اگر شما دلتان بخواهد فناوری مورد استفاده خود را به‌روز کنید یا از یک فناوری جدید و تازه به بازار آمده استفاده کنید ولی نتوانید، آیا باز هم خوشحال هستید و از جذاب بودن پیشرفت فناوری سخن می‌گویید؟

پیشرفت فناوری و افزایش نابرابری اجتماعی

قدس آنلاین - پیشرفت فناوری برای همه هیجان انگیز است، حتی برای پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که عادت کرده‌اند تمام کارهایشان را خودشان انجام دهند. اما این پیشرفت تا کجا هیجان انگیز است؟ آیا اگر هر یک از ما نتوانیم از این فناوری‌هایی که سرعت پیشرفت سرسام آور و چشمگیری هم دارند، استفاده کنیم، باز هم برایمان هیجان انگیز خواهد بود؟ پاسخ شما چیست؟ اگر شما دلتان بخواهد فناوری مورد استفاده خود را به‌روز کنید یا از یک فناوری جدید و تازه به بازار آمده استفاده کنید ولی نتوانید، آیا باز هم خوشحال هستید و از جذاب بودن پیشرفت فناوری سخن می‌گویید؟

* آیا شما از پیشرفت فناوری راضی هستید؟

مطمئناً پاسخ درصد بالایی از افراد به پرسش بالا، خیر خواهد بود. چرا؟ خب معلوم است، چون اگر نتوانیم بهره مفیدی از پیشرفت و به‌روزرسانی یک فناوری در زندگی روزمره خود ببریم، پس بهبود آن فناوری چه فایده‌ای برایمان خواهد داشت؟

حتماً شما هم تا به حال با موارد عنوان شده مواجه شده‌اید؛ پیشرفت فناوری ماشین‌های لباسشویی، بهبود فناوری برقراری تماس و گرفتن تصاویر با کیفیت توسط گوشی هوشمند یا به روز رسانی فناوری‌های یک خودروی سواری، کدام یک از این‌ها درست چند ماه بعد از آخرین خرید شما رخ داده است؟ آیا از پیشرفت پر سرعت فناوری راضی هستید؟

* به گَرد راه فناوری هم نرسیدیم!

چندین سال قبل، زمانی که یک فناوری جدید وارد بازار می‌شد و یا فناوری جدیدی رونمایی می‌شد، مردم استقبال زیادی از آن می‌کردند و این موضوع هیجان و شور و شوق بسیاری برایشان به همراه داشت. در آن سال‌ها در طی چند ماه مردم تلاش می‌کردند آن فناوری جدید را خریداری کنند و از فواید و کاربردهای آن بهره مند شوند. در تمام آن مدت، فناوری اشاره شده، قرص و محکم سر جای خود می‌ماند و جز چند تغییر جزیی در ظاهرش، شاهد تغییرات دیگری در امکانات آن نبودیم. به این ترتیب، همه می‌توانستند بهره‌های لازم را از این فناوری کسب کنند و هر سال تنها چند مدل محدود از یک فناوری، آن هم با چندین تغییر جزیی محدود به بازار می‌آمد و قیمت مدل‌ها نیز تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند.

اما در چند سال اخیر، پیشرفت و تغییر فناوری‌های مختلف، بقدری سرعت دارد که ما به گَرد راه پیشرفت‌ها و تغییرات آن‌ها هم نمی‌رسیم. تنوع محصولات و برندها، تفاوت کاربردها و اختلاف شدید قیمت‌ها برخی از مردم را در همراهی با پیشرفت فناوری ناتوان کرده است، تا جایی که برخی افراد، از پیگیری فناوری‌ها و همگامی با آن‌ها منصرف شده‌اند و استفاده از فناوری‌های قدیم خود را به فناوری‌های جدید موجود در بازار ترجیح داده‌اند!

* پیشرفت فناوری و نابرابری اجتماعی

زمانی که فناوری پیشرفت می‌کند، بسیاری از کارها رباتیک می‌شود، در نتیجه عده زیادی از کارگران، شغل خود را از دست می‌دهند. بدین ترتیب سطح درآمدی درصدی از جامعه کاهش می‌یابد و این موضوع، نخستین دلیل برای بروز نابرابری اجتماعی در نتیجه پیشرفت فناوری است.

گذشته از این جریان واضح، همواره پیشرفت فناوری با گران‌ترشدن آن همراه بوده است. بدین ترتیب همه افراد یک جامعه، قادر به استفاده از یک فناوری جدید و گران نیستند و همین امر سبب ایجاد نابرابری‌های اجتماعی می‌شود. نمی‌توانیم انکار کنیم که همه ما تمایل داریم که همیشه از بهترین فناوری موجود در لوازم و وسایل زندگی خود بهره گیریم، از یک خودروی پیشرفته و یک لپ تاپ قوی و باریک گرفته تا جدیدترین گوشی هوشمند مجهز به با کیفیت ترین دوربین و جدیدترین امکانات روز موجود در بازار با شفاف ترین صدا و تصویر. اگر در این بین نیز، ما آن کسی باشیم که هزینه خرید همه این‌ها را داشته باشیم، باز هم این نابرابری برای ما خطرناک خواهد بود، زیرا در جوامع امروزی، به هر اندازه که نابرابری اجتماعی وجود داشته باشد، به همان میزان درصد سرقت، زورگیری و جرم‌های مشابه افزایش خواهد یافت.

نابرابری اجتماعی، همواره مشکلات عدیده‌ای به همراه داشته است. یکی از علت‌های آن نیز می‌تواند پیشرفت سریع و چشمگیر فناوری باشد. در این بین فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده صحیح از فناوری، می‌تواند مشکلات ناشی از پیشرفت فناوری را به میزان مؤثری کاهش دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.