مشهد- مجتمع دوچرخه سازی قوچان بیش از هفت سال است که تولید آنچنانی ندارد و کارگران مشغول به تولید تنه‌ها در این کارخانه بوده اند و قرار بود با تأمین مالی تعداد زیادی دوچرخه آماده و آن‌ها را تکمیل کنند. ولی متاسفانه نه حقوق معوق کارگران پرداخت شد و نه قطعات برای تولید به کارخانه رسید.

پرونده مطالبات کارگران آساک دوچرخ روی میز شورای حل اختلاف

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در این رابطه توضیح می دهد: در اواخر سال ۱۳۹۴ با پیگیری مسئولان محلی بویژه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار قوچان، با هدف بهبود وضعیت کارخانه آساک دوچرخ قوچان و با توجه به بدهی‌های متعدد مدیر عامل این واحد صنعتی به بانک‌ها و با پیگیری مسئولان حدود ۷ میلیارد تومان تسهیلات به مدیر عامل آساک دوچرخ پرداخت شد.

محمود احمدی اظهار داشت: قرار بود از محل پرداخت این تسهیلات مبالغی بابت حقوق معوقه کارگران و الباقی تسهیلات بابت خرید قطعات از خارج کشور هزینه شود تا با این اقدام دوچرخه‌های نیمه آماده تکمیل و به فروش برسند.

وی یاد آور شد: با توجه به سوء مدیریت در کارخانه دوچرخه سازی قوچان و با پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در جلسات متعدد عارضه یابی ، به این نتیجه رسیدیم که کارفرما توانایی و اهلیت ادامه کار دوچرخه سازی را ندارد .
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: متأسفانه این مدیر واحد صنعتی از کارگران و فضای موجود در کشور برای کمک به واحدهای صنعتی مشکل دار، کمال سوء استفاده را کرده است و در کمیته‌های تخصصی مشخص شد که ادامه کار این کارخانه میسر نخواهد بود و بیش از ۲۰ ماه کارگران فعالیت آنچنانی در این واحد صنعتی نداشته اند و تنها در ساعاتی مشخص هرروز در کارخانه حضور پیدا کرده و حضور و غیاب می‌کرده اند.
احمدی بیان کرد: سرانجام کارفرما هنگامی که متوجه شد که دیگر نمی‌تواند از کارگران به عنوان ابزار فشار استفاده کند از تاریخ ۱۵ اسفند ۹۵ کارخانه را به طور رسمی تعطیل کرد. و بعد از تعطیلی این واحد صنعتی،  ۳۹ کارگر این کارخانه اقدام به تنظیم دادخواست و مطالبات حین کار و پایان کار خود در مراجع حل اختلاف و مراجع تشخیص اداره کار کردند که این پرونده در حال صدور رأی است و افراد برای دریافت بیمه بیکاری به کمیته مربوطه معرفی شده اند تا پس از تأیید، حقوق بیمه بیکاری به این افراد پرداخت شود و ۳۰ درصد کارگران کارخانه آساک دوچرخ قوچان در کمیته مشاغل سخت و زیان آور مشمول بازنشستگی شده اند که مراحل بازنشستگی آن‌ها در حال انجام است.
 وی یاد آور شد: با پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، به دلیل فعالیت نداشتن، ماشین آلات و کالاهای موجود در انبار توسط اجرای احکام دادگستری قیمت گذاری و به مزایده گذاشته خواهد شد تا مطالبات کارگران پرداخت شود.

احمدی خاطر نشان کرد: طی دو سال اخیر تمام اقدام‌ها برای حل مشکل کارخانه آساک دوچرخ قوچان و کارگران انجام شده است. اما محصول این کارخانه دوچرخه تنه آهنی است که در سطح بازار اقبالی برای فروش این دوچرخه وجود ندارد چرا که در حال حاضر رویکرد جامعه به سمت دوچرخه‌های سبک است. این در حالی است که ما نیاز به تولید دوچرخه‌های ایرانی در داخل کشور داریم و به دلیل عدم اهلیت و علاقه کارفرما و بدهی‌های بانکی تمایلی به فعالیت این واحد صنعتی ندارد و ما به بانک‌ها پیشنهاد داده‌ایم که بانک‌ها این واحد صنعتی را تملک کنند و خود متولی این واحد صنعتی شوند اما با پیگیری‌های انجام شده بانک‌ها تمایلی برای انجام این کار از خود نشان نداده اند .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.