نتایج نظرسنجی موسسه ایران پُل حاکی از آن است که سیاست خارجی دولت یازدهم در حل مشکلات اقتصادی جامعه ناکارآمد و در زندگی مردم تاثیری برجای نگذاشته است.

ناکارآمدی سیاست خارجی دولت یازدهم در حل مشکلات اقتصادی/ نارضایتی ۵۵ درصدی از عملکرد اقتصادی

  به گزارش «قدس آنلاین»،  یک ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی مانده است، اهمیت انتخابات ایران بر تحولات منطقه ای و جهانی آنقدر هست که موسسات بین المللی هم مدام آنرا رصد کرده و در خصوص آن اقدام به انجام نظرسنجی کنند. مرکز افکار سنجی «ایران پُل» که در تورنتو کانادا قرار دارد، اخیرا جدیدترین نظرسنجی خود در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۵ فروردین (۱۱ تا ۱۴ آوریل)  را  در حالی منتشر کرده است که حائز نکات بسیار مهمی در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات  ریاست جمهوری ایران است.

در نظرسنجی این موسسه کانادایی که همکار دانشگاه مریلند آمریکاست، از جامعه آماری ۱۰۰۵ نفر نظرخواهی شده و در قالب ده پرسش اصلی به بررسی رویکرد، عملکرد و محبوبیت برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می پردازد.

بر اساس نتایج منتشر شده، از جامعه آماری این نظرسنجی حدود ۹ درصد از زندگی راحت و مرفه، ۳۷ درصد از سطح زندگی متوسط و ۵۲ درصد نیز در سطح زندگی نامناسبی قرار دارند.

اما آنچه که در نتایج این نظرسنجی مشهود و برجسته است نظر شرکت کنندگان در مورد عملکرد دولت یازدهم و اوضاع اقتصادی کشور در چهارسال گذشته است به طوریکه تنها ۱۱ درصد اظهار کرده اند وضعیت اقتصادی آنها رشد پیدا کرده در حالی که ۳۵ درصد گفته اند وضعیت اقتصادی آنها داری تنزل بوده و ۵۱ درصد نیز معتقدند که تغییری در وضعیت مالی آنها به وجود نیامده است.

بررسی نتایج منتشره از این نظرسنجی نشان می دهد که معضلات اقتصادی چون بیکاری، معضلات اقتصادی و فاصله طبقاتی در صدر لیست مشکلات پیش روی رئیس جمهور آینده خواهد بود به طوریکه معضل بیکاری با فراوانی ۵۵ درصد از نظر شرکت کنندگان مهمترین مشکل جامعه است؛ درحالی که مسائلی مانند سیاست خارجی، تحریم ها و مسائل مربوط به توافق هسته ای در کمترین میزان اهمیت قرار دارند.

در کنار این موضوع ۵۲ درصد از شرکت کنندگان پیش بینی کرده اند که وضعیت اقتصادی کشور در آینده بدتر می شود در حالی که ۳۱ درصد معتقدند اوضاع در آینده بهتر می شود و در کنار آن نیز ۵۵ درصد معتقدند دولت فعلی در حل معضلات اقتصادی عملکردی نامطلوب داشته و توفیقی در این راه کسب نکرده است.

به نظر می رسد چهارسال پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب که مبنای آن رونق تولید و ایجاد شغل است، دولت یازدهم در زمینه اشتغال و رونق تولید توفیق خاصی بدست نیاورده چراکه کماکان معضل اشتغال اصلی ترین مشکل پیش روی اقشار جامعه خصوصا جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

از طرفی تکیه دولت روحانی به توافق برجام و تلاش برای کسب دستاوردی از آن  نیز با نقض پی در پی آن توسط کشورهای غربی خصوصا ایالات متحده و وضع تحریم های جدید بی نتیجه مانده و سبب گردید تا  این توافق، تاثیر ملموسی در زندگی مردم نداشته باشد به طوریکه ۷۲ درصد از شرکت کنندگان معتقدند نتایج مذاکرات هسته ای و دستاورد آن یعنی برجام، هیچ تاثیری در زندگی آنها تاکنون نداشته است.

در ادامه نتایج این نظرسنجی به بررسی محبوبیت تعدادی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پرداخته شده و شش شخصیت مطرح از طیف های مختلف مانند حسن روحانی، محمود احمدی نژاد، سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، حمید بقایی و اسحاق جهانگیری را از نظر محبوبیت مورد بررسی قرار داده است.

در نتایج این بخش که در چهار شاخص خیلی محبوب، تا حدودی محبوب، تا حدودی نامحبوب و خیلی نامحبوب دسته بندی شده است در مجموع دو شاخص خیلی محبوب و تا حدودی محبوب،  محمدباقر قالیباف با ۶۷ درصد محبوبیت بالاتر از حسن روحانی با ۶۲ درصد محبوبیت قرار گرفته است.

یکی از دلایل کاهش محبوبیت روحانی را میتوان رشد فزاینده مشکلات اقتصادی ایران و عملکرد اقتصادی ضعیف دولت در کنار پاسخگو نبودن در برابر آن عنوان کرد به طوری که وعده انتخاباتی حل ۱۰۰ روزه مشکلات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال ۹۲ نیز پس از گذشت ۴ سال به کتمان آن در نشست خبری اخیر رئیس جمهور ختم شد.

این کاهش محبوبیت سبب شده تا شرکت کنندگان در این نظر سنجی احتمال از دست دادن کرسی ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو برای حسن روحانی را محتمل بدانند به طوریکه ۵۶ درصد معتقدند که روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت موفق به راهیابی مجدد به پاستور نخواهد شد و اولین رئیس جمهور تک دوره ای تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.

اما یکی دیگر از نکات جالب و بارز این نظرسنجی بررسی توانمندی سه نامزد احتمالی ریاست جمهوری یعنی حسن روحانی، محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی است.

بر اساس آمار نظرسنجی موسسه «ایران پُل» سیاست خارجی اصلی ترین نقطه قوت حسن روحانی است در حالی که از نظر شرکت کنندگان توانمندی محمدباقر قالیباف در حل معضلات اقتصادی، بیکاری و مشکلات زیست محیطی بیش از سایرین است و نقطه قوت سید ابراهیم رئیسی نیز مبارزه با فساد و حمایت از محرومان است.

با بررسی نتایج این نظرسنجی و در کنار هم قرار دادن آنها می توان دریافت جامعه به این نتیجه رسیده که دستیابی به وضعیت اقتصادی بهتر و رونق تولید و اشتغال پایدار در گرو توجه به توان داخلی است و سیاست خارجی دولت یازدهم تا کنون نتوانسته گره ای از اقتصاد کشور باز کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.