وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد که یک راهکار سیاسی از طریق مذاکرات با میانجی گری سازمان ملل برای حل و فصل جنگ یمن لازم است.

جنگ یمن نیاز به یک راهکار سیاسی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا امروز سه شنبه در نخستین سفرش به عربستان سعودی، گفت: برای حل و فصل جنگ و درگیری در یمن نیاز به یک راهکار سیاسی از طریق مذاکره با میانجی گری سازمان ملل است.

این در شرایطی است که مقام های رسمی اعلام کردند: آمریکا قصد دارد نقش خود در جنگ یمن را با ارسال کمک های مستقیم بیشتر به متحدان خود در خلیج فارس افزایش دهد.

حداقل 10 هزار نفر در تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن کشته شده و بیش از 3 میلیون نفر نیز آواره و بی خانمان شده اند. جنگ یمن وارد سومین سال خود شده است. میلیون ها نفر نیز با بحران کمبود مواد غذایی روبرو هستند.

ماتیس در جمع خبرنگاران در ریاض مدعی شد: برای مدت زیادی است که شاهد شلیک موشک هایی توسط حوثی ها به سوی عربستان سعودی هستیم که توسط ایران عرضه شده است، با توجه به تعداد انسان های بیگناهی که در یمن کشته می شوند، این روند باید متوقف شود.

تاکنون 7 قرارداد آتش بس بین دو طرف نقض شده و مذاکرات صلح با میانجی گری سازمان ملل نیز به بن بست رسیده است. ماتیس افزود: ما به همراه متحدان و شرکای مان سعی می کنیم تا طرف های مختلف را به میز مذاکره بازگردانیم.

وزیر دفاع آمریکا اشاره ای به جزییات حمایت بیشتر واشنگتن از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نکرده ولی گفته است که وی به دنبال تعمیق روابط دو کشور در این سفر خواهد بود.

جان آلترمن رئیس برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی در این باره گفت: عربستان از نظر راهبردی نگران ایران است. نگرانی کوتاه مدت عربستان این است که برای ایرانی ها در یمن چگونه پیام بفرستد و آنها دوست دارند تا از حمایت همه جانبه آمریکا برخوردار شوند.

این در حالی است که ائتلاف سعودی با حمایت آمریکا هنوز به تجاوز گری در یمن ادامه می دهد.

نمایندگان آمریکایی ضمن ابراز نگرانی نسبت به تلفات غیرنظامیان در جریان حملات ریاض به یمن، با امضای نامه ای خطاب به رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و جیمز ماتیس وزیر دفاع این کشور، خواستار ارائه اطلاعات بیشتری درباره فروش بمب های هوشمند به عربستان سعودی شدند.

در دسامبر 2016 دولت اوباما تصمیم گرفت تا فروش سیستم های نظامی تولید شده توسط شرکت ریتون را به عربستان سعودی متوقف کند.

ترامپ قبلا اعلام کرده است که قصد دارد موانع فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای خارجی را هموار کند تا از یک طرف به ایجاد اشتغال در آمریکا کمک کند و از سوی دیگر به کشورهای شریک و متحد آمریکا برای مقابله با تروریسم کمک نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.