۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
کد خبر: 520851

سه تن از تحلیل‌گران سیاسی و اجتماعی دیدگاه خود درباره چرایی ثبت‌نام اسحاق جهانگیری در کنار حجت‌الاسلام حسن روحانی را برای انتخابات ۹۶ با خبرگزاری تسنیم مطرح کردند.

چرایی ثبت‌نام جهانگیری در کنار روحانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازالف، اسحاق جهانگیری در آخرین ساعات مهلت ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری، با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کرد. اعلام داوطلبی او برای کاندیداتوری در شرایطی که حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور فعلی نیز یکی از کاندیداهاست و برای یک چهار سال دیگر نیز اعلام آمادگی کرده، تحلیل‌های گوناگونی را در میان صاحب‌نظران پیش‌کشیده است. هرکدام از این صاحب‌نظران می‌کوشند از دریچه نظر خود، این اتفاق را معنا و تفسیر کنند.

 در این باره به سراغ سه تن از تحلیل‌گران رفته است. عباس عبدی، پرویز امینی و صادق‌ زیباکلام در این گفت‌وگو نظرات خود را درباره کاندیداتوری جهانگیری در کنار حجت‌الاسلام حسن روحانی مطرح کرده‌اند.


عباس عبدی: بنده معتقد بودم نیازی به کاندیداتوری جهانگیری نبود
عباس عبدی با بیان اینکه "ورود اقای جهانگیری ورودی احتیاطی است و نه رقابتی با آقای روحانی" می‌گوید: از این حیث که رفتارهای طرف مقابل خود را نمی‌توان پیش بینی کرد، لذا باید احتیاطات لازم را انجام داد. بویژه وقتی که جناح مقابل در انتخابات لشگر سلم و تور را به میان آورده و بیش از ده نفر را نامزد کرده بنابراین بهتر دانستند که در محدود کردن نامزدی به آقای روحانی محتاط باشند و خود را محدود نکنند. وی افزود:

البته بنده معتقد بودم که نیازی به این کار نیست چون طرف مقابل بر اساس عقلانیتی تصمیم می‌گیرد که ما را بی‌نیاز از این احتیاطات می‌کند. ولی در هر حال بسیاری نیز احتیاط را شرط عقل تلقی می‌کنند که درست هم هست. در هر حال گمان نمی‌کنم که این ورود تاثیری بر سرنوشت انتخابات بگذارد.

پرویز امینی: کاندیداتوری جهانگیری در هر حالتی برای روحانی پیامد «منفی» دارد
اما پرویز امینی تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در گفت‌وگو با نظر دیگری دارد و می‌گوید: پیش‌تر در تحلیلی بیان کرده بودم که  وضعیت جریانات سیاسی در موقعیت انسداد درونی است. برای این که انتخاب فعالی ندارند. جریان موسوم به اصول گرا، جریان موسوم به اصلاح طلب، جریان  توسعه گرا و احمدی نژادی ها چهار جریان در انسداد بودند.  همچنین گفته بودم که  اصلاح طلبان  در انسداد مضاعفند چون مجبورند به انتخابی به نام روحانی تن بدهند که آسیب پذیری های اجتماعی کنونی او و نیز بهمن نارضایتی پیش روی او ولو رییس‌جمهور دولت دوازدهم باشد،  شرایط را  برای آنها که همه تخم‌مرغ‌های سیاسی خود را در سبد روحانی گذاشته اند، دشوارتر خواهد کرد و پیشنهاد کردم برای انسداد زدایی با نامزدی غیر  از روحانی در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: بنابراین نامزدی  جهانگیری از موضع اصلاح طلبان  آنها را از تله انسدادی که در آن گرفتار شده بودند می‌تواند خارج کند و از این نظر که اصلاح‌طلبان یک نامزد اصلی و نه عاریتی مثل جهانگیری در انتخابات دارند برای آنها مثبت است. علاوه بر این اگر جهانگیری بتواند چهره موثرتری از خود  نسبت به روحانی نشان بدهد که محتمل نیز هست، حتی می‌تواند جایگزین روحانی شود و  این برای اصلاح‌طلبان به موفقیت مضاعف تبدیل خواهد شد.

امینی تاکید کرد:  اما برای روحانی این کاندیداتوری جهانگیری چه انتخابات را ببرد و چه نبرد ،پیامد منفی دارد. در صورت پیروزی این دستاورد منفی کمتر است. چون وی لااقل رییس جمهور هست اما  رییس‌جمهوری مدیون به معاونش جهانگیری که همین مسئله  از روحانی به عنوان رییس‌جمهور اعتبارزدایی می‌کند و  وی را حتی نسبت به سال 92 نیز  از نظر اجتماعی و سیاسی ضعیف‌تر می‌کند  و  در صورت شکست علی رغم حضور جهانگیری،  این دستاورد منفی بیشتر  و به نوعی هم چوب را و هم پیاز را خورده است. البته ممکن است  روحانی بر اثر تحلیل‌های تازه‌تر  و عینی‌تر و گرفتن بهانه  رد صلاحیت احتمالی خود بعد از اعلام صلاحیت ها ، به نوعی جهانگیری را ار حضور در رقابت منصرف کند.

صادق زیباکلام: برخی موافقان ثبت‌نام اسحاق‌جهانگیری می‌خواستند همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد روحانی نریزیم
همچنین صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ثبت‌نام اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برخی اصلاح‌طلبان معتقد بودند باید در انتخابات یک نامزد پوششی داشته باشیم  و دلایل مختلفی داشتند. برخی از موافقان نامزد پوششی از روحانی نارضایتی داشتند و می‌گفتند همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد روحانی نگذاریم و نامزد پوششی هم داشته باشیم. عده دیگری معتقد بودند نامزد پوششی نه به‌واسطه رقیب روحانی یا آلترناتیو، بلکه به‌واسطه این است که اگر روحانی ردصلاحیت شد، جایگزین داشته باشیم مثل سال 92 که با رد صلاحیت مرحوم هاشمی، روحانی جایگزین شد. ثبت‌نام جهانگیری با انگیزه دوم صورت گرفت و اگر یک در هزار روحانی رد صلاحیت شد اصلاح‌طلبان غافلگیر نشوند و نامزدشان جهانگیری باشد.

زیباکلام با بیان اینکه روحانی بخشی از آنچه را که توانست در زمینه اقتصاد انجام داد و آن بخشی که انجام نشد قابل بحث است، گفت: باید دید کدام بخش از عدم تحقق وعده‌ها به روحانی بر می‌گردد و چقدر به بیرون قوه مجریه مرتبط است. بخش‌های مهمی از اقتصاد زیر نظارت روحانی و قوه مجریه نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ثبت‌نام محمد هاشمی در انتخابات گفت: ثبت‌نام محمد هاشمی و اسحاق جهانگیری ذیل روحانی تعریف می‌شود و این دو به نفع روحانی کنار خواهند رفت. اصلاح طلبان یک نامزد دارند و آن هم روحانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.