روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش کرد که دولت دونالد ترامپ از روی اکراه و درست 90 دقیقه قبل از رسیدن ضرب‌الاجل نهایی، تأیید کرد که ایران همچنان از برجام تبعیت می‌کند.

تحلیل نیویورک‌ تایمز از نامه تیلرسون درباره برجام

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازفارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی در مورد نامه «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به کنگره مبنی بر پایبندی ایران به برجام، نوشته است که این نامه به معنی تمدید تعلیق تحریم‌های ایران است.

نیویورک‌تایمز نوشته است: «تصمیم به صدور این تائیدیه، که اواخر سه‌شنبه شب اعلام شد، به مفهوم آن است که دولت آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران که در قبال محدودیت برنامه هسته‌ای صورت گرفته بود، تمدید کرده است.»

با اینحال نیویورک‌تایمز نوشته این تأیید «با اکراه» و تنها 90 دقیقه قبل از ضرب‌الاجل نیمه شب با عنوان «ایران همچنان حامی تروریسم است»، منتشر شد.

بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای مصوب کنگره آمریکا، دولت این کشور موظف است هر 90 روز یک بار وضعیت پایبندی ایران به برجام را گزارش کند.

طبق این گزارش، دولت ترامپ از همان آغازین روزهای فعالیت به دنبال افزایش فشار بر ایران بوده است و «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن ایران را به دلیل پرتاب موشک بالستیک، تحت نظر قرار داده است.

اما بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، دولت ترامپ دریافته است که هیچ راهی برای مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد و اینکه لغو برجام احتمالاً به بروز مشکلات چشمگیر منجر می‌شود. او در عوض، تحریم‌هایی را برای فعالیت‌هایی که در برجام به آن اشاره‌ای نشده بود، علیه ایران وضع کرد.

پیش از این آسوشیتدپرس هم نوشته بود که نامه تیلرسون به معنی تمدید تعلیق تحریم‌هاست، با این وجود هنوز دولت آمریکا بیانیه‌ای دال بر صحت این ادعا منتشر نکرده است.

دولت سابق آمریکا پس از هر بار تمدید تعلیق تحریم‌ها، بیانیه‌ای جدا صادر و در این باره اطلاع‌رسانی می‌کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.