هنوز به رغم گذشت بیش از ۴ دهه از انقلاب، نیروهای جوان تری در حوزه کار و تصمیم گیری حضور پیدا نکرده اند که البته این موضوع معلول و نه علت مشکلات موجود است.

دست و دل بازی دولت در این روزها نوعی پیش خور منابع ملی است/  درآمدهای ارزی دولت در سال گذشته ۲ برابر شد اما شاهد هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد نبودیم

اختصاصی قدس آنلاین- حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی درباره دست و دلبازی دولت یازدهم درباره افزایش برخی از پرداخت های دولت در روزهای اخیر به خبرنگار قدس آنلاین گفت: ممکن است دولتی ها با پیش خور کردن منابع کشور تا قبل از انتخابات دست به اقداماتی از قبیل پرداخت سود سهام عدالت و... بزنند تا اگر در انتخابات شکست خورند مسئول آن دولت بعدی بوده و اگر هم دولت فعلی مجددا رای آورد باز خودشان هستند و می توانند با استقراض و برداشت از صندوق توسعه ملی به روند کاری خود ادامه می دهند. وی در تشریح منابع دولت برای تامین این نقدینگی اظهار داشت: به هر حال ارز در اختیار دولت است و  دولت می تواند با اقداماتی از قبیل افزایش نرخ ارز کمبود منابع خود را جبران کند و نتیجه آن نیز این خواهد شد  که حرکت های منطقی که در این چهار سال می توانست اتفاق بیفتد نه تنها اتفاق نیفتاد بلکه در نهایت به حرکت های پوپولیستی تبدیل خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه رکود اقتصادی در کشور ادامه داشته و مغازه ها و فروشگاه ها کاملا خالی است، این در حالی است که ما در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۲۴ میلیارد دلار افزایش درآمد داشتیم اما شاهد هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد نبودیم. مستخدمین حسینی با اشاره به گزارش صندوق بین المللی پول مبنی بر افزایش درآمدهای نفتی ایران در سال ۹۵ به دو برابر میزان سال قبل اظهار داشت: این حرف ها که شب پرداخت یارانه ها عزای عظمی برای دولت است با اقدامات امروز دولت در تناقض بوده و نشان دهنده بدسلیقگی دولت است. چرا که نظرات دولت قبل از انتخابات، بعد از روی کار آمدن و در حال حاضر درباره موضوع یارانه ها تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: تحلیل من این است که در ۳۷ سال گذشته، افکار نفرات و مدیران دولتی ما همان تفکرات گذشته به اقتصاد است و هنوز به رغم گذشت بیش از ۳ دهه از انقلاب، نیروهای جوان تری در حوزه کار و تصمیم گیری حضور پیدا نکرده اند که البته این موضوع معلول و نه علت مشکلات موجود است. معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات با اذعان به این موضوع که تا زمانیکه نظام اقتصادی ما مشخص نباشد دولت های مختلف روی کار آمده و هر کدام ساز خودشان را می زنند خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در حالی دم از اقتصاد آزاد می زند که هیچ حرکت مثبتی در زمینه بهبود فضای کسب و کار انجام نداده است.  لذا ما خودمان هنوز نمی دانیم و معلوم نیست اقتصاد ما سوسیالیستی، مختلط یا اسلامی و آزاد است.

مستخدمین حسینی در خاتمه خاطرنشان کرد: وقتی چنین شرایطی بر اقتصاد حاکم است عرضه، نرخ سود بانکی، نرخ ارز و... نیز اصلاح نشده و بیش از ۲۰ سال است که بدون نتیجه مشخص درباره این مسائل اظهار نظر صورت می گیرد. به نحوی که در حال حاضر کار به جایی رسیده است که به خاطر نرخ سود بانکی برخی از بانک ها زیان ده شده و در حال ورشستگی هستند که عده ای دوباره بحث ادغام بانک ها را مطرح می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.