مشهد- با مطالعاتی که شده پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده تعداد نابینا و کم بینا در کشورمان به ۹۰ هزار نفر برسد در حالی که ۸۰ درصد از این نابینایی و کم بینایی قابل پیشگیری است و در صورت استفاده از نیروی متخصص اپتومتری همراه با چشم پزشکان کاهش چشمگیری در بروز کم بینایی و نابینایی به وجود خواهد آمد.

۸۰ درصد مشکلات نابینایی و کم بینایی قابل پیشگیری است

پروین محمدی: مشهد به عنوان قطب اپتومتری کشور شناخته شده و خراسان در این زمینه از جایگاه خاصی برخوردار است.
این مطلب را محمود اثنی عشری، عضو مؤسس انجمن اپتومتری خراسان و مدیر کلینیک اپتومتری بیمارستان رضوی در نشست مشترک رئیس و اعضای این انجمن با خبرنگاران قدس در این مؤسسه فرهنگی عنوان کرد و افزود: اپتومتری خراسان در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از نهادهای مدنی در راستای اهداف نظام در تحقق چشم اندازهای کشور به عنوان NGO با ورود در فعالیت‌های اجرایی تأسیس شد و در حال حاضر با سابقه‌ترین نهاد و قطب اپتومتری کشور می‌باشد.
کارشناس کمیته انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد به ویژگی‌های اپتومتری استان اشاره و خاطرنشان کرد: وجود رشته اپتومتری در انجمن استان، نخستین دوره کارشناسی ارشد و نخستین دوره دکترای تخصصی اپتومتری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ویژگی‌های این انجمن به شمار می‌آید و به همین سبب قطب اپتومتری کشور شناخته شده است.

۸۰ درصد نابینایی و کم بینایی قابل پیشگیری است
دکتر عباس عظیمی، رئیس انجمن اپتومتری خراسان و استاد بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اهمیت اپتومتری در پیشگیری از مشکلات بینایی اظهار داشت: با مطالعاتی که شده پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده تعداد نابینا و کم بینا در کشورمان به ۹۰ هزار نفر برسد در حالی که ۸۰ درصد از این نابینایی و کم بینایی قابل پیشگیری است و در صورت استفاده از نیروی متخصص اپتومتری همراه با چشم پزشکان کاهش چشمگیری در بروز کم بینایی و نابینایی به وجود خواهد آمد.
عضو بورد تخصصی اپتومتری کشور با بیان اینکه ۴۵ درصد اختلالات چشمی مربوط به عیوب انکساری و ۵۰ درصد آب مروارید و دیگر بیماری‌های چشمی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از اختلالات سیستم بینایی قابل پیشگیری است با یک برنامه‌ریزی دقیق و تنظیم شده می‌توان خدمات گسترده‌ای توسط اپتومتریست‌ها به منظور پیشگیری در ابعاد مختلف از جمله کودکان، بزرگسالان، کارگران و کاربران وسایل الکترونیکی انجام داد.

اپتومتری مراقب اولیه سلامت چشم

سعید شاهپری، کارشناس ارشد اپتومتری و نائب رئیس و مسئول کمیته علمی انجمن اپتومتری نیز اپتومتری را در سلامت بینایی جامعه بسیار بااهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما هنوز سیستم ارجاع شکل اصلی خودش را پیدا نکرده و رشته اپتومتری به عنوان یک مراقب اولیه سلامت چشم شناخته نشده، از این رو بیمار با هر اختلال ساده بینایی به متخصص، جراح و فوق تخصص چشم مراجعه می‌کند، در حالی که اپتومتریست‌ها علاوه بر ساخت عینک و تجویز لنز و... در ارتباط با پاتولوژی‌ها و بیماری‌های چشمی هم آموزش دیده و این قدرت را دارند که با تشخیص اولیه صحیح، بیمار را برای درمان بهتر و سریع‌تر و کم هزینه‌تر به پزشک ارجاع دهند.
وی با تأکید بر اهمیت رعایت سیستم ارجاع توصیه کرد: بیمار با هر نوع مشکل چشمی ابتدا به جای گشتن دنبال فوق تخصص به اپتومتریست مراجعه نماید و پس از معاینه در صورت نیاز به متخصص و فوق تخصص قرنیه، شبکیه، جراح یا چشم پزشک عمومی با نظر اپتومتریست مراجعه کند، زیرا وقتی ۵۰ درصد مشکلات چشمی مربوط به عیوب انکساری اصلاح نشده است، اصلاً نیازی به متخصص یا فوق تخصص نیست و توسط اپتومتریست با هزینه و وقت کمتر درمان لازم انجام می‌شود.

رسانه کمک کنند

مسئول کمیته علمی انجمن اپتومتری به موضوع مهمی اشاره کرده و گفت: رشته اپتومتری در دنیا به خاطر دقت بیشتر در معاینه و ساخت و استفاده از عینک طبی به وجود آمده و اکنون در تمام دنیا یکی از وظایفت دکترای حرفه‌ای اپتومتری یا کارشناس و کارشناس ارشد این رشته ساخت عینک طبی است، بنابراین تجویز عینک یک پروسه علمی است؛ زیرا اندازه و زوایای عینک و... باید براساس نیاز بیمار باشد و نباید به عنوان یک کالا و خرید و فروش و تجارت از آن استفاده شود، بلکه باید برپایه تجویز علمی و توسط متخصص (اپتومتریست) تجویز گردد و به فریم طبی به عنوان یک کالای طبی نگاه کنند.
نائب رئیس انجمن اپتومتری خراسان به چالش‌های موجود در مقوله ساخت و عرضه عینک اشاره و از رسانه‌ها خواست تا در این زمینه مردم را به آگاهی لازم برسانند.
*نقش مؤثر روزنامه قدس در ارتقاء آگاهی جامعه و خانواده‌ها
خانم نجمه قربانیان، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن اپتومتری خراسان ضمن قدردانی و سپاس از روزنامه قدس در زمینه آموزش و ارتقاء آگاهی جامعه از والدین خواست تا قبل از سه سالگی فرزند خود را تحت معاینات اپتومتری قرار دهند و در صورت وجود مشکلات بینایی قبل از سه سالگی اقدام به درمان نمایند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شیوع عیوب انکساری در کودکان بعلت استفاده از موبایل، تبلت و... افزایش قابل توجهی یافته اظهار داشت: خانواده‌های عزیز برای حفظ سلامت چشم فرزندانشان بهتر است این وسایل را زمان محدودتری در اختیار کودکان قرار دهند و از آنجا که بحث اپتومتری در کودکان بسیار با اهمیت است توصیه می‌شود:مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج را جدی بگیرند.

اگر چشم کودک مشکلی ندارد سالی یک بار و اگر مشکل بینایی وجود دارد در زمان مناسب با نظر اپتومتریست معاینات لازم را انجام دهند.
با توجه به مطالعات انجام شده در مشهد و آمار موجود که پس از گذشت ۲۰ سال از اجرای طرح غربالگری «تنبلی چشم» باز هم آمار کاهش پیدا نکرده پس از اجرای طرح برای تضمین سلامت بینایی کودکان حتماً به اپتومتریست مراجعه و یک معاینه کامل انجام دهند.
در پایان این نشست دکتر عظیمی، رئیس هفدهمین کنگره اپتومتری خراسان ضمن تشکر ویژه از مسئولان روزنامه قدس که با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع در رابطه با سلامت آحاد مردم توانسته‌اند قدم‌های مؤثری بردارند، از برگزاری هفدهمین کنگره اپتومتری در بیمارستان رضوی خبر داد و تصریح کرد: این کنگره توسط انجمن اپتومتری خراسان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آستان قدس رضوی و انجمن علمی اپتومتری ایران در روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ماه جاری برگزار خواهد شد و آخرین دستاوردهای علمی این رشته را به بحث و تبادل نظر خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.