و ندار، سهم مردم در سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان شد.

غافلگیری مردم و مسئولان در سیل بهاری/باران جان داد و جان گرفت

محمد رضایی:گرچه بارش‌های دو روز در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از طریق سازمان هواشناسی این استان‌ها اعلام شده و به تمام بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها هشدار داده شده بود، اما همواره این استان‌ها به دلیل کوهستانی بودن، سیلاب خیزی و ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها بیشترین آسیب‌ها را در سیلاب‌ها متحمل شده‌اند.

در این میان، مردم انتظار دارند، به سبب درگیر بودن بسیاری از مسئولان ارشد در فضای انتخابات، فراموش نشوند.

حمله سیلاب به عجب شیر و آذرشهر

این سیلاب بهاری افزون بر آذربایجان غربی و همچنین کلانشهر تبریز، در مراغه، بناب، اهر و میانه نیز زیانبار گزارش شده و بر اثر آن بسیاری از ویلاها و زمین‌های روستایی زیر سیل رفته، ولی بیشترین آسیب از دو منطقه عجب شیر و آذرشهر گزارش شده است.

به گفته مسئولان محلی در حوزه محیط زیست آذربایجان‌ شرقی و غربی گرچه سیلاب به روستائیان آسیب‌های زیادی زده، اما از سوی دیگر تنها دستاورد مثبتی که این بارش‌ها داشته این بوده است که توانسته در هر ثانیه ۷۰ متر مکعب آب به دریاچه ارومیه وارد کند تا این دریاچه رو به موت جان دوباره‌ای یابد.

بارش باران بی‌سابقه بود

محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: بر اساس اعلام رسمی هواشناسی استان در دو روز اخیر به طور متوسط ۴۲ میلی متر باران در استان باریده که در ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده است.

 وی می‌افزاید: به دستور رئیس جمهور؛ هیئتی برای رسیدگی به روند امدادرسانی به سیل زدگان، عازم استان‌های شمال غربی کشور ‏شده و امیدواریم با هماهنگی ایجاد شده بین نیروهای امدادگر و سیستم اداری مشکلات عزیزان آسیب دیده از سیل بزودی کاهش یابد.

 وی با اشاره به اینکه روستای چنار عجب‌شیر متأسفانه با سیلی که ازمنطقه بالاسر این روستا جاری شده به کلی زیر سیل رفته است، می‌افزاید: از تمامی نیروهای امدادرسان و حتی ارتش برای کمک به سیل‌زدگان استان فراخوان کرده‌ایم و همه این عزیزان با تمام توانشان در حال امدادرسانی به آسیب دیدگان هستند.

آمار مفقودین سیل ۳۷ نفر شد

پورمهدی، با بیان اینکه استاندارآذربایجان شرقی و معاون رئیس جمهور شخصاً پیگیر مسائل سیل‌زدگان هستند، می‌گوید: آمار مفقودین سیل عجب‌شیر و آذرشهر به ۳۷ نفر رسیده و تاکنون جسد ۲۹ نیز پیدا شده است، البته هنوزهم تلاش امدادگران برای یافتن مفقودین سیل ادامه دارد.

این مقام مسئول دولتی در استانداری آذربایجان شرقی تصریح می‌کند: با همکاری نیروهای ارتش و سپاه و نیروی انتظامی برای پیدا کردن مفقودین، تیم‌های نجات تشکیل شده و با توجه به بعد فاجعه در شهرستان آذرشهر نیز با توجه به اعلام آمادگی سپاه و ارتش این عزیزان در کنار دیگر تیم‌های امداد و نجات به کمک آسیب دیدگان سیل آمده‌اند.

اسکان موقت ۷۰ خانواده در آذربایجان شرقی

 به گفته پورمهدی بیشترین آسیب‌ها به دو شهرستان عجب شیر و آزادشهر وارد شده و امدادگران و نیروهای داوطلب مردمی در همه روستاهای این مناطق به دنبال مفقودی‌ها هستند و تاکنون برای ۷۰ خانواده اسکان موقت ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ روستا در آذربایجان شرقی در محاصره سیل قرار گرفتند، درباره نیازهای مردم به اقلام خوراکی، پوشاک ولوازم زندگی خاطرنشان می‌کند: همه این اقلام تهیه شده و در اختیار عزیزان آسیب دیده قرار می‌گیرد، اما دغدغه اصلی یافتن سریع مفقودان و نجات افراد روستاهای سیلزده از محاصره سیل است.

بالگردهای هوانیروز در انتظار مجوز پرواز

وی با اشاره به شرایط بد جوی و نبود امکان مانور هوایی برای بالگردها می‌گوید: به منظور امداد رسانی هرچه سریع‌تر به سیل زدگان و جست وجوی مفقودین، افزون بر دیگر دستگاه‌ها، هوانیروز نیز در آماده باش کامل بسر می‌برد و بالگردهای این نهاد عملیاتی در انتظار مجوز پرواز هستند و به محض مساعد شدن هوا پروازها شروع خواهد شد.

خبرهای تلخ و دردناک

سیلاب پنج خودرو را با سرنشینانش برد و طعمه سیل شدند.

بر اساس اعلام شاهدان عینی بیش از پنج خودرو با سرنشینانش در حال تماشای سیل بودند که به یکباره موج دیگری از سیل آن‌ها را غافلگیر کرده و با خود برده است.

روزبه رجایی مسئول اورژانس استان آذربایجان شرقی نیز گفته است: بارش شدید باران، سبب جاری شدن سیل در اکثر نقاط استان شد که این سیل خساراتی را به وجود آورد.

 عباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیزدر باره آخرین وضعیت مناطق سیل زده آذربایجان غربی به خبرنگار ما می‌گوید: راه‌های ارتباطی روستاهای پیرانشهر به علت طغیان رودخانه گادار همچنان مسدود است و به این ۳۵ روستا در بخش سیلوانا دسترسی نداریم.

وی تصریح می‌کند: بر اساس اعلام خطر مدیریت بحران استان آذربایجان غربی، همه نیروهای امدادی از آب و فاضلاب تا توانیر و تیم‌های امدادی هلال احمرو اورژانس و نیروهای مردمی در آماده باش کامل هستند.

سیل پسر ۱۲ ساله‌ رابا خود برد

وی درباره تلفات این سیل در منطقه سیل خیز استان آذربایجان غربی می‌افزاید: تا کنون یک پسر ۱۲ ساله به علت سیل جان خود را از دست داده و برای یافتن مفقودان، تیم‌های گشت و امداد مشغول فعالیت شبانه روزی هستند.

این پسربچه با دوچرخه برای عبور از مسیل، کنترل خود را از دست داد و طعمه سیل شد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه تهیه فهرست افراد آسیب دیده و اقلام مورد نیازشان آغاز شده، یادآور می‌شود: به لطف الهی به غیر از مورد یاد شده، هیچ گونه تلفات انسانی دیگر گزارش نشده، اما تخلیه روستاهای در معرض سیل برای کاهش آسیب‌های احتمالی شروع شده و تیم‌های هلال احمر در روستاهای استان و مناطق سیل زده مشغول امداد رسانی و اسکان عزیزان سیل زده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.