رشت- شهردار رشت هر وقت می‌خواهد، نمونه‌ای از پروژه‌های موفقیت‌آمیزش را در رشت مثال بیاورد، اشاره ‌ای به خطوط اتوبوسرانی تندرو موسوم به «بی. ‌آر. تی» می‌کند.

درمان ریشه‌ای خطوط «بی. آر. تی» رشت احترام به حقوق شهروندی

مریم رفیعیان: در پی فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی رشت، سوم خرداد ماه ۹۴ آغاز اجرای طرح «بی. آر. تی» با حواشی متعددی همراه بود به طوری که قطع درختان مسیر اجرای خطوط بی. آر. تی، ایجاد اختلال در حمل و نقل و جابه‌جایی شهروندان و کسبه و نرسیدن به موقع اتوبوس‌ها از جمله این حواشی بود. تا اینکه نخستین خط اتوبوس‌های تندرو «بی. آر. تی» در شهر رشت با امکان جابه‌جایی ۱۷هزار شهروند در طول روز با تردد ۱۵ اتوبوس نو با هزینه کردن ۸ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و ۲ میلیارد تومان برای مهیا کردن فضای ایستگاه‌ها و پیاده روهای موجود از میدان دکتر حشمت تا میدان گیل پس از گذشت یک سال و یک ماه از آغاز اجرای این پروژه افتتاح شد.

سرعت بالای اتوبوس‌ها و تردد موتورسواران در مسیر «بی. آر. تی» رشت و نیز نبود مسیرهایی مشخص برای عبور عابران پیاده، گاهی حوادث دردناکی برای شهروندان به وجود آورده استشهردار رشت هر وقت می‌خواهد، نمونه‌ای از پروژه‌های موفقیت‌آمیزش را در رشت مثال بیاورد، اشاره ‌ای به خطوط اتوبوسرانی تندرو موسوم به «بی. ‌آر. تی» هم می‌کند. مسئولان شهرداری درباره موفقیت‌ آمیز بودن این خطوط به کاهش فاصله دسترسی مردم، جابه‌جایی روزانه چند هزار مسافر و کاهش ترافیک رشت اشاره می‌کنند. این اما تنها یک روی سکه این خطوط است. پی‌بردن به روی دیگر این سکه چندان دشوار نیست.

سرعت بالای اتوبوس‌ها در این مسیر، تردد موتورسواران در این خطوط و همچنین نبود مسیرهایی مشخص برای عبور عابران پیاده مانند خط ‌کشی یا پل‌های مخصوص عابران پیاده دست ‌به ‌دست هم داده و موجب شده خطوط «بی. ‌آر. تی» رشت امنیت شهروندان رشتی را به خطر اندازد.

خطوط «بی. آر. تی» راهی برای گریز از ترافیک

سرهنگ محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهور گیلان با اشاره به بحث توسعه حمل و نقل عمومی ایمن می‌گوید: یکی از اهداف اصلی ایجاد خط ویژه، افزایش رغبت شهروندان به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی در راستای مدیریت ترافیک مسیرهای شلوغ شهر رشت بوده و اقدام شهردار رشت در این راستا ستودنی است و ما از این طرح در جهت توسعه شهر حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به ناایمن بودن این خطوط می‌افزاید: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ خطوط «بی. آر. تی» جان چهار نفر از شهروندان را گرفته و یک نفر را به کما برده است و بیش از ۹۰ نفر جرحی داشته است از این رو ساخت کمربندی دور شهر، تعبیه پل‌های عابر مکانیزه در کنار هر ایستگاه از جمله اقدام‌های مهمی است که باید در دستور کار مسئولان شهری قرار گیرد تا تصادفات ناشی از این گونه ناایمنی‌ها را در خطوط تندرو شاهد نباشیم.

رئیس پلیس راهور گیلان فرهنگ سازی عابران پیاده را ضروری دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از حوادث ناشی از پریدن از روی میله‌های خطوط «بی. آر. تی» است که باید در این زمینه تمهیدات ویژه اندیشیده شود.

وی افزود: طبق تبصره ۳۰ ماده ۱۴ قانون رسیدگی بر تخلفات و اخذ جرایم راهنمایی، امروزه نقش راه و قصور یک سازمان در عامل تصادف محاسبه می‌شود بنابراین باید مسئولان مربوطه در بحث ایمن سازی راه‌ها و معابر توجه بیشتری داشته باشند.

سرهنگ محمدی با بیان اینکه شماره ۵۱۰ برای اعلام هرگونه تصادف و گزارش به پلیس توسط شهروندان آماده است، گفت : شهروندان باید از حقوق شهروندی خود آگاه باشند.

در سال‌های اخیر توسعه مترو و قطارهای شهری یکی از روش‌هایی است که در شهرهای پیشرفته دنیا به عنوان راه حلی برای رفع این معضل به کار گرفته می‌شود. اما در شهرهایی مانند رشت که عرض خیابان‌ها کم است و امکان ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل در زیرزمین وجود ندارد و در صورت امکان آن هزینه‌های زیادی را طلب می‌کند، گسترش سامانه اتوبوسرانی و خطوط ویژه «بی. آر. تی» می‌تواند، تردد وسایل نقلیه شخصی را در سطح شهر کاهش داده و تردد شهروندان را در سطح شهر تسهیل کند.

آمار فوتی و جرحی و خسارت «بی. آر. تی»

اما آنچه از آمارهای موجود شاهدیم یک رقم فوتی و ۶۶جرحی (سهم عابر ۴۷نفر) و هشت خسارت در سال ۹۴ و سه فوتی و ۲۶ جرحی (سهم عابر ۱۹نفر) و هفت خسارت در سال ۹۵ و یک نفر به کما رفته در سال ۹۶ آمار نگران کننده‌ای است.

از آنجا که طبق دغدغه‌های سروان مهدی محوی مسئول پاسگاه راهور مصلی رشت گاهی ضوابط خاصی برای باز کردن مسیرهای «بی. آر. تی» توسط مسئولان شهری وجود ندارد و در واقع متولی مسیرهای «بی. آر. تی» مشخص نیست، این امر گاهی رانندگان را شوکه می‌کند و ناگهان با عابرین پیاده برخورد می‌کنند.

وی می‌گوید: متأسفانه بعضی از رانندگان خودرو و موتورسیکلت سواران نیز با زیر پا گذاشتن قانون و بی احترامی به دیگران وارد خطوط BRT می‌شوند و این کار، اتوبوس‌ها را گمراه می‌کند و عامل تصادف می‌شود.

«بی. آر. تی» باید کارشناسانه توسعه یابد

به گفته مسئولان شهری قرار است، طرح توسعه «بی. آر. تی» در مسیر خیابان شریعتی به طرف جانبازان و در محدوده سبزه‌میدان در سال پیش رو صورت پذیرد. اگر چه استفاده از اتوبوس‌های خط ویژه به دلیل مقرون ‌به‌صرفه بودن، صرفه‌جویی در وقت و امنیت بالاتر و کاهش میزان ترافیک رشت مهم است، ولی باید مسیرهای خطوط استانداردسازی شود، مسیرهای کنار «بی. آر. تی» از محل تردد خودروهای شخصی و مسافربر و از پارک حاشیه ای خودروها رها شود و تردد در مسیرهای «بی. آر. تی» برای تسهیل ترافیک الزامی شود.

«بی. آر. تی» نظارت می‌خواهد

با کمی دقت نظر می‌توان دریافت که در بحث ایمن سازی خطوط نظارتی از جانب استاندار گیلان، نمایندگان رشت و اعضای شورای شهر که به نوعی نماینده جان و مال ساکنین رشت هستند، صورت نگرفته است.

مردم می‌خواهند، بدانند آیا «بی. آر. تی» رشت متولی ندارد؟ اگر دارد، چرا تصادف منجر به فوت و جرح رخ می‌دهد؟ آیا قوانین راهنمایی و رانندگی آن گونه بازدارنده نیست که بتواند، تخلفات حادثه ساز ناشی از این طرح را خنثی کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.