۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
کد خبر: 522310

گزارش از شخص

آقای «گفت و گوی ویژه»

اجرای مناظره ریاست جمهوری، امسال نیز با « مرتضی حیدری » است؟

قدس/ مجید تربت زاده : «افتادن خیاط توی کوزه » یک حکایت است و اینکه شما موفق بشوی خیاط را توی کوزه بیندازی ، حکایت دیگر ! هرچند –الان- من کمی تا قسمتی، حس انداختن خیاط توی کوزه را دارم با این توضیح که این مطلب، نه گفت و گوی ویژه خبری است و نه من «مرتضی حیدری» هستم . بنابراین انتظار نداشته باشید، بشود مجری سرشناس تلویزیون را با همین 700 یا 800 کلمه توی کوزه انداخت. هرچند هنوز مناظره های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری- بصورت زنده- نه به دار است و نه به بار! ... برای همین هم تنها می شود از خودمان بپرسیم: اجرای مناظره های- از پیش ضبط شده- نامزدهای ریاست جمهوری 96، این بار هم آیا با «مرتضی حیدری» است ؟

آقای «گفت و گوی ویژه»

مجری فیزیوتراپ!

هنوز یک سال تا 50 سالگی فاصله دارد. آقای « گفت و گوی ویژه خبری»، تحصیلکرده رشته خبرنگاری و مجری گری نیست. کارشناسی  فیزیو تراپی دارد و دکتری مدیریت حرفه ای یا همان « دی بی ای » خوانده است. پس اگر می بینید، برخی مهمان های برنامه اش، او را "آقای دکتر حیدری" می نامند، برای نان قرض دادن به او نیست، بلکه بیانگر سواد دانشگاهی اوست.  با این همه، دور از ذهن به نظر می رسد خوانده ها و آموخته های دانشگاهی اش ، چندان به درد مجری گری اش بخورد. «حیدری» که بیش از 20 سال پیش، با پر کردن یک پرسشنامه در مجله « سروش» پایش به تلویزیون باز شد ،جدا از تحصیلات دانشگاهی اش، به نظر می رسد تسلط و چیرگی خوبی بر موضوعات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی دارد و با همین اطلاعات و نیز تمرکز و حواس جمعی که در برنامه های تلویزیونی از خودش نشان می دهد ، می تواند میهمانان و سوژه هایش را گاه به چالش بکشد و –شاید- من و شما را وادار کند تا آخر برنامه را ببینیم.

رکورد جهانی

شاید با همان «گفت و گوی ویژه خبری» شبکه 2 سیما سرشناس شد. آن سالها یکباره علاقمندان به گفت و گوهای زنده تلویزیونی، جوانی را دیدند که با مو  و چشم و ابروی مشکی و ریش آنکادر شده ، بر خلاف مجری های سنتی تلویزیون ، در هر حوزه ای مانند یک کارشناس وارد می شود و به پرسش های کلیشه ای و از پیش آماده شده، بسنده نمی کند و میهمانان برنامه را که بیشترشان از مسؤولان هستند، گیر می اندازد. امروز گرچه نمی شود  همه آن موهای مشکی را روی سر آن جوان – اینک میانسال- دید اما 5 یا 6 هزار گفت و گوی تلویزیونی با مقام ها و مسؤولان از رده های میانی تا ارشد و بلندپایه را می شود در پرونده اش دید.  ... می گویند با 7سالِ پشت سرهم ، مصاحبه هر روزه – در واقع هرشبه – دارای رکورد جهانی در میان مجری های دنیاست. «حیدری» خوب، روان، مسلط و بدون تپق حرف می زند ، او هنگام مصاحبه، آرام- اما نه رام و مطیع مصاحبه شونده- است، هنر گفت و گو را خوب می شناسد و پیشینه  مجری گری اش، 20 سال را رد کرده است.

چقدر زود ، دیر می شود

حکایت پرایدی که داشت و اجاره نشینی اش مال خیلی پیشتر از اینهاست . برمی گردد به همان زمانی که تازه میان مجری ها سری در آورده بود. گویا چند سالی است خودروی خارجی سوار می شود و البته ما به خاطر رعایت قانون، اجازه تبلیغ خودرویش را نداریم.  اما حکایت ازدواجش به خیلی پیشتر بر نمی گردد. «حیدری» تا 45 سالگی با مادرش زندگی می کرد و لابد وقتی در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی، رئیس جمهور پیشین به او توصیه کرد، هر چه زودتر ازدواج کند، در میانه گرفتاری های کاری و درسی اش، یادش آمد که سن و سالش دارد خیلی بالا می رود! برای همین هم بی درنگ با یک خانم دکتر متخصص زنان ازدواج کرد.

حساب و کتاب مصاحبه

نه اینکه فکر کنید هیچ منتقدی ندارد و همه از کارش خشنود هستند. مجری ای با بیش از 20 سال تجربه گویندگی و مصاحبه با مسؤولان جور واجور، بی منتقد نمی شود. از جمله اینکه پس از مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری و یا چند گفت و گوی زنده با چند رئیس جمهور گذشته، برخی ها او را زیر فشار گذاشتند که چرا اینقدر در برخورد با رئیس جمهوری وقت ، پاستوریزه و کم خاصیت ظاهر شده واو را به چالش نکشیده است. بعدها اما «حیدری» به منتقدانش پاسخ داد که مصاحبه با رئیس جمهور ، قواعد و ویژگی ها و البته حساب و کتاب خاص خودش را دارد.

بچه های بالا !

از همان سالهای بعد سرشناس شدن، شایعه ها پیرامون اش چرخ می زدند. از جمله اینکه « ... از برو بچه های بالاست... به جای محکمی وصل است که اینقدر به پروپای این و آن می پیچد... مأمور فلان نهاد یا سازمان است...» و همین چند سال پیش هم که برای چندی غیبش زد، گفتند و نوشتند: « بازداشت شد...از کشور گریخت...تقاضای پناهندگی کرده و...» اما سرانجام پیدایش شد و اعلام کرد برای ادامه تحصیل به خارج رفته است. خدا کند همین روزها اعلام شود که مجری مناظره های انتخابات 96 دکتر «مرتضی حیدری» است وگرنه خدا می داند، دوباره چقدر شایعه د باره رکورد دار گفت و گوهای شبانه تلوزیونی، بر سر زبانها بیفتد! 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.