کرج- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت که برای خاطیان و آلوده کنندگان رودخانه حفاظت شده کرج مجازات های سخت نقدی و کیفری در نظر گرفته شده است.

آلوده کنندگان رودخانه کرج به صورت نقدی و کیفری مجازات می شوند

به گزارش قدس آنلاین، رودخانه کرج یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های دامنه جنوبی البرز است که در حدّفاصل بیلقان تا دیزین واقع شده است. این رودخانه که ۷۵ کیلومتر طول دارد، از کوه کلون بستک در ارتفاعات خرسنگ سرچشمه می‌گیرد و در تمام طول مسیر خود از شیب تند دره‌ها و صخره‌ها عبور می‌کند و در نهایت به دریاچه نمک واقع در نزدیکی شهر قم می‌ریزد. اما واژگونی یک تانکر حامل روغن سوخته در روزهای گذشته در محور کرج - چالوس در مسیر رودخانه به آلودگی این رودخانه انجامید. 

حمیدرضا لشگری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج در این باره گفت: در این حادثه که در دور راهی نوجان اتفاق افتاد مقداری روغن سوخته که از واحدهای صنفی خدماتی جمع آوری شده بود، وارد رودخانه کرج و منجر به آلودگی آن شد.
وی اظهار داشت: با اقدام به موقع نیروهای حفاظتی محیط زیست و کارکنان آب منطقه ای بیلقان بیشتر این روغن سوخته ها جمع آوری و خودرو نیز از محل دور شد.
لشگری با بیان اینکه بعضی از مواقع شاهد آلودگی های نفتی رودخانه کرج هستیم، گفت: بیشتر این آلودگی ها مربوط به زمان تخلیه سوخت از خودروی حامل سوخت برای محل های مسکونی و خدماتی است که ناشی از بی احتیاطی راننده و اتصالات، بست ها و لوله های قدیمی مخزن های سوخت است.
لشگری با اشاره به اینکه سال گذشته نیز یک مورد واژگونی خودرو حامل سوخت در محور کرج- چالوس داشتیم، افزود: با این گونه موارد شاید سالانه یک یا ۲ بار روبرو شویم ولی بیشتر با آلودگی رودخانه از طریق مواد نفتی و سوختی هستیم.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز چنین مواردی جلساتی با شرکت پخش فراورده های نفتی استان داشتیم تا برای آگاه سازی رانندگان تانکرهای حمل سوخت اقدامات لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه مردم و مالکان واحدهای مسکونی و خدماتی در امر نشت مواد سوختی تقصیر چندانی ندارند، گفت: ولی این افراد بایستی در زمان تخلیه سوخت نیز در محل حضور داشته باشند ولی اکثرا رانندگان تانکرها بدون حضور مالکان اقدام به تخلیه سوخت می کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج افزود: در صورتیکه رانندگان تانکرهای حمل سوخت و یا دیگر افراد احتیاط های لازم را برای جلوگیری از آلودگی رودخانه کرج نداشته باشند، قانون مجازات های سختی را اعم از نقدی و کیفری (حبس) برای آنان در نظر گرفته است.
لشگری در ادامه با اشاره به اینکه منابع آلاینده رودخانه کرج چند دسته هستند، اظهار داشت: یکی دیگر از منابع آلاینده واحدهای تولیدی لبنیات مستقر در این محور هستند که از سال گذشته تمام این واحدها ملزم به استاندارد سازی فاضلاب هایشان شدند.
وی گفت: فقط یکی ۲ واحد دیگر در این منطقه باقی مانده اند که در حال نصب پکیج و ساخت تصفیه خانه فاضلاب هستند.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: رستوران ها و واحدهای پذیرایی خدماتی این محور نیز ملزم به نصب مخزن سپتیک شده اند که تمام واحدها به جز یکی دو واحد مابقی مجهز به این سیستم هستند.
وی افزود: بر اساس الزامات موجود این مخزن ها باید در مدت زمان مشخص توسط تانکرهای حمل فاضلاب تخلیه و در مکان های پیش بینی شده تخلیه شوند.
لشگری در ادامه با اشاره به اینکه اغلب در بحث تخلیه تانکرهای حمل فاضلاب با تخلفاتی روبرو هستیم، گفت: در اقدامی، صنف مربوط به این تانکرها اقدام به نام نویسی از صاحبان این خودروها کردند تا مجوزهای لازم به آنان ارایه شود.
وی افزود: با هماهنگی های انجام شده با راهنمایی رانندگی و پلیس راه مقرر شده تا فقط تانکرهای شناسایی شده و دارای مجوز در این محور تردد کرده و بتوانند فاضلاب هایشان را در مکان های تعبیه شده تخلیه کنند.
وی بیان داشت: قبل از این گاها رانندگان این تانکرها برگه هایی را منوط به تخلیه تانکرهایشان در محل های مربوطه ارایه می دادند در حالیکه شاید صاحبان واحدها و یا این رانندگان شبانه به صورت غیرقانونی در رودخانه تخلیه می کردند ولی اکنون با شناسایی این تانکرها، باید رانندگان گزارش لازم را در خصوص اینکه فاضلاب را چه زمانی و از کدام رستوران تخلیه کرده اند و هم اینکه در چه زمانی در محل مناسب تخلیه کرده اند ارایه دهند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج با بیان اینکه رودخانه کرج هم اکنون آلودگی جدی ندارد و نتایج ایستگاه های سنجش نشان از استاندارد بودن آب آن دارد، افزود: این استاندارد بودن نشان از استاندارد بودن کار ما دارد ولی دلیل اصلی این امر خروشان بودن رودخانه است که منجر به تصفیه ذاتی آن می شود.
وی اظهار داشت: علیرغم تصفیه ذاتی و خروشان بودن رودخانه بایستی در مقابل منابع آلاینده بایستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.