وزیر امور خارجه ایران گفت: مهم‌ترین هدف این سفر به کشورهای منطقه افزایش همکاری بین تهران و این کشورها در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی است.

توسعه همکاری‌ها و پیگیری تفاهمات مهم‌ترین محور سفر به آسیای مرکزی و قفقاز

  به گزارش «قدس آنلاین»،   «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که در راس  یک هیات سیاسی، اقتصادی به منظور انجام سفر دو روزه شب گذشته وارد عشق‌آباد شد، در بدو ورود به عشق‌آباد در فرودگاه بین‌المللی عشق‌آباد مورد استقبال گرم «وفا حاجی‌اف» قائم مقام وزارت خارجه، رئیس تشریفات وزارت خارجه، مقامات اقتصادی و اتحادیه بازرگانان و صاحبان صنایع این کشور قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، مهمترین برنامه وزیر خارجه ایران در این سفر دیدار با «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان، حضور در مراسم افتتاحیه همایش تجاری مشترک تجار و فعالان بخش خصوصی و دولتی ایران و ترکمنستان و  سخنرانی در دانشگاه روابط بین‌المللی وابسته وزارت امور خارجه ترکمنستان می‌باشد.

ظریف در بدو ورود به ترکمنستان در فرودگاه بین‌المللی عشق‌آباد در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اهداف سفر مذاکرات پیش رو، تقویت روابط با همسایگان است و مهم ترین اولویت سیاست خارجی ایران همواره افزایش مناسبات با کشورهای همسایه بوده‌ است.

وی ادامه داد: منطقه ما از همه طرف‌ با خطر افراط گرایی و تروریسم مواجه است و نیازمند ارتباط تنگاتنگ با کشورهای منطقه هستیم به همین دلیل روابط را در منطقه در سطح بسیار خوبی گسترش دادیم.

ظریف با اشاره به سفر دوره‌ای کنونی خود به ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان گفت: موضوع مهم دیگر همکاری اقتصادی و ترانزیتی بین کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز است که می‌تواند کریدور شمال به جنوب را متصل کند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: کشورهای ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان در حال حاضر ۲۵ امین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرند و این سفر فرصت مناسبی برای حضور در این کشورها و تبریک به این کشورها می‌باشد.

وی در پایان افزود: در این سفر همچنین روند اجرایی تفاهمات گذشته را در کشورهای مذکور پیگیری خواهیم کرد.

براساس برنامه اعلام شده، در این سفر ۳ روزه ظریف و هیات همراه در ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان مسائل مورد علاقه به ویژه روابط دوجانبه و توسعه همکاری‌ها را بررسی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.