استانها- کوه اسرار آمیز« زندان سلیمان» در منطقه تاریخی تخت سلیمان از مکان​های منحصر به فرد ایران قرار گرفته که طبق باورهای محلی حضرت‌سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرده‌ است.

مجازات دیوهای سرکش در زندان «حضرت سلیمان»/ پیوند بین حقیقت و افسانه

به گزارش قدس آنلاین، سرزمین ایران با آثار طبیعی جادویی و منحصر به فرد خود و وجود اقلیم های متعدد یکی از جذاب ترین کشورهای هدف در زمینه جهانگردی و ایرانگردی است.  از میلیون‌ها هکتار مساحت خشکی ایران ، ۱۹ میلیون هکتار باغ و کشت‌زار ؛ ۱۰ میلیون هکتار جلگه و مرتع ؛ ۱۹ میلیون هکتار جنگل ‌و باقی مانده آن شامل زمین‌های بایر، صحرا و کوه است.

زندان حضرت سلیمان

در طول هزاران سال پیچیدگی و گوناگونی سازه های آهکی، غارهای فراوانی در استان‌های مختلف، به ویژه در آذربایجان ، کردستان و همدان به وجود آورده است که مورد توجه جهانگردان و ایرانگردان بی‌شماری است .

زندان سلیمان یکی از این آثار طبیعی و تاریخی است. این بنای طبیعی و باستانی نام کوهی مخروطی‌شکل و میان تهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد. این کوه به گفته محلی‌ها زندان دیو سلیمان است، در حقیقت آتشفشانی خاموش است که در کوهستان مائین بلاغ جا خوش کرده و دهانه مخروطی شکل درون تهی‌اش مانند سیاهچالی است که افسانه‌ها آن را اسارتگاه دیوان معرفی می‌کنند. قطر دهانه مخروطی آتشفشان ۱۰۰ متر و عمق آن نیز حدود ۱۱۰ متر است. در اطراف دهانه چشمه‌های آب‌گرم و آب‌انبارهای قدیمی وجود دارد و در دهانه سیاهچال پرندگان لانه ساخته‌اند و بر دیواره‌های آن نیز کندوهای زنبورعسل دیده می‌شود و بوی گوگرد همواره احساس می‌شود. زمین شناسان تشکیل این‌کوه با ظاهری عجیب را ناشی از رسوب کانی‌های آب دریاچه‌ای می‌دانند که هزاران سال پیش در این منطقه وجود داشته است.

قرار گرفتن این اثر طبیعی در حریم مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و ارتباط زیرزمینی آن با دریاچه تخت سلیمان و همچنین وجود نمونه نادر چاه آرتزین و آب فشان این مجموعه که در گذر زمان رسوب گذاری و خشکیده شده، از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر طبیعی است.

محلی برای نیایش

کتب تاریخی این کوه را در زمان مانایی‌ها  ۸۳۰ تا ۶۶۰ پ. م. به عنوان یک نیایشگاه معرفی می کنند. طبق این روایات این محل در زمان ساسانیان محل قربانی و نیایش موبدان زرتشتی بوده و البته بقایای بناهای دور مخروط زندان سلیمان، نشانگر اهمیت این محل مقدس است.

موبدان پس از نیایش در این محل حیوان در نظر گرفته شده را برای قربانی کردن به جایگاه مخصوص می‌بردند تا نذر آتشکده کنند. احتمالاً دو هزار سال پیش مخروطی که امـروز خالی از آب است و در دهانه تپه قرار دارد، پر از آب بوده و بقایای آب‌ انبارهای اطراف مخروط، نشانگر غیرقابل استفاده بودن آب این دهانه و دریاچه درون آن است؛ اما به مرور زمان و بر اثر حجم رسوبات و فرو ریختن به دهانه، شکاف‌های این دریاچه که در عمق ۱۰۰ متری قرار داشتند، بسته شده و مخروط خشک شده است.

باورها و اعتقادات محلی

عظمت همراه با اعجاب و داستانهای رمز آلود درباره این کوه باعث شده است که اعتقادات و باورهای مختلفی درباره آن شکل بگیرد. اهالی محل که این کوه زیبا را بنام زندان سلیمان یا زندان دیو می‌شناسند ، معتقدند که حضرت‌سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرده‌ است. با وجود گذشت زمانهای طولانی هنوز هم آنهائیکه برای چندمین‌ بار از این محل دیدن می‌کنند دچار یک نوع رعب آمیخته به اعجاب می‌شوند. بدیهی است در ازمنهٔ قدیم وجود چنین عوامل طبیعی و خارق‌العاده و کم‌نظیر برای بشر طبیعت‌پرست اثر اعجازآمیزی داشته است و او را در عظمت اعجازآمیز این کوه به کرنش واداشته است.

میراث جهانی

امروزه این کوه به لحاظ جایگاه تاریخی و باستان شناسی و نزدیکی به مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و نیز به دلیل موقعیت خاص و منحصر بفرد طبیعی اهمیت فوق العاده ای دارد.

قرار گرفتن این اثر طبیعی در حریم مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و ارتباط زیرزمینی آن با دریاچه تخت سلیمان و همچنین وجود نمونه نادر چاه آرتزین و آب فشان این مجموعه که در گذر زمان رسوب گذاری و خشکیده شده، از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر طبیعی است.

از این رو زهرا احمدی‌پور ، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با ارسال نامه‌ای، مراتب ثبت میراث طبیعی «زندان نبی‌کندی تکاب» را در فهرست آثار ملی به استاندار آذربایجان‌غربی ابلاغ کرد.

 در نامه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، خطاب به قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان‌غربی، ضمن ابلاغ قرار گرفتن این اثر در فهرست میراث طبیعی ملی کشور آمده است: اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این سازمان است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر برعهده این سازمان خواهد بود؛ هر گونه دخل و تصریف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.