جنگنده‌های رژیم سعودی در ادامه سکوت جامعه بین‌الملل در قبال حملات این رژیم با سلاح‌های ممنوعه به یمن امروز باردیگر با پرواز بر فراز استان «مأرب» در یمن، این منطقه را با بمب خوشه‌ای هدف قرار دادند.

استفاده دوباره سعودی از بمب‌خوشه‌ای در یمن

  به گزارش «قدس آنلاین»،  جنگنده‌های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی در حمله به یمن، یک بمب خوشه‌ای به سوی منطقه «حریب القرامیش» در استان «مأرب» شلیک کردند.

پایگاه خبری جنبش انصارالله یمن با انتشار این خبر نوشت که هنوز جنگنده‌های سعودی در حال پرواز بر فراز آسمان مأرب هستند و جزئیات بیشتری از این خبر در دست نیست.

استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس در یمن از آذرماه گذشته بسیار خبرساز بوده است. مایکل فالن وزیر دفاع انگلیس در ۲۹ آذر گذشته اعتراف کرد که ارتش عربستان سعودی، در جنگ یمن از بمب‌های خوشه‌ای بریتانیایی استفاده کرده است.

وی گفت مسئولان عربستان سعودی نیز تایید کرده‌اند که در جنگ یمن، از بمبهای خوشه ای خریداری شده از بریتانیا در دهه ۱۹۸۰ میلادی استفاده کرده‌اند.

«توبیاس الوود» معاون وزیر امور خارجه انگلیس چند روز بعد در مجلس عوام گفت این کشور (عربستان) هم اکنون به دولت انگلیس گفته است که دیگر از این تسلیحات استفاده نخواهد کرد، اما این موضوع هنوز تأیید نشده است که عربستان سعودی این تسلیحات را از بین برده است.

قوانین بریتانیا، فروش این نوع بمب به کشورهای دیگر را از سال ۲۰۱۰ به بعد ممنوع کرده است. بمب های خوشه‌ای، بعد از انفجار تعداد زیادی بمب کوچکتر را در مساحتی وسیع پراکنده می‌کنند و غیرنظامیان بسیاری را به خطر می‌اندازند.

اعتراف وزیر دفاع انگلیس در حالی صورت گرفت که سازمان عفو بین الملل اوایل خردادماه گذشته در بیانیه‌ای با افشای استفاده عربستان و متحدینش از بمب‌های خوشه ای در جنگ یمن هشدار داده بود وجود بمب های خوشه ای منفجره نشده، برخی از مناطق یمن را به «میدان های مین» تبدیل کرده است.

کاربرد بمب‌های خوشه ای بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه‌ای مصوب سال ۲۰۰۸ ممنوع بوده و تاکنون ۱۰۸ کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده و در حدود ۱۰۰ کشور آن را به تصویب رساندهاند. انگلیس نیز در سال ۲۰۰۸ میلادی با تصویب کنوانسیون ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای، اقدام به نابود کردن ذخایر اینگونه بمبها کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.