جامعه-روز گذشته نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی را به تصویب رساندند.طرحی که تصویب نهایی آن با پرسش‌های متعددی مواجه خواهد بود.

چابک سازی دولت یا گامی برای افزایش محدودیت‌ها

علی پور: طیبه سیاووشی عنایتی، نماینده مردم تهران و از موافقان این طرح به گزارشگر ما می‌گوید: تبدیل این سازمان به وزارتخانه اهمیت توجه به حوزه‌های،میراث ملی و صنایع دستی را نشان می‌دهد.البته توجه به «صنایع دستی» نشان دهنده اولویت‌های ما برای حفظ روستاییان در سکونتگاه‌های آن‌هاست تا از این طریق مانع مهاجرت به شهرها و گسترش حاشیه نشینی شویم.در حال حاضر زمان توجه به صنایع بزرگ سپری شده و باید به صنایع خُرد مثل صنایع روستایی و گردشگری توجه کرد.

وی ادامه می‌دهد: وزارتخانه یاد شده با توجه میزان بودجه و اختیاراتی که کسب می‌کند باید پاسخگوی مجلس باشد که این موظف کردن برای جوابگویی و افزایش دایره نظارت از مسایل قابل توجه در تصویب این طرح است.

این نماینده خانه ملت می‌افزاید: از سیاست‌های تصمیم سازان کشور کوچک و چابک سازی دولت است،همچنین زیرساخت‌های حوزه گردشگری به هیچ وجه مناسب نیست و در عرصه صیانت از مواریث فرهنگی خود با چالش‌هایی مواجه هستیم، اما تغییر این سازمان به وزارتخانه می‌تواند در کاهش مشکلات اثر بخش باشد.

مهرداد لاهوتی نیز به عنوان نماینده طراحان با تأکید بر این که صنعت گردشگری به تدریج به سمتی می‌رود که جایگزین صنعت نفت شود خاطرنشان می‌کند: کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر دارای جاذبه‌های گردشگری در دنیاست و بر اساس سند چشم انداز باید در افق ۱۴۰۴ با پیش‌بینی ۲۰ میلیون گردشگر، ۳۰ میلیارد دلار کسب کند. در حالی که الان درآمد گردشگری ما کمتر از یک میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: امروز آثار و ابینه تاریخی ما یکی پس از دیگری در حال تخریب است و بخش‌های خصوصی متولی این بناها نیز سرگردان هستند.

طرحی که شاید گره گشا نباشد

دکتر مهدی حجت که خود زمانی سکاندار سازمان میراث فرهنگی بوده نسبت به این تغییرات چندان خوش بین نیست.او با تأکید بر این که مشکلات امروز این مجموعه سازمانی نیست که با تشکیل وزارتخانه حل شود؛ به گزارشگرما می‌گوید: من معتقدم این تصمیم‌گیری که سازمان مزبور به شکل وزارتخانه اداره شود یا در قالب سازمان؛ تأثیر جدی بر کاهش مشکلات ندارد.زیرا مشکلات این مجموعه از جنس اینگونه مقوله‌ها و تغییرات نیست.

از سیاست‌های تصمیم سازان کشور کوچک و چابک سازی دولت است،همچنین زیرساخت‌های حوزه گردشگری به هیچ وجه مناسب نیست و در عرصه صیانت از مواریث فرهنگی خود با چالش‌هایی مواجه هستیموی می‌افزاید:برخی معتقدند با تغییر ساختار از سازمان به وزارتخانه بودجه آن رشد خواهد داشت حال آنکه سازمان میراث فرهنگی در حال حاضر نیز از بودجه مصوب برای اداره خود برخوردار است.

این بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی اضافه می‌کند:عده‌ای می‌گویند با تغییرات پیش رو تعامل این سازمان با دستگاه‌ها و سایر وزارتخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند. حال آنکه رئیس سازمان میراث فرهنگی در حال حاضر هم در جلسات هیئت دولت شرکت کرده و روابط کافی با دیگر دستگاه‌ها دارد.

این فعال میراث فرهنگی با اشاره به دغدغه‌های خود گفت:با تغییر این ساختار به وزارتخانه نظارت مجلس بر این مجموعه افزوده می‌شود. به این ترتیب این نهاد در تعیین و تصویب مدیریت وزارتخانه میراث اثرگذار خواهد بود.در واقع این تغییر در افزایش محدودیت‌های این مجموعه نقش خواهد داشت این درحالیست سازمان‌هایی که ریاست آن بر عهده معاون رئیس جمهور است دست بازتری برای اجرای برنامه‌ها دارند.

چالش‌های انکارناپذیر

حجت ادامه می‌دهد: درحال حاضر تمام مشکلاتی که یک سازمان می‌تواند با آن مواجه شود در سازمان میراث فرهنگی مشهود است. چنانکه نیروی انسانی یک مجموعه باید در سطح تخصصی مطلوب باشد اما با وجود بیش از ۸ هزار نیروی انسانی مشغول به کار در سازمان مذکور به دلیل استخدام‌های بی‌ضابطه درحال حاضر۵۰ درصد پرسنل زیر دیپلم هستند.

وی می‌گوید:این مجموعه با چالش توزیع اختیارات در استان‌ها و شهرستان‌ها مواجه است به طوری که نقشی از مدیریت ستادی در این مجموعه‌ها دیده نمی‌شود چرا که تعیین مدیران استانی و شهرستانی براساس رأی افراد در این مناطق صورت می‌گیرد.همچنین اثرگذاری و توجه به مواریث فرهنگی ومعنوی و همچنین صنایع دستی در زیرسایه تأکید افزونتر بر جایگاه گردشگری کمرنگ شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.