مشهد- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به جزئیات را ه اندازی دانشکده پزشکی، از اعطای بورسیه تحصیلی دانشگاه امام رضا(ع) مشهد از مهرماه سال جاری خبر داد.

دانشجویان خارجی با بورسیه تحصیلی در دانشکده پزشکی دانشگاه امام رضا(ع) جذب می شوند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مجتبی بهنام تقدسی با بیان این مطلب اظهار کرد: این طرح، یکی از طرح های ویژه در حوزه توسعه جذب دانشجویان بین المللی (خارجی) می باشد که مخصوص دانشجویان مستعد علمی و فرهنگی کشورهای همسایه و منطقه افغانستان، عراق، پاکستان، لبنان، سوریه، یمن و... است.

وی ادامه داد: این طرح که با موافقت و حمایت رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) از مهرماه سال ۱۳۹۶ در این دانشگاه به اجرا در می آید و نقش مؤثری در حوزه توسعه جذب دانشجویان خارجی و توسعه گردشگری علمی در کشور خواهد داشت.

بهنام تقدسی با اشاره به امضای تفاهم نامه راه اندازی دانشکده پزشکی در این دانشگاه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطرنشان کرد: مطابق بند چهارم از موارد مندرج در منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، این نهاد مقدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می تواند در کشور و جهان اسلام اثرگذاری فرهنگی داشته باشد و امضای این تفاهم نامه در جهت راه اندازی دانشکده پزشکی با رویکرد جذب دانشجویان خارجی، توجه به توسعه گردشگری علمی در کشور و نیز تلاش برای جامه عمل پوشاندن به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه اثرگذاری فرهنگی آستان قدس رضوی در جهان اسلام می باشد.

وی تأکید کرد: جذب دانشجو برای رشته پزشکی در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) فقط ویژه دانشجویان خارجی بوده و در حال حاضر جذب دانشجویان داخلی در این رشته در دستور کار این دانشگاه قرار ندارد.

معاون آموزشی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) اشاره کرد: کشورهایی که در این طرح در زمینه جذب دانشجویان خارجی در اولویت قرار دارند در حال حاضر کشورهای همسایه عراق، پاکستان، افغانستان و کشورهای منطقه لبنان، سوریه، یمن و... هستند.

وی در ارتباط با چگونگی مطرح شدن این ایده و طرح جذب دانشجوی خارجی در رشته پزشکی اظهار داشت: این طرح از آنجا ناشی می شود که آستان قدس رضوی دارای ظرفیت بالایی در حوزه بهداشت و درمان و عرصه سلامت می باشد و وجود بیمارستان فوق تخصصی رضوی با ۳۲۰ تختخواب، شرکت داروسازی ثامن، دارالشفای امام(ع) و مؤسسه دارویی رضوی گواه قابل توجهی بر این ادعاست و راه اندازی دانشکده پزشکی و جذب دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه و منطقه، علاوه بر توجه و کمک به ارتقای موضوع بهداشت و سلامت در این کشورها، در زمینه تقویت و جذب گردشگران علمی، کمک شایانی به کشور عزیزمان ایران کرده و به همین دلیل این دانشگاه وارد عرصه امضای تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده است.

بهنام تقدسی با بیان اینکه قرار است براساس هماهنگی های صورت گرفته و پس از کسب مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هر سال حدود ۵۰ دانشجوی خارجی در رشته پزشکی جذب این دانشگاه شوند، تصریح کرد: به طور طبیعی در سال های اولیه تا راه اندازی کامل این رشته و مطابق این تفاهم نامه، از برخی از امکانات و ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده خواهد شد و در راه اندازی این دانشکده اولویت با رشته پزشکی بوده و در سال های آینده رشته های دندانپزشکی، داروسازی و... نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی به برپایی و تشکیل کمیته برنامه ریزی در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) نیز اشاره کرد و افزود: هم اکنون کمیته برنامه ریزی این دانشگاه در رشته های پزشکی با حضور برجسته ترین پزشکان و استادان رشته های علوم پزشکی دایر شده است که به مباحث و برنامه ریزی جهت برگزاری هر چه بهتر و بیشتر دوره های آموزشی رشته های مزبور در این دانشگاه می پردازد.

معاون آموزشی دانشگاه امام رضا(ع) در این زمینه یادآور شد: یکی از اقدام های صورت گرفته توسط این کمیته، تلاش برای راه اندازی ۹ آزمایشگاه علوم پایه مورد نیاز رشته های علوم پزشکی می باشد که با تلاش اعضای این کمیته در حال پیگیری است.

بهنام تقدسی به تأمین و جذب اعضای هیئت علمی تمام وقت در رشته های علوم پزشکی مورد نیاز نیز اشاره کرد و ابراز داشت: جذب اعضای هیئت علمی تمام وقت در رشته های علوم پزشکی و تأمین و توسعه فضای فیزیکی آموزشی، علمی و پژوهشی مورد نیاز از اولویت ها و موارد مهم و مورد توجه در این کمیته به شمار می آید.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ دانشجوی خارجی در رشته های علوم انسانی و فنی مهندسی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: علاوه بر رشته های علوم پزشکی، در حال حاضر طرح توسعه جذب دانشجوی خارجی در رشته های علوم انسانی و فنی مهندسی نیز در کمیته های جداگانه در این دانشگاه در حال بررسی است.

این استادیار دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در ارتباط با بازتاب آینده اینگونه اقدام ها در آستان قدس رضوی عنوان کرد: مهمترین دستاورد اجرایی اینگونه طرح ها در بلندمدت در سطح کشورهای همسایه و منطقه، نیل به خودکفایی علمی و فناوری این کشورها و ارتقای همبستگی فرهنگی و مذهبی و در نهایت تقویت امنیت ملی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.