ایلام- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: همایش بزرگداشت زنده‌ یاد علی‌شاه خان حیدری‌زادی از مفاخر فرهنگی استان، ۳۰ فروردین ماه جاری برگزار می‌شود.

همایش بزرگداشت زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی برگزار می شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی فرهنگ وارشاد اسلامی ایلام، علی محمدنیاکان اظهار داشت: در ادامه سلسله همایش‌های بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان با مشارکت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران شعبه ایلام، همایش منطقه‌ای بزرگداشت زنده‌یاد علی‌شاه خان حیدری‌زادی شاعر کردی‌گوی و از مفاخر ادبی فرهنگی استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  سبک زندگی، زمانه و فعالیت‌های اجتماعی این شاعر، جلوه‌های فرهنگ عامه در شعر حیدری‌زادی، درون‌مایه‌ها و اندیشه‌های شعری علی‌شاه خان، توجه وی به شاعران و شخصیت‌های زمان خود، صناعات ادبی، صور خیال و جنبه‌های بلاغی، از محور های این همایش  است، افزود: جلوه‌های هنری، عارفانه‌ها، شعر آیینی، تأثیر قرآن و حدیث، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، طبیعت و طبیعت‌سرایی و جایگاه زبان و شعر حیدری‌زادی در زبان کردی از دیگر محور های این همایش می باشد.

محمدنیاکان با بیان اینکه علاوه‌ بر این محورها دبیرخانه همایش پذیرای سایر شعرها و تولیدهای هنری مرتبط با این شاعر است، بیان داشت: محدودیتی برای ارائه آثار وجود ندارد و مجموعه آثار ارسالی در صورت دارا بودن شرایط در فصلنامه علمی، ترویجی فرهنگ ایلام منتشر می‌شود.

زنده‌یاد علی شاه خان حیدری‌زادی شاعر مجموعه «دار ئاسوو» یکی از چهره‌های نام‌ آشنای شعر کردی ایلامی است که در سال ١٣٢٠ در روستای زنجیره شهرستان چرداول به دنیا آمد و در ١٩ فروردین سال ٨٢ چهره در نقاب خاک کشید.

سلامت زبان، سلاست گفتار، تنوع مضمون و صفا و صمیمیت و مهرجویی از شاخصه‌های شعری این شاعر عنوان شده است.

زنده‌یاد «علی‌شاه خان حیدری‌زادی» علاوه بر شاعر بودن، هنر خطاطی و نقاشی نیز داشته و بین مردم به عنوان فردی مصلح و خیر معروف بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.