بجنورد- معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: سال تحصیلی جدید گویش های محلی استان در مقطع متوسطه دو تدریس می شود.

گویش های محلی در مقطع متوسط دو خراسان شمالی تدریس می شود

قنبرعلی خوش آیینه در گفت و گو با قدس آنلاین، اظهار کرد: به صورت آزمایشی تدریس گویش های محلی در مقطع متوسطه دوم استان انجام می شود و از سال آینده در قالب متون درسی در تمام مقاطع تحصیلی تدریس خواهد شد.

خراسان شمالی به دلیل وجود قومیت های مختلف به گنجینه فرهنگ و معرفت ها شهرت دارد به طوریکه کرمانجی، تاتی، ترکمنی و ... از جمله گویش های اهالی استان خراسان شمالی است.

وی افزود: عدم توجه به آموزش و استفاده از زبان ها و گویش های مختلف بومی و محلی، مرگ تدریجی و نابودی آنها را در پی خواهد داشت.

خوش آیینه تصریح کرد: گویش‌ها و لهجه‌های بومی و محلی نشان از فرهنگ، آداب و رسوم هر منطقه دارد که متاسفانه امروز به دلایل مختلفی در حال نابودی است و آموزش و پرورش باید برای احیاء و تقویت زبان و فرهنگ بومی نقش آفرینی کند.

خوش آیینه افزود: مدیران باید ۳۰۰ ساعت را برای تدریس گویش های محلی در مدارس استان مورد توجه قرار دهند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: زبان در شکل گیری شخصیت، هویت های فردی، اجتماعی، ایجاد فرهنگ و ... موثر بوده و پیوند معنوی، تاریخی و فرهنگی مردم است و هویت بسیاری از این افراد به زبان آنها وابسته است.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.