شهرکرد- مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از دلایل جلوگیری از ریزگردها افزایش سرانه فضای سبز در سطح استان چهار محال و بختیاری است که تا کنون اقدامات مثبتی در این راستا صورت گرفته است.

جنگل ها فیلتری برای ریزگردها/ تولید در یک محیط زیست سالم پرورش پیدا می کند
به گزارش قدس آنلاین، شهرام احمدی مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید، محیط زیست می تواند بستر مناسبی برای این شعار باشد.
وی با اشاره به اینکه هر تولید و اشتغالی که صورت گیرد زمینه‌ساز آب، خاک و هوای سالم است تصریح کرد: تولید می تواند در یک محیط زیست سالم پرورش پیدا کند.
احمدی با اشاره به اینکه همه ما باید در راستای تحقق پیدا کردن شعار سال کوشا باشیم بیان داشت: امید است که با حفاظت از بسترهای طبیعی و انسانی بتوانیم محیط کسب و کار و اشتغال را فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه این استان جزء استان هایی است که از نظر تولید آلاینده های هوا در موقعیتی است که مشکلی ندارد تصریح کرد: مراکز صنعتی، تولیدی و خدماتی این استان کمترین آلودگی را ایجاد می کنند.
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: ریزگردها از کشورهای عربستان، سوریه و عراق وارد کشور شدند و چندین استان و استان ما را تحت تاثیر خودشان قرار می دهد.
احمدی یکی از دلایل ایجاد ریزگردها را سدسازی عنوان کرد و افزود: سدسازی که در ترکیه در مبدا دجله و فرات زده شد برروی تالاب ها تاثیر گذاشت و موجب درگیر شدن کشورهایی چون عراق و سوریه در بحث بیابان زایی شد که پس از آن ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد.
وی یادآور شد: در سطح کشور کانون های جزئی ریزگرد وجود دارد که با اقدامات مثبت و موثر سازمان محیط زیست در زمینه احیاء تالاب ها روند احیا خوب بود و همین امر موجب جلوگیری از ریزگردهای داخلی شد.
احمدی یکی از دلایل جلوگیری از ریزگردها را افزایش فضای سبز عنوان کرد و ادادمه داد: جهاد کشاورزی، بسیج، اقشار مختلف مردم در بحث افزایش فضای سبز ورود پیدا کردند و تا کنون اقدامات مثبتی را انجام داده اند.
وی از تشکیل کارگروه مقابله با گرد و غبار در سطح استان خبر داد و گفت: تصمیمات کلیدی و کاربردی در سطح استان در مقابله با مهار ریزگردها گرفته شده است.
احمدی افزود: تمامی دستگاه های مربوطه با یکدیگر هماهنگی ها و تصمیمات لازم را جهت جلوگیری از ورود ریزگردها اتخاذ می کنند.
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: جلوگیری از تخریب جنگل ها می تواند به عنوان فیلتر قوی برای جلوگیری از آسیب ریزگردها عمل کند.
احمدی خاطرنشان کرد: افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و روستاها و همچنین کاشت درخت در ورودی و خروجی شهرها، الزام مراکز صنعتی و خدماتی به اختصاص بخشی از واحد خود به فضای سبز از تصمیمات کلیدی کارگروه مقابله با گرد و غبار است.
وی یکی دیگر از تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه را رعایت حق آبه زیست محیطی دانست و گفت: زیست گاه هایی که آسیب دیده اند با تامین بودجه کم کم احیاء می شوند.
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: کتابچه ای که درخصوص ریزگردها، ارتقاء آموزش زیست محیطی چاپ شده که در اختیار هم استانی ها قرار خواهد گرفت.
احمدی یادآور شد: در سال جاری ۶ روز در مرحله هشدار آلودگی هوا قرار گرفتیم اما در کل این استان وضعیت نسبتا خوبی داشت.
وی افزود: در فصل جاری ریزگردهایی با منشاء خالی نداشتیم، رطوبت زمین بالا و پوش گیاهی آن را پوشانده بود.
احمدی اذعان داشت: در چهارمحال و بختیاری با نظارت و پایش شبانه روزی در مراکز صنعتی نظارت کافی داریم و آلودگی خاصی از صنایع نداشته و کارشناسان این مسئله را رسد می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.