| بین الملل /احمد یوسفی صراف| پس از شوک رسانه ای که دیروز نخست وزیر انگلستان به جامعه اروپا وراد کرد، امروز «ترزا مای» نخست وزیر انگلستان در یادداشتی کوتاه توضحی داده است که چرا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان کشورش شده است. وی در این یادداشت تاکید کرد «من تصمیم خود برای برگزاری انتخابات سراسری را برای روز پنج شنبه 8 ژوئن اعلام کردم تا رهبری مقتدر و باثباتی که کشور در طول مذاکرات برگزیت(خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و بعد از آن نیازمندش است، به دست آید.»

برگزیت با عجله انجام می شود

توضیحات نخست وزیردر روزنامه تلگراف

این یادداشت که در روزنامه تلگراف انگلستان به چاپ رسید می افزاید «از این واقعیت که دیگر احزاب هم گفتند در جلسه مجلس عوام از آن تصمیم حمایت می‌کنند، استقلال می‌کنم. این تصمیمی نیست که من با ضعف آن را اتخاذ کرده باشد بلکه در زمان نخست وزیر شدن (که 9 ماه پیش بود) اولویت من ایجاد ثبات در کشور بعد از آن چالش بلندمدت همه‌پرسی بود.»

وی تاکید کرد، بر این باور است که منافع ملی بریتانیا ایجاب می‌کند اکنون انتخابات سراسری برگزار شود چراکه این تنها راه برای ایجاد اطمینان و ثبات در کشوریست که در حال خروج از اتحادیه اروپاست و تنها اکنون نیازمند ثبات نبوده و 5 سال آینده به ثبات نیازمند است.رسیدن به توافقی مناسب برای بریتانیا، اولویت من است اما شکاف‌هایی که در وست‌مینیستر (پارلمان بریتانیا) و در میان اکثریت دولت وجود دارد خطر تضعیف موضع ما در زمان برگزاری مذاکرات را به دنبال خواهد داشت

ترزا می ادامه داد «زمانی که کشور رو به سوی اتحاد بیشتر است، وست‌مینیستر دچار شکاف شده. احزاب مخالف به غلط بر این باورند که چون اکثریت دولت کوچک است راه حل ما ضعیف خواهد بود و آن‌ها می‌توانند جهت ما را تغییر دهند و همه این‌ها اقداماتی که باید برای آمادگی برگزیت انجام دهیم را به مخاطره انداخته و دست ما را در مذاکرات پیش رو ضعیف می‌کند. اکنون زمان آن رسیده که این تردید را به پایان رسانده و انتخابات سراسری در ماه ژوئن در همین راستا انجام خواهد گرفت

می در ادامه گفت منتظر ماندن تا سال 2020 که موعد برگزاری انتخابات سراسری آتی است، منجر به افزایش تردیدها و بی‌ثباتی در زمانی خواهد شد که این ثبات حیاتی است چراکه مذاکرات برگزیت به مرحله‌ای حساس و مشکل خواهد رسید. وی همچنین هشدار داد، شکاف ها داخل وست‌مینیستر می‌تواند توان بریتانیا برای موفقیت در مذاکرات برگزیت را به خطر بیاندازد و بی‌ثباتی و تردید را دقیقا در زمانی که کشور باید آماده استفاده از فرصت‌ها باشد، بوجود بیاورد.

واکنش آمریکا و آلمان به انتخابات زودهنگام انگلیس

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس درباره تلاش او برای برگزاری انتخابات زودهنگام در هشتم ژوئن بیانیه کوتاهی صادر کرد. در این بیانیه بدون ذکر جزئیاتی درباره تماس تلفنی آمده است: رئیس‌جمهوری ترامپ برای مردم انگلیس در روند انتخاباتی آنها آرزوی موفقیت کرد.  

ترامپ پیشتر هم نتایج رفراندوم سال گذشته انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا را ستوده بود. ترامپ که اواخر ژانویه در کاخ سفید میزبان ترزا می بود، ‌ به او گفت که بریگزیت می‌تواند چیز فوق‌العاده‌ای باشد.

از سوی دیگر زیگمار گابریل، ‌ وزیر امور خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد انتخابات آتی در انگلیس بتواند شفافیت و مسوولیت‌پذیری بیشتری در روند مذاکرات خروج اتحادیه اروپا فراهم کند. گابریل در مصاحبه‌ای گفت: مسوولیت و اعتبار بیش از هر چیز دیگری پس از رای مردم انگلیس به بریگزیت اهمیت دارد. عدم اطمینان مناسب روابط اتحادیه اروپا – انگلیس نیست.

انگشت اتهام می به سوی احزاب

اما با دقت به بیانیه ای که وی در مقابل دفتر کار خود خواند، می توان نتیجه گرفت که ترزا می به صراحت اما غیر مستقیم، رهبران و سایر اعضای احزاب دیگر را محکوم نمود که با بازی خود برگزیت را در مخاطره قرار داده اند. در نتیجه، وی با بیانیه خود و اعلام برگزاری انتخابات سراسری پارلمانی در انگلستان، غیر مستقیم اما صریح از مردم خواسته است، برای تقویت برگزیت در این انتخابات به حزب وی یعنی حزب توری رأی دهند. به عبارتی واضح تر، وی خواهان به دست آوردن اکثریت مطلق در پارلمان انگلستان برای حزب خویش است تا با خیالی آسوده و بدون مخالف، برگزیت را عملی سازد، به ویژه برای رهایی از شر جرمی کوربین که طی ماه های اخیر انتقادات زیادی از حزب حاکم و پروژه برگزیت داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.