مسئول سازمان بسیج رسانه کشور اظهار کرد: به یاد داشته باشیم که حق نداریم به هر قیمت در صحنه‌های انتخاباتی پیروز شویم و به بهای ریختن آبروی دیگران و پا گذاشتن بر حیثیت آنها، به اهداف خود برسیم؛ زیرا رعایت نکردن اخلاق رسانه‌ای، سبب سلب اعتماد مخاطبان به ما خواهد شد. بنابراین، باید عوامل بروز بی اعتمادی را که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم برطرف کرد.

سلب اعتماد مخاطبان با زیرپا گذاشتن اخلاق رسانه‌ای

به گزارش «قدس آنلاین»  مسعود بصیری در جمع خبرنگاران در خصوص رسالت رسانه‌ها در انتخابات گفت: انتخابات نماد مردم سالاری دینی و پرچمی برافراشته از ابتدای انقلاب اسلامی ایران است.

وی افزود: فکر امام راحل، اصل قانون اساسی و مطالبه مردمی پشتوانه‌ای برای برگزاری انواع انتخابات اعم از شوراها، مجلس و در انتخاب عالی رتبه‌ترین مقام اجرایی، انتخابات ملی ریاست جمهوری است.

بصیری اظهار داشت: اهمیت جایگاه سکانداری کشور، به قدری مهم است که مقام معظم رهبری در ادامه راه امام راحل، بیشترین کلید واژه را مبنی بر تاکید به مشارکت مردمی داشته‌اند.

مسئول سازمان بسیج رسانه تصریح کرد: فارغ از جناح و گروه و حزب و دسته، حضور پر شور مردم در انتخابات باعث تقویت نظام و تثبیت چهره جهانی انقلاب اسلامی‌مان است.

بصیری نقش رسانه‌ها را در پای صندوق‌های رای در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: رسانه‌ها در آستانه انتخابات، در صورتی که بتوانند بی طرف و متعهد به الزامات و قوانین همه پذیر رسانه‌ای عمل کنند، می‌توانند در هدایت مردم به شرکت در انتخابات نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

وی تاکید کرد: مشارکت عمومی مردم سبب تثبیت نظام سیاسی موجود در کشور می‌شود. به هر میزان این مشارکت پرشورتر و فزونتر باشد، میزان مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی نیز بیشتر می‌شود. از همین رو رسانه‌ها نقش بزرگی در حمایت مردم از نظام موجود و در نهایت تثبیت نظام و ارزش‌های کشور دارند.

مسئول سازمان بسیج رسانه با اشاره به فعالیت رسانه‌های غربی در خصوص انتخابات گفت: رسانه‌های غربی دست به‌کار می‌شوند تا درصد مشارکت مردم در انتخابات را پایین بیاورند. آنان در هر دوره‌ای موضوعی را دستمایه تبلیغاتشان می‌کنند. هردوره‌ای با طرح استراتژی گوناگون و مختلف سعی در دلسرد کردن مردم و رد مشروعیت و مقبولیت نظام دارند.

بصیری افزود: از این رو، به طور طبیعی یکی از وظایف اصلی رسانه در نظام اسلامی، فراهم کردن شرایط حضور آگاهانه مردم برای ایفای این مسئولیت مهم است. از این زاویه، نقش محوری رسانه برای اجرای ماموریت یاد شده با توجه به امکانات و نقش محوری و اساسی آن در آگاهی بخشی به جامعه، آشکار و هویدا می‌شود.

وی تصریح کرد: در شلوغی‌های انتخابات، گاهی در رسانه‌ها، به برخی مطالب بر می‌خوریم که اتهام‌هایی را متوجه افراد و گروه‌هایی کرده است، بدون آنکه منبع قابل اعتمادی داشته باشد. یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع چنین حوادث تأسف باری، دقت اصحاب رسانه و پای بندی آنها به اصول اخلاقی و متعهد بودن نشان است.

مسئول سازمان بسیج رسانه کشور خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشیم که حق نداریم به هر قیمت در صحنه‌های انتخاباتی پیروز شویم و به بهای ریختن آبروی دیگران و پا گذاشتن بر حیثیت آنها، به اهداف خود برسیم؛ زیرا رعایت نکردن اخلاق رسانه‌ای، سبب سلب اعتماد مخاطبان به ما خواهد شد. بنابراین، باید عوامل بروز بی اعتمادی را که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم برطرف کرد.

وی در توضیح این موضوع تصریح کرد: صداقت نداشتن در اطلاع رسانی (تناقض گویی، مبالغه و اغراق، تحریف و سانسور)؛ موثق نبودن پیام‌ها؛ عینی و واقعی نبودن پیام‌ها؛ عدم بی‌طرفی تعدادی از عوامل بروز بی‌اعتمادی است.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.