۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 520420

ر مجموع این رسانه‌ها هستند که می‌توانند ضمن تصحیح نگرش‌ها، معیارها و ملاک‌های ازدواج به افراد جامعه الگوهای مناسب رفتاری برای تشکیل خانواده را ارائه دهند.

قدس آنلاین -  ملاک‌ها و معیارهای همسرگزینی در جامعه تحت تاثیر عوامل مختلف فرهنگی و اجتماعی است و نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار پررنگ و قابل توجه است. رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی و تغییر ذائقه مردم نسبت به ازدواج، به‌راحتی می‌توانند عمل به سنت‌های موجود را به خطر انداخته سنت‌های دیگری را جایگزین آن کنند. آن‌ها ملاک‌های واقعی و درست همسرگزینی را نادیده گرفته به اشاعه ملاک‌های دیگری در ذهن جوانان و خانواده‌ها می‌پردازند، زیرا رسانه‌ها امروزه به پدیده‌ای تبدیل شده‌اند که بر ابعاد مختلف زندگی انسان، سایه افکنده، به آن‌ها سمت و سو می‌دهند.

رسانه‌ها و بویژه تلویزیون، به‌وسیله فیلم و سریال‌های خود، از جمله عوامل اثرگذار بر شیوه تفکر، همسرگزینی و کیفیت زندگی افراد هستند. افکار و عقاید جدیدی را در میان افراد جامعه اشاعه می‌دهند و با تاکید بر بعضی از نگرش‌ها و ترویج رفتارهای برخاسته از این نوع تفکرات، امروزه ازدواج سنتی را تا حدود زیادی کنار زده‌اند و مشغول تزریق عقاید و نگرش‌های جدیدی در جامعه هستند که دستاورد آن ازدواج مدرن است.

معیارهای همسرگزینی دستخوش این اتفاقات قرار گرفته تا جایی که رسانه‌ها با ارائه تصویر مثبتی از هنجارهای اجتماعی، چه در زمینه نحوه همسریابی و چه ملاک‌های انتخاب همسر، به فرد این گونه القا می‌کنند که این یک روش و رفتار پسندیده اجتماعی است و به این ترتیب باعث همنوایی در فرد می‌شوند تا جایی که حتی پرسش‌ها و جلسات خواستگاری نیز همسو با آموزه‌های رسانه‌ها طراحی می‌شوند، چه رسد به معیارهای ازدواج.

سبک، سطح و کیفیت زندگی ایده‌آل را نیز رسانه‌ها در قالب فیلم‌ها و سریال‌ها برای شما معرفی می‌کنند. امروزه بندرت فیلم یا سریالی را می‌بینید که یک زوج جوان، زندگی‌شان را با حداقل امکانات مناسب، شروع کرده باشند و کم‌کم و منطقی به آرزوها و سطوح بالاتر از لحاظ کمی زندگی، دست پیدا کنند. متاسفانه در بیشتر فیلم‌ها بعد از ازدواج، زن و مرد به یکباره وارد یک آپارتمان شیک با وسایل بسیار عالی می‌شوند و این تبدیل به یک فرهنگ عمومی و الگوی خواسته‌های رفتاری جوانان برای تشکیل خانواده شده است. در مجموع این رسانه‌ها هستند که می‌توانند ضمن تصحیح نگرش‌ها، معیارها و ملاک‌های ازدواج به افراد جامعه الگوهای مناسب رفتاری برای تشکیل خانواده را ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.