مشهد- بازیگر پیشکسوت مشهدی می گوید: هنرمندانی که مهاجرت کردند بعد از مدتی هم که جایگاه خودشان را در پایتخت یافتند بازهم شرایط برای کار در مشهد را مهیا ندیدند تا جایی که ما کارگردان‌های خوب همشهری چون صباغ‌زاده، جیرانی، سهیلی، اردکانی و... را داریم اما در مشهد فیلم نمی سازند.

قوانین دست و پا گیر به هنر مشهد لطمه زده است

سرور هادیان: علیرضا سوزنچی کاشانی را از گذشته‌های دور به عنوان یکی از بازیگران پیشکسوت وتوانمند تئاتر شهرمان می‌شناسیم. او بازیگری را در تئاتر دانش آموزی شروع کرد و توانست عنوان بازیگری اول را به دست آورد و سال ۵۶ با نمایش «رامرودی‌ها» عنوان بازیگری نخست راکسب کرد و استخدام اداره فرهنگ وهنر وقت با پست سازمانی بازیگری شد. گرچه هشت سال از دوران بازنشستگی او می‌گذرد اما حضور مداوم و درخشش در تئاتر و سریال‌ها حکایت از علاقه ای دارد که هنرمند هیچ گاه بازنشسته نمی‌شود.

او این روزها درمجموعه شبکه نمایش خانگی «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌ کنندگی مهدی گلستانه حضور جدی دارد و یک بار دیگر بازی درکنار بازیگران مطرح کشور می‌تواند برای او و سایر هنرمندان درخشان هنر یادآور این نکته باشد که مشهد دارای ظرفیت‌های بسیارخوب هنری است که متأسفانه دیده نمی‌شوند.

گفت و گو با علیرضا سوزنچی را بین استراحت تصویربرداری در مجموعه «عاشقانه» با هم مرور می‌کنیم:
این هنرمند بازیگرشهرمان درخصوص حضورش درمجموعه «عاشقانه» که این روزها طرفداران زیادی برای به موقع دیدن قسمت‌های این سریال دارند، می‌گوید:این سریال در شبکه خانگی منتشر شد که تاکنون پنج قسمت از آن در بازار توزیع شده است .این مجموعه ۱۵ قسمتی است که از شهریور سال گذشته همزمان با عیدغدیر کلید خورد و من در ۱۳ قسمت آن به ایفای نقش می‌پردازم .

وی درخصوص نقشش در این مجموعه نیز بیان می‌دارد: من درنقش محمد کوهی که مرد پولداری است و قصد ازدواج با یک خانم ۳۰ ساله را دارد، بازی می‌کنم.

وی می‌افزاید: در این مجموعه با بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، ساره بیات، بهاره کیان افشار، فرزاد فرزین، حمیدرضا پگاه، شمسی فضل اللهی، علیرضا زمانی نسب، حسین یاری، پانته آ بهرام، مسعود رایگان، یکتا ناصر ،سارا رسول زاده، مهناز افشارو فرزاد فرزین که بازیگران اصلی «عاشقانه» هستند، به ایفای یکی ازنقش‌های اصلی می‌پردازم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در عرصه‌های تصویر طی این سال‌ها مشهد نتوانست همچون تئاتر جایگاه خودش را درسینمای کشور به دست آورد، می‌گوید :به اعتقاد من شاید ما درشهرمان هنرمندان بسیارخوب داشته باشیم وهمچنین مشکل لوکیشن هم نداشته باشیم امامشکل ما به دلیل وجود یک سری قوانین دست و پا گیرسلیقه‌ای است.

این بازیگرتئاتر و سینمای مشهدی اذعان می‌دارد: متأسفانه علاوه براین ما مشکل بودجه داریم چرا که درمشهد تهیه کننده و سرمایه گذار نمی‌تواند ریسک کند و اگر برخی حمایت‌های دولتی که در پایتخت برای برخی فیلم‌ها می‌شود در شهرمان هم همین امکان مهیا شود فیلمسازی رونق می‌گیرد وسرمایه گذاران و تهیه کننده‌ها رغبت برای حضور در سینمای مشهد می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: سینما هنر بسیارهزینه برداری است اگر به کارگردان جوان ما کمک مالی بشود می‌تواند بازیگر چهره بیاورد و بسیاری ازبازیگران شهرمان را با فیلمش به سینمای ایران معرفی کند.

رویش قارچ گونه آموزشگاه های بازیگری

سوزنچی درخصوص وضعیت آموزشگاههای بازیگری مشهد نیز بیان می‌دارد: آموزشگاه‌های بازیگری درمشهد مثل قارچ روییده اند که متولی آن هم ارشاد است باید برای آن فکری بکنند . در برخی از این آموزشگاه‌ها هم به کارآموزان وعده‌های توخالی جهت استفاده درکارهای سینمایی می‌دهند و این می‌شود که اعتماد خانواده‌ها ازعملکرد این آموزشگاه‌ها سلب می‌شود و متأسفانه جذابیت این قاب شیشه ای خیلی‌ها را وسوسه می‌کند .این در حالی است که می‌آیند و هزینه‌ای رابرخانواده تحمیل می‌کنند اما دست آخر هم فقط سرخوردگی برایشان می‌ماند. باید کنترلی روی این آموزشگاه‌ها و وعده‌ها یشان داشت.

وی که تجربه بازیگری چند دهه را در تئاتر مشهد دارد، اذعان می‌دارد: در نمایش‌ها گلارکته ،خانات،شقایق دره و نقل تلخ حضور داشتم و در زمینه تصویر در فیلم هایی چون روز حسرت، پرواز در حباب سیروس مقدم و من نه منم، و...، به ایفای نقش پرداخته‌ام.

او با یادآوری خاطرات گذشته بیان می‌کند: کار تصویررا از آن زمان که تلویزیون مشهد هفته ای دو ساعت برنامه داشت شروع کردم و هر هفته نیم ساعت کاردرنمایش برنامه تلویزیونی حضور داشتم.

وی یادآورشد:برای سینما هم حمایت‌های مسئولان را نیاز داریم ودرسینما هم می‌توانیم موفق عمل کنیم .

ورود به تئاتر سخت بود
این بازیگر سینما و تئاتر درخصوص جایگاه هنر تئاتر مشهد خاطر نشان می‌سازد :در زمان ما ورود به تئاتربسیار سخت بود. به خاطر دارم گرفتن یک اتاق تمرین بسیار مشکل بود. حالا علاقمندان تئاتر براحتی می‌توانند تئاتر کار کنند. اکنون درمشهد هرشب چهار الی پنج اجرا داریم و خانواده‌ها برای تئاتر درسبد خانوار جایی رابرای آن در نظر گرفته‌اند و از طرفی درخشش و حضور تئاترهای مشهد نشان از همین ادعای نسل خوب و علاقمند درتئاتررا دارد که با هزینه خودشان تئاتر کار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.