نمایندگان مجلس با تشکیل شعب تخصصی جرایم زیست محیطی در هر حوزه قضایی موافقت کردند.

شعب جرایم زیست محیطی در دادگاه ها تشکیل می شود

 به گزارش «قدس آنلاین»،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز صبح و ادامه بررسی بخش های پایانی لایحه هوای پاک، با تصویب ماده ۳۲ این لایحه مقرر کردند شعب تخصصی جرایم زیست محیطی در دادگاه ها تشکیل شود.

براساس این ماده «برای رسیدگی به تخلفات و جرایم موضوع این قانون، به تشخیص رئیس قوه قضاییه، شعبه تخصصی در حوزه قضایی اختصاص می یابد.

تبصره ۱: آن دسته از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست که دوره آموزش ضابط دادگستری را زیرنظر دادستان مربوطه طی کرده باشند، برای اجرای مفاد این قانون به عنوان ضابط دادگستری تعیین می شوند.

تبصره ۲: وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها و مراتع) و سازمان حفاظت محیط زیست، در دعاوی حقوقی و کیفری ناشی از فعالیت ها، وظایف و تکالیف قانونی موضوع این قانون، از پرداخت هر گونه هزینه دادرسی معاف هستند.»

این ماده با ۱۳۲ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

نمایندگان در ادامه همچنین با تصویب ماده ۳۳ لایحه هوای پاک مقرر کردند که ۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از اجرای این قانون به حساب خزانه داری کل کشور واریز می شود تا صرفاً در جهت مقابله با منابع آلوده کننده هوا هزینه شود.

تعدیل میزان جریمه خسارت های وارده به محیط زیست مندرج در این قانون، هر دو سال یک بار توسط سازمان محیط زیست با همکاری دستگاه های ذیربط صورت می گیرد و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

این ماده نیز با ۱۴۲ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.