یحیی دبوق / مریم نصراللهی با وجود خشنودی اسرائیل از ضربه آمریکایی به سوریه، نگرانی ها در تل آویو در مورد از دست رفتن منافع آنها در حاشیه روابط روسیه-ایالات متحده، افزایش می یابد.

سفر وزیر دفاع آمریکا به تل آویو، حاوی ابعاد استراتژیکی از سوی اسرائیل بوده و نشان می دهد هدف رژیم صهیونیستی تنها ارائه پیشنهادی در مورد چگونگی برخورد آمریکا در مورد چالش ها و مشکلات منطقه، نیست، بلکه این دیدار فرصتی برای سوق دادن شریک آمریکایی اش به سمت مقابله با تهدیداتی است که اسرائیل می داند به تنهایی از پس رویارویی با آنها بر نمی آید.

اکنون تل آویو و نیز واشنگتن به خوبی می دانند که رژیم صهیونیستی از مقابله مستقیم و تنها با ایران و همچنین مواجهه با دشمنان خود در سوریه عاجز است؛ از این رو، مصلحت اسرائیل در هر دو پرونده در گرو ضرورت دخالت مستقیم و عمیق آمریکا در این دو مورد است. این در حالی است که اسرائیل می داند هیچ قدرت منطقه ای توان ایجاد توازن قدرت در مقابله با نیروی ائتلاف ایران، سوریه، روسیه و حزب الله را ندارد.

تحلیلگران اسرائیلی بر این عقیده هستند که هر گونه دخالت محدود ایالات متحده در صحنه سوریه، قطعا منجر به درگیری یک جنگ سرد بین واشنگتن و مسکو می شود؛ که این مساله از کناره گیری کامل آمریکا نیز بدتر است. درگیری محدود به معنای جنگ سرد و افزایش تعارض بین منافع دو قدرت بزرگ در سوریه می شود که بدون شک یکی از نتایج چنین جنگی از بین رفتن تمام منافع اسرائیل، در دایره ای وسیعتر از میدان سوریه می شود.

بدین جهت، اسرائیل خواهان دخالت گسترده و عمیق آمریکا و یا توافق جامعی با روسیه است... در غیر این صورت، صهیونیستها باید منتظر یک فاجعه استراتژیک باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.