مشهد- در سال گذشته، بیش از ۶۷ هزار مورد حفاظت و مرمت در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی انجام گرفته است که در این میان، مرمت آثاری با قدمت بیش از ۴۰۰ سال دارای اهمیت بالایی است.

۶۷ هزار مورد از آثار فرهنگی مرمت شد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرد: در سال ۹۵، افزون بر ۶۷ هزار مورد حفاظت و مرمت آثار فرهنگی شامل جزوات قرآنی و نسخ خطی، منابع لاتین، جلدهای چرمی، آثار موزه‌ای، نشریات، دفاتر و پایان‌نامه‌های دانشجویی، روزنامه‌های دیواری دست‌نویس و... در اداره مرمت آستان قدس رضوی انجام گرفته است.

علی‌اصغر ثابت جازاری به یکی از مهم‌ترین اقدامات مرمتی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۷۰۰ نسخۀ خطی، جزوات قرآنی و قرآن‌های خطی مرمت شده که شامل بیش از ۶۰ جزوۀ نفیس قرآنی، ۲۶ قرآن نفیس خطی، و افزون بر ۶۰۰ نسخۀ خطی می‌شود که تنها ۵۱ نسخۀ آن مربوط به کتابخانۀ وزیری یزد است.

وی افزود: در همین راستا حدود یک هزار و ۵۰۰ برگ از اسناد خطی مرمت شده که شامل اسناد در قطع‌های مختلف و طوماری نفیس است.

ثابت جازاری با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و مرمتی شامل صحافی و جلدسازی، مرمت، آفت‌زدایی، گردگیری و پاک‌سازی، استحکام‌بخشی، بررسی و تثبیت و مانند آن است، افزود: از مهم‌ترین موارد مرمتی سال گذشته، صحافی و جلدسازی ۴۵۷ جلد منبع لاتین است که هفت جلد فوق‌العاده نفیس و قدیمی در میان آنها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و قدمتی بین ۱۰۰ تا ۴۲۰ سال دارد و در میان این منابع، یک نسخه نفیس مرمت شده که دارای تاریخ چاپ ۱۵۹۵ میلادی است.

وی اظهار داشت: همچنین، ۱۶۲ برگ روزنامه دیواری دست‌نویس قدیمی که جزو نشریات دانشجویی دوره پهلوی دوم بوده و از ارزش بالایی برخوردار است، مرمت شده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در سال ۹۵، بالغ بر ۸ هزار و ۳۰۰ جلد کتاب چاپی صحافی و جلدسازی شده و افزون بر ۳ هزار دوره صحافی و جلدسازی نشریات، بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ عنوان نیز از نشریات و عناوین کتب چاپی، طلاکوب شده است.

ثابت جازاری با بیان اینکه اقدامات حفاظت، مرمت، بررسی و تثبیت، به طور مستمر بر روی اشیای موزه‌ای انجام می‌گیرد، به برخی از این موارد اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰۰ مورد پاک‌سازی و مرمت در بخش فلز، یک هزار مورد بررسی سکه، تمیزکاری کامل ویترین سفال موزه مرکزی، و ۱۴ مورد مرمت منسوجات شامل پرده مخمل کتیبه‌دار و پرده قلاب‌دوزی، و پرده ماهوت، از دیگر اقدامات است.

گفتنی است اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور بوده و در حال حاضر حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و... به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره انجام می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.