دزفول-درمانگاه بیمارستان دزفول همه روزه پذیرای تعداد بی‌شماری از بیماران از شوش، اندیمشک و حتی استان‌های همجوار است که این استقبال از یکسو و کمبود امکانات از سوی دیگر، موجی از نارضایتی را در بین مردم ایجاد کرده است.

درمانگاه بیمارستان دزفول مرهم می‌خواهد

گفتنی است به دلیل کمبود پزشک، برخورداری ۲۵ تخت اورژانس و نبود مکان اختصاصی برای استقرار درمانگاه و نیز شمار معدود ویزیت‌هایی که انجام می‌شود، این درمانگاه توان پذیرش سیل عظیم بیماران را نداشته و همه روزه در این مکان شاهد صحنه‌هایی از جمله درگیری‌های لفظی و حتی فیزیکی هستیم.

پاسخگویی به ۲ میلیون بیمار

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این زمینه با بیان اینکه این درمانگاه به بیش از ۲ میلیون بیمار سرویس درمانی ارایه می‌کند به خبرنگار ما می‌گوید: در حالی که درمانگاه بیمارستان بزرگ دزفول جوابگوی بیماران شهرستان دزفول است در عمل باید سالانه به حدود ۲ میلیون بیمار از شهرهای اطراف نیز خدمات رسانی کند و طبیعی است که دچار مشکل می‌شود.

مهرداد کلانتریان با اشاره به این موضوع که فضای بیمارستان برای درمان تخصصی بیماران ساخته نشده، ادامه می‌دهد: مراجعه کنندگان بی شماری از شهرهای دزفول، شوش، گتوند، اندیمشک، جنوب ایلام و لرستان به درمانگاه بیمارستان بزرگ دزفول مراجعه می‌کنند که این امر موجب مشکلات فراوانی شده است.

وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل فضای بیمارستان تناسبی با شمار بیماران نداشته و ازدحام جمعیت موجب بی نظمی‌هایی می‌شود که نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.

او با بیان اینکه به منظور رفع برخی نقیصه‌ها راه اندازی سیستم نوبت دهی و اینترنتی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد که با ساخت درمانگاه‌های تخصصی و بهره‌برداری از آن‌ها از جمله دو درمانگاه تخصصی در محل بیمارستان یازهرا و جنب بیمارستان افشار این مشکل بزودی حل شود.

بیمارستان‌های دزفول فرسوده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به کمبود تخت‌های درمانی و فرسوده بودن امکانات درمانی اظهار داشت: بیمارستان بزرگ دزفول دارای بخش‌هایی قدیمی و فرسوده است، ضمن اینکه قبلاً با مشکل نظافت و خرابی سامانه سرمایشی روبه‌رو بود که این مشکلات موجب نارضایتی بسیاری از مراجعه کنندگان شده بود، اما در دو سال گذشته بسیاری از این مشکلات رفع شده است.

یوسف پریدار با اشاره به استانداردهای موجود در این راستا بیان می‌کند: اگر جمعیت نسبت به شمار تخت‌های بیمارستانی را شاخص قرار دهیم به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت باید طبق متوسط کشوری ۶/۱ تخت داشته باشیم و طبق افق ۱۴۰۴ نیز این میزان باید به ۵/۲ تا ۶/۲ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر برسد در حالی که شمار تخت‌های بیمارستانی در دزفول به ازای ۱۰۰۰ نفر ۹ دهم است لذا در این بخش از متوسط کشوری عقب هستیم.

وی اظهار می‌کند: زیرساخت‌های بهداشت و درمان این شهرستان با استانداردهای کشور فاصله دارد و لذا باید توجه ویژه ای به آن شود.

وی با قبول این موضوع که به علت کمبود امکانات و ازدحام بیماران در دزفول وضعیت ارائه خدمات در شأن مردم نیست، ادامه می‌دهد: این ازدحام بر خستگی پزشکان نیز می‌افزاید و فرصت ویزیت علمی را کاهش می‌دهد.

دستور وزیر، مرهم مشکلات

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تأکید بر لزوم حل این ریشه‌ای مشکلات بیان می‌کند: وزیر بهداشت در سفر به دزفول، مجوز ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی با ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار را صادر کرد که در این راستا عملیات تخریب بیمارستان پیشین یازهرای دزفول آغاز شده و بزودی پیمانکار مورد نظر نیز مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساخت این بیمارستان تا ۳۰ سال آینده، نیاز درمانی منطقه را رفع می‌کند، ادامه می‌دهد: یکی دیگر از معضلات در حاشیه شهرها و مناطق روستایی، نبودِ بیمارستان است که طرح «درمان بستر» اجرا شد و ساخت مرکز درمان بستر سردشت آغاز شده و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته که امیدواریم تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

خیران؛ بستر ساز رفع محرومیت‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه می‌دهد: هر چند که دولت برای حل این مشکل قدم نخست را برداشته است، اما حضور خیران می‌تواند به روند رفع محرومیت‌ها شتاب داده و از انبوه مشکلات بکاهد.

پریدار یادآور می‌شود: تاکنون خیران این شهرستان کمک‌های شایانی به این حوزه داشته‌اند که ورود آن‌ها باز هم می‌تواند، گره گشا باشد.

محروم از بخش روانپزشکی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه مشکلات درمانی تنها به کمبود تخت و ازدحام ختم نمی‌شود، ادامه می‌دهد: بیمارستان بزرگ دزفول که افزون بر جمعیت ۵۰۰ هزار نفری این شهرستان به بیماران شهرهای شمال خوزستان خدمات درمانی ارائه می‌کند، از بخش روانپزشکی مردان محروم است.

وی اظهار می‌کند: در همین راستا مجوز ۲۰ تخت بخش روانپزشکی مردان در بیمارستان دزفول اخذ شده و در حال آماده سازی است.

مهرداد کلانتریان می‌افزاید:عملیات آماده سازی و تجهیز این بخش آغاز شده و امیدواریم در نیمه نخست امسال بهره برداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.